یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 78600

حضور پزشک در کاروان‌های حج در حفظ سلامت زائران خانه خدا که بسیاری از آنان ساخورده هستند، بسیار مهم است؛ با این حال، امسال به دلیل کاهش سهمیه حج، از شمار زائران کاسته شده و بر این اساس تعداد پزشکان نیز کاهش یافته؛ به طوری که برخی از کاروان‌ها بدون پزشک اعزام می‌شوند.

جیره‌بندی پزشک در کاروان‌های حج
سلامت نیوز : حضور پزشک در کاروان‌های حج در حفظ سلامت زائران خانه خدا که بسیاری از آنان ساخورده هستند، بسیار مهم است؛ با این حال، امسال به دلیل کاهش سهمیه حج، از شمار زائران کاسته شده و بر این اساس تعداد پزشکان نیز کاهش یافته؛ به طوری که برخی از کاروان‌ها بدون پزشک اعزام می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ کسانی که سابقه تشرف به حج را دارند می‌دانند که در حج تمتع یک پزشک در هر کاروان مستقر است و به همراه زائران حرکت می‌کند تا در صورت بروز آسیب و حادثه به داد بیمار برسد؛ اما امسال به ازای هر چند کاروان یک پزشک اعزام می‌شود.

حذف پزشک کاروان به دلیل صرفه‌جویی
پزشک کاروان یکی از افراد پرکار است که نقش مهمی در سلامت زائران زائر ایفا می‌کند. یک مدیر کاروان در گفت‌وگو با «حمایت» با ابراز نگرانی از حذف پزشک همراه کاروان می‌گوید: متأسفانه در حج تمتع امسال به بهانه صرفه‌جویی در هزینه‌ها، پزشک همراه کاروان از کادر اجرایی حذف شده است و این تصمیم را در حالی گرفتند که هیچ یک از کارشناسان مرکز پزشکی سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری با اجرای آن موافق نبودند.

محمد محمدی، با بیان اینکه در این سفر معنوی به دلیل بالا بودن سن حجاج، نیازهای درمانی آنان نیز افزایش می‌یابد، اظهار کرد: باید پزشک در کاروان حضور داشته باشد و به این افراد رسیدگی کند اما امسال پزشک به تعداد همه کاروان‌ها اعزام نمی‌شود.وی با بیان اینکه نیروی انتظامی مستقر در فرودگاه، از عبور حجاج و مسافرانی که به همراه خود داروی آرام‌بخش یا مورفین دارند جلوگیری می‌کند، ادامه می‌دهد: بنابراین کاهش تعداد پزشکان این سفر طولانی و سخت ممکن است حوادث جانی را افزایش می‌دهد.او بیان می‌کند: پزشک کاروان به عنوان پرکارترین فرد از آغاز ثبت نام زائر و دست‌کم به مدت 6 ماه از نزدیک با افراد ارتباط دارد که موجب آسودگی روحی زائران می‌شود . کار این پزشکان تشخیص، درمان وحتی ارائه خدمات پرستاری است.

ارائه خدمت پزشک کاروان به مجموعه زائران
در گذشته یک پزشک کاروان با پرونده پزشکی همه زائران آشنا بود و پیش از اعزام به حج در قالب جلسه‌هایی، سلامتی آنان را بررسی می‌کرد. یک پزشک فعال در کاروان سفر حج به «حمایت» می‌گوید: در گذشته هر کاروان پزشک مخصوص خود را همراه داشت؛ اما مدتی است قرار شده است که یک پزشک در اختیار چند کاروان قرار گیرد. عبدالرضا محمدیان در پاسخ به این سئوال که این طرح مشکلی برای زائران ایجاد می‌کند؟ می‌افزاید: این طرح به تازگی اجراشده است و دوره آزمایشی خود را طی می‌کند؛ باید آمار تلفات حج امسال را با سال‌های قبل مقایسه کرد و برخی ویژگی‌ها را مانند کاهش تعداد زائران در نظر گرفت تا معلوم شود که این طرح می‌تواند به موفقیت برسد یا باید متوقف شود.

امسال حج تمتع با کاهش تعداد زائران همراه است و دلیل این کاهش نیز افزایش قیمت ارز و گران شدن هزینه‌های این سفر روحانی از یک سو و اعلام تعمیرات در مکه و مدینه از سوی دیگر است. عبدالرضا محمدیان اضافه می‌کند: امسال 40 هزار نفر زایر نسبت به سال‌های گذشته کمتر به عربستان اعزام کردیم؛ بنابراین طبیعی است که تعداد پزشک نیز کاهش یابد.

وی ادامه می‌دهد: در این میان پزشکان باید بیشتر تلاش کنند؛ زیرا باید مراجعان بیشتری را پاسخگو باشد. در گذشته پزشک کاروان پرونده بیماران را مطالعه می‌کرد و برای کمک به بیماران می‌توانستند بهتر عمل کنند.در این میان «حمایت» تلاش کرد تا بتواند اطلاعاتی را از سازمان حج و زیارت در خصوص اجرای این طرح به دست بیاورد که هیچ یک از مسئولان این سازمان حاضر به پاسخگویی در این حوزه نشدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha