یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
سلامت نیوز : سحرگاه دیروز طرح امنیت محله‌محور در بافت فرسوده تهران با هدف جمع‌آوری معتادان و خرده فروشان آغاز شد. این طرح از دو سال گذشته آغاز شده و مرحله سوم آن نیز روز گذشته اجرایی شد. سردار حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران در این باره گفت: برخورد با معتادان ولگرد و خطرناك و موادفروشان اولویت اول شهروندان تهرانی است كه پلیس نیز طرح ویژه‌ای را در جنوب،‌مركز و چند محله غرب تهران اجرا و دراین عملیات 500 معتاد دستگیر شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ رئیس پلیس تهران با بیان اینكه اجرای طرح جمع‌آوری معتادان نیاز به پشتیبانی سایر دستگاه‌ها از جمله شورای شهر، شهرداری و روسای شهرداری مناطق دارد، تاكید كرد: با هماهنگی مقام قضایی، خرده فروشان موادمخدر و معتادان دستگیر شده به مراكز بازپروری منتقل می‌شوند.

به گفته رئیس پلیس تهران، در 6‌ماهه گذشته میزان شكایت از وجود خرده فروشان موادمخدر به میزان قابل‌توجهی كاهش پیدا كرده است. ساجدی نیا با بیان اینكه اكنون طرح‌های جمع‌آوری معتادان به منظور تثبیت وضعیت محلات است، تصریح كرد: پس از پاكسازی محلات از وجود معتادان كار تثبیت محلات را دنبال می‌كنیم تا از وجود معتادان پاكسازی شوند.رئیس پلیس تهران از صدور حكم قضایی برای ورود به خانه‌هایی كه متروكه بوده و معتادان در آنها حضور دارند خبر داد و اظهار داشت كه سه هفته قبل با شهردار، شورای شهر و رئیس سازمان نوسازی شهر تهران جلسه‌ای را برگزار كردیم و آنها قول دادند وضعیت بهبود یابد و امتیاز ویژه‌ای را به بافت‌های فرسوده بدهند. به مالكان اینگونه خانه‌ها نیز اعلام شده است كه برای تعیین تكلیف مراجعه كنند و در غیر این صورت با حكم قضایی ماموران وارد خانه می‌شوند.

گفته می‌شود 75 درصد از جرایم خرد توسط معتادان انجام می‌شود با این حال طرح‌هایی چون طرح امنیت محله‌محور كه هر چند مدت یك بار توسط پلیس اجرایی می‌شود با انتقادهایی مواجه می‌شود.

برخی كارشناسان حوزه موادمخدر بر این عقیده‌اند كه اجرای این طرح‌ها به جای اینكه تاثیری بر كم كردن تعداد معتادان داشته باشندبر عكس عمل كرده و درخت اعتیاد را تنومندتر می‌كند و با وضعیت موجود اعتیاد و معتادان د ركشورمان، برخورد با اعتیاد نیازمند نگاه ایجابی است تا سلبی و این موضوع با بردن معتادان به اردوگاه‌ها حل نمی‌شود.

این طرح علمی نیست

فرید براتی سده، مدیركل درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی كشور از افرادی است كه به این دستگیری‌ها انتقاد دارد. او چندی پیش در این باره گفته بود:‌اجرای طرح‌های جمع‌آوری معتادان علمی نیست و در هیچ جای دنیا با اجرای چنین طرح‌هایی تعداد معتادان كم نشده است. به عقیده براتی سده، این طرح‌ها شكست‌خورده و پول‌ بر باد ده است و اینكه گفته می‌شود تعداد معتادان با این طر ح‌ها كم می‌شود منطبق با اصول علمی نیست.

مدیركل درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی كشور می‌گوید: مسئولان فكر می‌كنند اگر این معتادان را جمع‌آوری كنند شهر تمیز و مشكل حل می‌شود و به این فكر نمی‌كنند كه وقتی اجرای چنین طرح‌هایی به گوش معتادان می‌رسد آنها فرار می‌كنند و پراكنده می‌شوند و بنابراین امكان دسترسی كارشناسان بهزیستی را كه به آنها خدماتی مانند ارائه سرنگ‌های نو و آموزش‌های خاص می‌دهند، می‌گیرند.

آخرین آماری كه از سن و سال معتادان در كشورمان ارائه شد مربوط به سال گذشته است. حمید صرامی، مدیركل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر چندی قبل با ارائه آماری در این زمینه گفت: 2.5 درصد از جمعیت كشورمان به موادمخدر اعتیاد دارند و 45 درصد معتادان كشورمان نیز زیر 30 سال دارند. به گفته وی، نرخ شیوع مصرف موادمخدر و روان‌گردان‏ها در جمعیت 15 تا 64 سال، 2.65 درصد است.

او درباره سن مصرف‌كنندگان هم گفت: حدود 45 درصد مصرف‌كنندگان زیر 29 سال و حدود 30 درصد بین 30 تا 39 سال سن داشته كه این موضوع نشان از توطئه استكبار جهانی به‌منظور نشانه‌روی و ضربه‌پذیر كردن نسل نوجوان و جوان جامعه از طریق ابزار تهدید نرم یعنی ترویج موادمخدر و روان‌گردان‏ها دارد.

مدیركل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد با بیان اینكه میانگین سن آغاز مصرف در جمعیت نمونه 21 سال بوده و ضمن آنكه 53 درصد از جمعیت نمونه دارای شغل بودند، افزود: 64 درصد مصرف‌كنندگان تحصیلات زیر دیپلم داشتند و 63 درصد جمعیت نمونه متاهل بودند و همچنین مصرف‌كنندگان مواد، اولین مكان شروع مصرف را به ترتیب اولویت منزل دوستان، منزل خود، اماكن مخروبه، پارك، كوچه و خیابان مطرح كردند كه براین اساس ضرورت دارد والدین نسبت به نظارت بر تردد فرزندان و نحوه ارتباط آنان با دوستان و مدیریت اوقات فراغت فرزندان خود مداخلات جدی‏‏تری داشته باشند.

وی گفت: نرخ شیوع مصرف به نسبت جمعیت در برخی از استان‏ها همچون كرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان‌وبلوچستان، كرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوی، قم و البرز بالاتر از حد میانگین كشوری بوده كه ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های مبارزه‌كننده در این جهاد مقدس، با اهتمام جدی‏تری نسبت به مهار این پدیده شوم مبادرت ورزند.صرامی افزود: پرهیز از نگاه سیاسی به مسائل اجتماعی بخصوص اعتیاد، دوری از هیجان‌زدگی در مواجهه با آسیب‌ها و تهدیدات اجتماعی، لزوم شناخت عمیق پدیده‌های اجتماعی با توجه به تغییرات شتابان فرهنگی و اجتماعی، ضرورت سرمایه‌گذاری در عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد با هدف ایمن‌سازی آحاد سالم و در معرض خطر جامعه به‌منظور منع اولین بار مصرف، ارتقای سطح آگاهی و آموزش مهارت‏های فرزندپروری به والدین، لزوم اتخاذ استراتژی‏های تهاجمی و سیستماتیك در مقابله با موادمخدر و روان‌گردان‏ها با توجه به شرایط اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت‏های دینی و مشاركت تمامی اقشار جامعه از جمله مولفه‌های تاثیرگذار در عرصه مبارزه با موادمخدر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha