سلامت نیوز : روزه گرفتن یا نگرفتن بیماران به نوع بیماری آن ها بستگی دارد. چنان که در بعضی از بیماران مانند بیماران مبتلا به دیابت نوع۲، روزه گرفتن مفید است و به بهبود و درمان بیماری کمک می کند. با این حال بیشتر بیماران باید نظر پزشک معالج خود را ملاک اصلی قرار دهند و ضمن مشاوره با متخصص تغذیه به روزه داری اقدام کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ راضیه شناور کارشناس ارشد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این مطلب افزود: بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، دیابت دوران بارداری و دیابت کنترل نشده نباید روزه بگیرند اما روزه گرفتن برای آن دسته از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲که دیابت آنان با رژیم غذایی کنترل شده است، مفید هم است.وی افزود: افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می کنند اگر دچار علایم افت قند خون در طول روز شوند باید بلافاصله روزه خود را باز کنند. بیماران مبتلا به دیابت هم که روزه می گیرند باید رژیم غذایی ویژه خود را در افطار و سحر رعایت کنند.

این افراد نباید در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می شود،زیاده روی کنند، بلکه باید میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه را رعایت کنند. شناور تصریح کرد: بیمار دیابتی که سحری نخورده باشد و یا بیماری که برای کنترل دیابت لازم است در طول روز نیز قرص مصرف کند و همچنین بیماری که باید در طول روز انسولین تزریق کند، نمی تواند روزه بگیرد.وی افزود: اگر بیمار عوارض دیابت مانند عوارض کلیوی و چشمی داشته باشد بهتر است برای پیشگیری از عوارض بیشتر، روزه نگیرد و با پزشک خود مشورت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha