یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱

احتمالا برای خیلی از ما پیش آمده است که در جمعی حضور داشته باشیم و احساس کنیم همه، ما را زیر نظر گرفته اند و ارزیابی می کنند. حال تصور کنید صحبت کردن در این شرایط چقدر سخت می شود. تپش قلب، احساس گُرگرفتگی و قرمزی صورت، تعریق، لرزش دست و پا و یا لرزش صدا!

اضطرابت را قورت بده!
سلامت نیوز : احتمالا برای خیلی از ما پیش آمده است که در جمعی حضور داشته باشیم و احساس کنیم همه، ما را زیر نظر گرفته اند و ارزیابی می کنند. حال تصور کنید صحبت کردن در این شرایط چقدر سخت می شود. تپش قلب، احساس گُرگرفتگی و قرمزی صورت، تعریق، لرزش دست و پا و یا لرزش صدا، مطمئنا در این شرایط به سراغ برخی از شما هم آمده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ اما مشکل وقتی حاد می شود که همیشه و بدون دلیل خاصی دچار تشویش و دل شوره باشیم. البته اضطراب همیشه، کم یا زیاد به سراغ برخی از ما آمده است، فرقی نمی کند این نگرانی هنگام امتحان مدرسه و دانشگاه به سراغ ما آمده باشد یا قبل از انجام مصاحبه برای استخدام. به هر حال مهم است که به هر شکلی این نگرانی و اضطراب را قورت دهیم! با ما همراه شوید تا راهکار های چیره شدن بر غول اضطراب را بیاموزید.

چطور با اضطراب بجنگیم؟

استرس و اضطراب چالش های روانی است که بسیاری از مردم با آن مواجه هستند، اما بسیاری از مشکلات روانی قابل پیش گیری است، البته اگر بدانید چگونه ذهن تان را به درستی مدیریت کنید می توانید استرس واضطراب تان را نیز کنترل کنید.ذهن شما  مانند یک باغ است.

اگر شما تمایلی به پیرایش و آراستن باغ نداشته باشید، واضح است که علف های هرز در آن رشد می کنند و برخلاف آن، توجه، رسیدگی ومراقبت کافی از باغ آن را سرسبز، پُربار، شاداب و قابل استفاده می کند.در ادامه 10 روش موثر غلبه بر استرس و اضطراب را که جزو تکنیک های اساسی محسوب می شود، ارائه می کنیم:

۱- متوجه رژیم غذایی خود باشید: یک رژیم غذایی متعادل نه تنها برای تناسب اندام و سلامت عمومی شما خوب است، بلکه روش خوبی برای مدیریت استرس و اضطراب نیز می باشد. خوردن مواد غذایی غنی از کلسیم، فسفر و منیزیم تا حد زیادی به کاهش استرس کمک می کند!

2- ورزش کنید:تمرینات فیزیکی از روش های اساسی کنترل اضطراب و برطرف کردن علایم آن است. در جریان ورزش، آندورفین آزاد می شود و این در تقویت آرامش شما موثر است. حداقل ۳۰ دقیقه ورزش سبک در روز مانند پیاده روی و دوچرخه سواری برای کنترل اضطراب مفید است.

3- مشکلات را تجزیه و تحلیل کنید و ترس  از مواجه شدن با آن  ها را کنار بگذارید: اگر شما از ترس رنج می برید، باید به تدریج با منبع ترس تان مقابله کنید. در ترس های شدید از درمانگر حرفه  ای کمک بخواهید.

4- مثبت فکر کنید: اندیشه های مثبت را جایگزین افکار منفی کنید؛ این یک روش موثر در تکنیک مدیریت استرس و اضطراب است. وقتی افکار منفی و نگرانی بیش از حد شما را اذیت می کند، می توانید نیروی فکری تان را روی چیزی خوشایند و لذت بخش متمرکز بسازید، می بینید که بلافاصله احساس آرامش خواهید کرد.قدرت ذهن تان را دست کم نگیرید.

5- شدت اضطراب خود را در نظر بگیرید:اگر شما مبتلا به تشویش اضطرابی (اضطراب بیمارگونه و شدید)، هستید، بهتر است به یک متخصص روانی یا روانشناس کلینیکی مراجعه کنید.

6- زمانِ “نگرانی” را مدیریت کنید: برخی افراد درباره حوادثی که ممکن است در آینده دور اتفاق بیفتد، نگرانند. شما می توانید به جای نگرانی گام های عملی برای حل مشکلات احتمالی در آینده بردارید، چون نگرانی بیش از حد اضطراب شما را افزایش می دهد!

7- نگرانی های خود را بنویسید: با این عمل شما می توانید نگرانی های تان را بهتر شناسایی و به طور معقول در رفع آن ها اقدام کنید. با انجام این روش پی خواهید برد که بسیاری از این نگرانی ها آن قدر جزیی است که ارزش فکر کردن را هم ندارد!

8- دربارۀ آن چه دیگران درباره شما می گویند، نگران نباشید: این روش برای افرادی که از تشویش اضطراب اجتماعی رنج می برند بسیار مفید است. شما برای داشتن زندگی آرام نیازی به تایید دیگران ندارید و هر چه زودتر شما متوجه این حقیقت ساده شوید، کمتر احساس اضطراب به شما دست می دهد!

9- لبخند بزنید: خنده مُسکّن های طبیعی بدن ما از قبیل سروتونین و آندورفین را آزاد می کند، که در نتیجه تنش  و دلهره از بین می رود.

10-بر انجام کاری که دوست دارید، تمرکز کنید: هر کار هنری که به آن علاقه دارید مانند نقاشی کردن و یا هر چیزی که ذهن شما را مشغول می کند می تواند تا حدودی جایگزینی برای حالت های اضطرابی شما باشد.

1+10: اما مهم ترین نکته در کاهش اضطراب که از کودکی و نه با سفارش روان شناسان غربی بلکه با نصیحت های مادرانه با فطرت ما ایرانی ها گره خورده است. به یاد خدا بودن و بر زبان جاری کردن اسم جلاله است. چرا که همه ما با جان و دل باور داریم که الا بذکرا... تطمئن القلوب.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha