سلامت نیوز : یک متخصص طب سنتی ایرانی به بیماران مبتلا به دیابت توصیه کرد: از میوه‌هایی همچون سیب، گلابی، توت، تمبرهندی تازه، شاتوت و به مقدار کمتر زردآلو و آلو در میان وعده‌های خود و از عسل مرغوب به عنوان شیرین کننده طبیعی استفاده کنند. همچنین آش آلو و آش آبغوره از جمله مواد غذایی هستند که خوردن آنها به دفع و پاسازی بدن به این افراد کمک می‌کند.

دکتر ریحانه معینی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه بر اساس دستورات طب سنتی ایرانی توجه به شش نکته اصلی برای حفظ سلامتی ضروری است، اظهار کرد: آب و هوای محل زندگی، خوردنی و آشامیدنی‌ها، خواب و بیداری، حرکت و سکون، حالات روحی و روانی، احتباس و استفراغ یعنی آنچه باید از بدن دفع شود، همگی مواردی است که رعایت آنها سلامت افراد را تضمین می کند به طوری که فرد در هر دو حالت سلامتی و بیماری باید تمام این موارد را مد نظر قرار دهد و بیماران دیابتی نیز از آن مستثنی نیستند.

وی ادامه داد: قطعا زندگی در مکان‌هایی با آب و هوای سالم از ابتلای فرد به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند اما از آنجا که این امر در حال حاضر برای همه افراد ممکن نیست لذا دقت در موارد دیگر یاد شده به منظور حفظ سلامتی اهمیت می یابد. از این میان می توان به خواب خوب که از ساعت 9 شب تا حداقل 2 صبح است اشاره کرد بطوری که از این طریق تمام دستگاه ها و هورمون‌های بدن تنظیم می شود. باید توجه داشت رعایت این اصل اساسی به ویژه برای بیماران دیابتی کمک کننده است.

حرکات ورزشی متعادل موجب دفع مواد زاید بدن می‌شود

این متخصص طب سنتی ایرانی به ضرورت استراحت کافی و ورزش به اندازه در بیماران دیابتی اشاره کرد و افزود: ورزش باید در حدی باشد که موجب سرخ شدن اندک پوست بدن و تعریق ملایم شده و در فرد احساس ضعف و خستگی ایجاد نکند. به ویژه در بیماران دیابتی که دارو مصرف می کنند فعالیت شدید منجر به افت زیاد قند شده که گاهی عارضه‌های خطرناکی نیز به دنبال دارد، در حالی که ورزش کردن به صورت متعادل برای این نوع بیماران جهت دفع مواد زاید بدن بسیار ضروری است.

وی با تاکید بر توجه بیماران دیابتی به حالات روانی و سلامت روحی خود تصریح کرد: این افراد باید به شدت مراقب حالات روحی خود باشند چرا که در بسیاری موارد به دنبال استرس و عصبانیت تنظیم قند در بدن این افراد مختل می شود. بیماران دیابتی باید تا حد امکان با انجام تمرین های تنفسی و ذهنی خود را آرام نگاه داشته و آرامش خود را حفظ کنند.

دکتر معینی در خصوص مواد دفعی و نیاز بدن به پاکسازی از وجود آنها اظهار داشت: ممکن است بدن بیماران دیابتی نیاز به پاکسازی های خاصی داشته باشد؛ در موارد ساده می توان این پیرایش را با رژیم های غذایی همچون آش‌های طبی چون آش آلو، آش آبغوره انجام داد اما در برخی موارد برای انجام این کار به داروهای قوی نیاز است که حتما باید تحت نظر متخصص طب سنتی انجام شود. نکته بسیار مهم در این میان داشتن دفع مناسب و کامل، حداقل یک تا دو بار در روز است.

از مصرف مواد غذایی بسیار گرم و بسیار سرد پرهیز شود

وی اضافه کرد: مصرف خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها باید با مزاج بدن متناسب باشد. دو عضو بسیار مهم که در دیابت مورد بسیار مورد توجه هستند کبد و کلیه‌ها است و افراد با توجه به مزاج بدن و این اعضا باید از خوردن مواد بسیار گرم یا بسیار سرد پرهیز کنند. این اشخاص می توانند در صورت لزوم تحت نظر پزشک متخصص در جهت تقویت و رفع انسدادهای این دو عضو از دارو استفاده کنند.

این متخصص طب سنتی ایرانی به افراد مبتلا به دیابت توصیه کرد: از برقراری رابطه جنسی به مقدار زیاد و در حالت پری شکم که منجر به ضعف کلیه‌ها می شود بپرهیزند. مصرف میوه‌هایی همچون سیب، گلابی، توت، تمبرهندی تازه، شاتوت و به مقدار کمتر زردآلو و آلو را فراموش نکنند به طوری که استفاده از این مواد مغذی در میان وعده‌ها می تواند در تنظیم قند خون آنها موثر باشد.

وی به فواید نوشیدن دم نوش‌های گزنه یا شنبلیله همچنین خیساندن خاکشیر، اسفرزه و تخم خرفه به عنوان نوشیدنی خنک اشاره کرد و گفت: از آبغوره و آب انار به ویژه در بیماری‌هایی با سوءمزاج گرم استفاده می شود؛ گیاهان دارویی دیگری نیز برای کاهش قند خون وجود دارند مثل کلپوره یا هندوانه ابوجهل اما معمولا به صورت داروی ترکیبی بوده و باید تحت نظر متخصص طب سنتی مصرف شوند، همچنین ترکیبی از گیاه قره قاط با گلاب نیز برای این منظور کمک کننده است.

دکتر معینی ادامه داد: مصرف مقدار معتدل عسل به شرط آن که از مرغوبیت خوبی برخوردار باشد قند خون را افزایش نداده و حتی منجر به تنظیم آن نیز می شود اما به هر حال بهتر است مصرف آن نیز با کنترل قند همراه باشد. افراد مبتلا به دیابت باید توجه داشته باشند در تولید اکثر مواد خوراکی تولید کارخانه‌ها که با عنوان بدون قند یا رژیمی معرفی می‌شوند از شیرین کننده‌هایی استفاده می‌شود که می تواند عوارض خطرناک دیگری را برای این اشخاص بوجود آورد.

استفاده از روش زالو درمانی در ترمیم زخم پای بیماران دیابتی تحت نظر متخصص

وی همچنین در خصوص کاربرد روش زالو درمانی برای ترمیم زخم های بیماران دیابتی عنوان کرد: در رابطه با زخم پای این افراد می توان پس از انجام پاکسازی های اولیه و تحت نظر متخصص از شیوه زالو درمانی استفاده کرد.

این متخصص طب سنتی ایرانی در پایان خاطرنشان کرد: به هیچ وجه به بیماران مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شود که داروهای شیمیایی خود را قطع کرده و تنها از داروهای گیاهی استفاده کنند؛ بلکه با رعایت دستورات و تحت نظر پزشک طب ایرانی و متخصص طب نوین به تدریج و با کنترل قند خون میزان داروهای شیمیایی مصرفی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha