سلامت نیوز : دبیر انجمن تالاسمی ایران از عدم انجام تعهدات شرکتهای دارویی داخلی برای تامین داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی انتقاد کرد.

محمدرضا مشهدی در گفتگو با مهر اظهارداشت: الان دو سال است که شرکتهای دارویی داخلی، تعهد می کنند که داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی را تامین کنند اما در عمل نمی توانند تعهداتشان را انجام دهند و در نتیجه بیماران با مشکل کمبود دارو مواجه می شوند.

وی با اعلام اینکه حدود 4 ماه است که داروی ایرانی بیماران تالاسمی تولید نمی شود، گفت: آنچه را این شرکتهای دارویی انجام می دهند، در حدود 20 تا 30 درصد از تعهدات شان است.

مشهدی، عوارض کمبود دارو برای بیماران تالاسمی را بسیار مخرب دانست و افزود: وقتی بیماران تالاسمی به موقع و به میزان مورد نیازشان دارو مصرف نکنند، بار آهن بدنشان بالا می رود که همین مسئله می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بیماران به دنبال داشته باشد.

دبیر انجمن تالاسمی ایران ادامه داد: عوارض بار آهن در دراز مدت باعث می شود، قلب و کبد و کلیه بیماران درگیر شده و در نتیجه منجر به بستری شدن آنها می گردد.

وی با اشاره به متفاوت بودن میزان مصرف دارو در بین بیماران تالاسمی، گفت: بعضا برای بیمار تالاسمی 30 ویال دارو در ماه تجویز می شود در حالی که نیاز این بیمار 100 ویال است. همین عدم دسترسی به داروی کافی، او را دچار مشکل می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha