شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 78569

سلامت نیوز : پزشکان اخیرا از این راز که چرا پشه‌ها به نیش زدن برخی افراد بیشتر تمایل دارند، پرده برداشته و چند ترکیب طبیعی مفید را برای کمک به دفع پشه‌ها معرفی کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در ایالات متحده آمریکا 176 گونه مختلف پشه وجود دارد که نیش آنها می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی و حتی مرگ شود. با این حال محققان براین باورند که این حشرات تنها افراد خاصی را برای گزیدن ترجیح می‌دهند.

پروفسور «جری باتلر»، استاد بازنشسته دانشگاه فلوریدا می‌گوید: پشه‌ها از هر ده نفر تنها یکی را برای نیش زدن انتخاب می‌کنند. پشه‌های ماده برای بارورسازی تخمک‌های خود نیاز به خون انسان دارند. جالب است بدانید که فقط پشه‌های ماده نیش می‌زدند.

محققان براین باورند که بر اساس علم ژنتیک، 85 درصد از انسان‌ها مستعد این هستند که توسط پشه‌ها گزیده شوند. این محققان همچنین برخی عوامل خاصی را در بدن ما شناسایی کرده‌اند که وقتی میزان آنها روی سطح پوست بدن زیاد شود، پشه‌ها را به سمت ما می‌کشاند.

باتلر می‌گوید: افرادی که روی سطح پوست آنها «استروئید» یا «کلسترول» بالایی موجود است پشه‌ها را به سوی خود جذب می‌کنند البته این مسئله الزاما بدین معنا نیست که پشه‌ها عاشق افراد دارای کلسترول بالا باشند بلکه ممکن است این افراد مستعد تولید کلسترولی باشند که محصول جانبی مواد باقیمانده بر روی پوست است.

پشه‌ها همچنین اغلب افرادی را هدف قرار می‌دهند که بدن آنها حجم بالایی از اسیدهای خاص نظیر «اسید اوریک» تولید می‌کند.

«جان ادمن»، سخنگوی انجمن حشره‌شناسان آمریکا با بیان مطلب فوق افزود: این ترکیبات می‌توانند حس بویایی پشه‌ها را تحریک کرده و آنها را به فرود آمدن بر روی بدن قربانی ترغیب کنند. پشه‌ها می‌توانند بوی بدن قربانی خود را از فواصل دور و بیش از 50 متری حس کنند که این برای افرادی که حجم بالایی دی اکسید کربن تولید می‌کنند خبر خوبی نیست.

اما اگر می‌خواهید از دست پشه‌ها در امان باشید برخی مواد طبیعی در این زمینه به شما کمک می‌کنند. موادی آزمایش شده و موثر در این زمینه عبارتند از:

- دانه‌های سویا که می‌توانند شما را تا 1.5 ساعت از گزند پشه‌ها در امان نگه دارند.

- روغن‌های تهیه شده از گیاهان «سرو»، «نعناع» و «اکالیپتوس» نیز برای دور نگه‌داشتن حشرات مفید هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha