سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش گفت: دراکثر افراد مبتلا به سنگ صفرای بدون علامت، نیاز به درمان خاصی وجود ندارد و منعی نیز برای روزه‌داری آنها نیست، البته روزه‌داری آنها نیز مانند سایر بیماری‌ها باید یک روزه داری صحیح باشد. گرسنگی طولانی باعث اتساع کیسه صفرا می‌شود و وقتی فرد شروع به خوردن می‌کند به خصوص بر اثر مصرف مواد چربی، کیسه صفرا منقبض و ترشحات کیسه صفرا وارد روده شده و به هضم غذا کمک می کند.

دکتر علی بهاری در گفت وگو با ایسنا ، گفت: بیماری کبد چرب در جامعه شایع است و به علت چربی خون بالا، دیابت و چاقی ایجاد می‌شود. روزه داری صحیح جزو درمان‌های کبد چرب محسوب می شود به دلیل اینکه بهترین درمان در کبد چرب کاهش وزن است.

وی افزود: دسته دوم بیماری‌های کبد، هپاتیت مزمن و سیروز کبدی است. اگر بیماری در مرحله هپاتیت مزمن باشد روزه داری برای وی منعی ندارد ولی روزه داری برای افراد مبتلا به سیروز کبدی صلاح نیست به دلیل اینکه کم آبی و گرسنگی به آنها آسیب می زند، بیماران باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند.

این فوق تخصص گوارش تصریح کرد: در افرادی که مبتلا به زخم اثنی عشر بودند، اگر علایم آنها بهبود یافته می توانند روزه بگیرند، برخی افراد نیز ممکن است که عود بیماری داشته باشند که روزه داری منجر به تشدید درد در آنها می شود و نباید روزه بگیرند.

بهاری اظهارکرد: دراکثر افراد مبتلا به سنگ صفرای بدون علامت، نیاز به درمان خاصی وجود ندارد و منعی نیز برای روزه داری آنها نیست، البته روزه داری آنها نیز مانند سایر بیماری ها باید یک روزه داری صحیح باشد. گرسنگی طولانی باعث اتساع کیسه صفرا می شود و وقتی فرد شروع به خوردن می کند به خصوص با مصرف مواد چربی، کیسه صفرا منقبض می شود و ترشحات کیسه صفرا وارد روده شده به هضم غذا کمک می کند.

وی گفت: در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا مصرف زیاد چربی به هنگام روزه داری منجر به جابه جایی سنگ به داخل مجرا شده و ایجاد علایم می‌کند. توصیه ما این است که بعد از گرسنگی طولانی از مصرف مواد چربی اجتناب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha