سلامت نیوز : یک عضو گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طرح تحقیقاتی از بین بردن شبکه سمپاتیک اطراف شریان کلیه با تزریق الکل تحت هدایت سی تی اسکن جهت کاهش فشار خون توسط گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال انجام است.

دکتر هادی رکنی یزدی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: هم اکنون رادیولوژی پیشرفت‌های بسیاری کرده و یکی از روش‌های تشخیصی برای شریان کلیه که یکی از علل مهم فشارخون ثانویه و علل دیگر تومورها که منجر به فشارخون می شوند به روش غیرتهاجمی قابل تشخیص است.

وی افزود: علاوه بر آن اقدامات درمانی مانند تنگی شریان کلیه را می توان با آنژیوگرافی و بالن برطرف کرد. حتی در فشارخون‌های اولیه تحقیقاتی انجام گرفته است که می توان شبکه عصبی اطراف شریان کلیه را از داخل و توسط امواج رادیوفرکوئنسی که توسط لوله نازک از شریان کشاله ران وارد می شود سوزاند و از بین برد که در درمان فشار خون های اولیه مقاوم بسیار موثر بوده است.

این رادیولوژیست با بیان اینکه 10 تا 20 درصد موارد فشارخون ها مقاوم بوده و با دارو قابل درمان نیست، تصریح کرد: این روش پرهزینه بوده و به طور نامحدود در کشور انجام می شود.

وی ادامه داد: در یک مطالعه‌ای که در آلمان روی حیوانات انجام شد یک سوزن را تحت هدایت MRI یا سی تی اسکن در مجاورت شریان کلیه انجام دادند که پاسخ دهی خوبی نیز داشته است ولی هنوز روی انسان انجام نگرفته است. ما سعی داریم این روش را روی انسان انجام دهیم ولی هنوز داوطلبی برای این کار پیدا نشده است.

یزدی اظهارکرد: مورد مشابه این کار در کشور ما و در دیگر کشورها برای اقدامات دیگر انجام شده است، یکی از این موارد برای تعریق شدید کف دست یا پا مورد استفاده قرار می گیرد. عارضه این کار افت فشار خون است، کار بسیارساده و کم عارضه‌ای است.

این عضو گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: طرحی که هم اکنون توسط گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال انجام است، طرح تحقیقاتی از بین بردن شبکه سمپاتیک اطراف شریان کلیه با تزریق الکل تحت هدایت سی تی اسکن است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون منتظر تصویب انجام این طرح روی گوسفند هستیم و برای انجام آن روی انسان نیز باید داوطلب پیدا شود. نتایج آن بر روی افرادی که دارای فشارخون مقاوم هستند و به دارو جواب نمی دهند بسیار موثر، بدون عارضه و کم هزینه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha