احتمال ابتلای کودکانی که والدین مصرف کننده دارند به اعتیاد زیاد است دلیل این امر نیز جهل و ناشایسته بودن والدین معتاد برای پدر یا مادر شدن است.

جهل والدین معتاد دلیل اعتیاد کودکان
سلامت نیوز : اعتیاد امری خانمان‌سوز است که می‌تواند خانواده و اجتماع را به سمت نابودی سوق دهد هرچه میزان افراد مبتلا به اعتیاد در جامعه‌ای بیشتر باشد امید جامعه به پیشرفت و اعتلای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کمتر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ بنابراین لازم است تا جوامع برای ممانعت از ابتلا افراد خود تمهیداتی بیاندیشند اما مساله اعتیاد کودکان موضوع دیگری است که بسیار تاسف آور و دردآورتر است. دست به گریبان شدن کودکان با مساله‌ای که بزرگسالان را به ورطه نابودی می‌‌کشاند آن هم در سنینی که باید شاد بودن، سلامت، خوشبختی و در یک کلام کودکی را تجربه کنند بسیار تلخ و تاسف برانگیز است. این پدیده تلخ در کشوری مانند افغانستان به وفور دیده می‌شود اما کشور ما ایران نیز از این بلای رنج‌آور در امان نمانده و در بعضی از شهرهای کشور و به ویژه شهر‌های هم مرز با کشورهای تامین کننده مواد مخدر شاهد چنین پدیده‌ای هستیم.

در این راستا با هومان نارنجی‌ها کارشناس و پژوهشگر حوزه اعتیاد به گفت‌‌وگو نشستیم. وی در ارتباط با اعتیاد کودکان در ایران گفت: سن آغاز اعتیاد در ایران حدود 22-23 سال است اما احتمال درگیری کودکانی که والدین مصرف کننده دارند با مساله اعتیاد زیاد است دلیل این امر نیز جهل والدین معتاد است.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد با بیان اینکه تاکنون مشاهده نشده کودک از فروشندگان، مواد مخدر خریده و مصرف کند مشاهده نشده است، اظهار داشت: در حال حاضر مهم‌ترین را‌ه‌های اعتیاد کودکان انتقال از مادر وابسته به مواد مخدر در دوران بارداری به جنین و دیگری استفاده والدین معتاد برای آرام کردن کودک خود از مواد مخدر است که درنتیجه کودک از همان کودکی با مشکل اعتیاد دست به گریبان خواهدشد.
 
این پژوهشگر اعتیاد خاطر نشان ساخت: در حال حاضر جامعه ما نیازمند تدوین قوانین مستحکمی در راستای حمایت و رعایت حقوق کودکان در خانواده است.
 
نارنجی‌ها با تاکید براینکه باید از وجود نگاه مالکیتی و نگاهی که فرزند را ملک والدین و والدین را صاحب جان فرزند می‌داند پرهیز کنیم، ادامه داد: درحال حاضر تعریف دقیق و استانداردی از سوءا ستفاده از کودکان نداریم و هنوز نتوانسته‌ایم از کودک‌آزاری توسط والدین نسبت به فرزندانشان جلوگیری کنیم لذا باید ابتدا این قوانین را در کشور تدوین و نهادینه کنیم.
 
وی با اظهار تاسف از اینکه هنوز در جامعه در مورد حقوق کودک چارچوب دقیقی نداریم، گفت: هنگامی‌که حقوق کودک را در خانواده به رسمیت شناخته و برای حمایت از آن قانون مشخصی تدوین کردیم خواهیم توانست به مساله ممانعت از اعتیاد کودک در خانواده نیز بپردازیم.
 
این متخصص مساله اعتیاداظهار داشت: در حال حاضر در کشور مرکز خاصی برای ساماندهی اعتیاد زنان به طور خاص و به ویژه زنان باردار معتاد نداریم چنانکه در بیشتر موارد زنان باردار در حین تولد فرزند پزشک را از اعتیاد خود آگاه می‌کنند و این موضوع می‌تواند آسیب‌های زیادی از جمله اعتیاد کودک متولد شده را به دنبال داشته باشد.
 
نارنجی‌ها با بیان اینکه بعضی از قوانین فرزندآوری محدودکننده است، گفت: بعضی از والدین شایستگی فرزندآوری را ندارند مثلا والدینی که معتاد، بزهکار و یا آن‌هایی به لحاظ اخلاقی در وضعیت نامناسبی قرار دارند، شایستگی لازم را نداشته و باید از فرزندآوری این گروه جلوگیری کرد.
 
وی ادامه داد: از دیگر علل ابتلای کودکان به اعتیاد می‌توان از عدم آموزش حین ازدواج به جوانان، عدم انجام آموزش‌های لازم در مورد تربیت فرزندان به زوجین نام برد متاسفانه در کشور هیچ نهادی که مسئول آموزش فرزندآوری و تربیت فرزندان به والدین باشد وجود ندارد.
 
نارنجی‌ها گفت: والدین باید بیاموزند که چگونه با فرزند خود رفتار و به بلوغ او توجه کنند. باید بدانند که در چه سنی او را با مسائل مختلف آشنا کنند و باید بتوانند او را در زمینه دوست ‌یابی و نیز انتخاب همسر یاری کنند چراکه اگر نحوه همسر گزینی مناسب را از نوجوانی به افراد آموزش ندهیم نتیجه آن بالارفتن میزان طلاق در کشور و نیز ایجاد خانواده‌های نابسامان خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: عدم آموزش‌ مناسب و لازم به جوانان یکی از مهم‌ترین دلایل اعتیاد کودکان در جامعه بوده و نخستین گام در راه جلوگیری از اعتیاد، به ویژه اعتیاد کودکان را حل کردن این معضلات دانست.
 
این پژوهشگر حوزه اعتیاد تاکید کرد: از مهم‌ترین اقداماتی که برای پیشگیری از اعتیاد کودکان باید انجام داد تاسیس مراکزی برای ساماندهی و اسکان زنان معتاد باردار است تا دراین مراکز از این زنان نگهداری شده و آن‌ها را برای ترک اعتیاد پیش از تولد کودکشان یاری کرد تا به این وسیله از انتقال اعتیاد از مادر به کودک جلوگیری شود.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از میزان اعتیاد کودکان در دست نیست اظهار داشت: نظرات کارشناسی بیانگر آن است که خوشبختانه این پدیده در کشور از آمار بالایی برخوردار نیست و تقریبا چیزی حدود 5تا 10درصد از معتادان کشور را افراد بی‌خانمان تشکیل می‌دهند که معمولا فرزندی ندارند اما باقی جمعیت معتادان کشور یعنی حدود 600هزار نفر که از طبقه ضعیف اجتماع هستند را باید به عنوان گروه مداخله اصلی در نظر گرفت، این گروه نیازمند توجه خاص و ارائه آموزش‌های ویژه هستند چرا که فرزندان این قشر معمولا گروه‌های پرخطر را تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha