یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 78595
سلامت نیوز : آتش سوزی های اخیر ایران را می‌توان به دو عامل مرتبط دانست؛ نخست عامل انسان ساخته و سپس عامل طبیعی. عامل طبیعی وقتی به وقوع می‌پیوندد که صبحگاه به ژاله هایی که بر سر شاخه‌ها تجمع کرده نور خورشید بتابد. درست مثل اینکه یک ذره بین را در مسیر نور خورشید روی نقطه ای متمرکز کنی که مطمئنا منجر به آتش سوزی می‌شود، اما این مورد بسیار کم دیده شده. بنابراین بیشترین تمرکز روی آتش های انسان ساخت است که مقدار زیادی از آن بر اثر معارضات عرضی رخ می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ اکثر این زمین‌ها فاقد سند هستند و بنچاق دارند، در بنچاق هم مساحت زمین برای مثال از سر چاه تا اولین درخت ذکر شده. صاحب زمین برای اینکه وسعت ملکش را افزایش دهد اولین درخت را قطع می‌کند، دومی را قطع می‌کند و سومی را می‌سوزاند و منجر به آتش سوزی می‌شود و از این طریق بر وسعت زمین خود می‌افزاید. در دو سال گذشته که 700 آتش‌سوزی در مریوان رخ داد، بسیاری از آن‌ها به دلیل افزودن بر مساحت زمین رخ داده بود. جنگل‌نشین‌ها نیز در بروز آتش سوزی‌ها بسیار موثرند. این افراد که هیچ دولتی به هیچ طریقی نتوانسته از پس آن‌ها بربیاید، برای تهیه علوفه دام های خود، درختان را می‌اندازند و پای آن را آتش می‌زنند تا علف رشد کند. عامل دیگری هم در رابطه با مریوان وجود داشت که اگر حقیقت داشته باشد جای تاسف دارد.

محلی‌ها در پی آتش سوزی های رخ داده در این جنگل‌ها می‌گفتند که خود دولت در افروختن این آتش‌ها نقش دارد و برای جلوگیری از تجمع اشرار، دست به آتش افروزی می‌زند. از این آتش سوزی های تعمدانه و انسان ساخته نمی توان آماری ارائه داد، اما عاملی است که بیشترین نقش را در آتش سوزی های اخیر داشته است. جمعه دو هفته قبل یعنی 14 تیر ماه، برای جشن تیرگان و روز دماوند به رینه رفته بودیم که سر راهمان سه هکتار جنگل سوخت و دود شد، به این دلیل که چوپانی برای گذاشتن چای آتش روشن کرده بود. تصادفا ما آن جا بودیم و با کمک مردم حریق اطفا شد. اما فکر می‌کنید اداره منابع طبیعی در طی تماس ما برای اطفای حریق چه با خود آورد؟ شاخه درخت بید! حتی یک بیل هم همراه خود نداشتند. متاسفانه تشکیلات و تجهیزات و بودجه ای در اختیار این سازمان‌ها قرار نمی گیرد تا از آن استفاده کنند. محیط زیست در ایران مظلوم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha