سلامت نیوز : در روند تصویب قانون افزایش مرخصی زایمان موافقت ها و مخالفت هایی از طرف شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است و نتیجه نهایی ابلاغ این قانون به تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه های کشور است، اما اجرای آن منوط به توان مالی سازمان شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ هنوز این سوال مطرح است که سرانجام این طرح چه شد و چه کسانی می توانند از این مرخصی استفاده کنند و آیا زنان پس از زایمان می توانند 9 ماه به مرخصی بروند؟

"عبدالرضا عزیزی" رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که مرخصی 9 ماهه زایمان توسط رییس جمهور ابلاغ شده است در گفت و گو با خبرنگار پانا، به این موضوع اشاره کرد که این مصوبه از زمانی که قانون شده قابل اجراست و هم اکنون خانم ها می توانند 9 ماه و آقایان 2 هفته از مرخصی زایمان استفاده کنند.

نمابنده اسفراین ادامه داد:به دلیل اینکه قانون افزایش مرخصی زایمان زنان برای دولت بار مالی داشت، در ابتدا شورای نگهبان با آن مخالفت کرد که پس از آن در مجلس و دولت مجددا بررسی و به تصویب رسید.

"زهرا سجادی" معاون امور خانواده مرکز زنان ریاست جمهوری با اشاره به بار مالی این قانون به پانا گفته بود: پیش از این شورای نگهبان نسبت به تأمین نشدن منابع مالی ناشی از افزایش مرخصی زایمان زنان به 9 ماه، ایراد گرفته بود که پس از آن با برطرف شدن ایراد، شورای نگهبان این لایحه را به تصویب رساند و دستگاه های دولتی مجاز هستند در صورت امکان این قانون را اجرایی کنند.

چندی پیش "زهره طبیب زاده" عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار پانا گفته بود که با توجه به اینکه این قانون بار مالی دارد تصویب اجرای اجباری آن در نظر گرفته نشده و اجرای آن بر عهده دستگاه ها قرار گرفت تا با توجه به امکانات دستگاه مربوطه، این مهم در اختیار کارمندان قرار گیرد. بنابراین دستگاه هایی که درآمد اختصاصی و کافی دارند باید نسبت به امکاناتی که دارند این قانون را اجرا کنند.

در مجموع به دلیل اینکه قانون افزایش مرخصی زایمان زنان بار مالی برای دولت دارد، دستگاه های اجرایی مکلف نیستند که این قانون را اجرا کنند و تنها مجاز به اجرای این قانون هستند.

نکته اساسی در این بخش این است که چه تفاوتی بین کارمندان دولت وجود دارد اگر قرار باشد کارمند وزارت x مشمول 9 ماه مرخصی شود، کارمند دیگری حداکثر 6 ماه مرخصی داشته باشد؟ دولتی که تلاش کرد تا با یکسان سازی پایه حقوق کارکنانش شرایط همه را مساوی کند، اکنون باید دید به نوعی تن به تبعیض خواهد داد؟ این مساله بعید به نظر می رسد به همین جهت به جرات می توان گفت مرخصی 9 ماهه زایمان یا برای همه اجرا می شود و یا هیچ دستگاهی این امر را اجرایی نخواهد کرد.

نکته دیگر اینکه، سازمان ها درسال 91 با مشکلات زیادی در حوزه مالی رو به رو بودند و کسری شدید مالی سبب شد تا بسیاری از برنامه های آنها لغو شده و یا با بار مالی آنها به سال 92 منتقل شود، در این شرایط و با توجه به اینکه دولت یازدهم نیز شرایط مطلوب تری نسبت به دولت دهم (حداقل در سال 92) نخواهد داشت باید گفت که اجرای مرخصی 9 ماهه زایمان تقریبا لغو شده است.

با این حال امید به اجرای این طرح در دل خانواده ها هنوز زنده است باید دید کدام دستگاه حاضر می شود بار مالی این طرح را بر عهده گرفته و گامی در جهت تقویت بنیان خانواده بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha