سلامت نیوز : درختان قدیمی خیابان ولیعصر حال و روز خوشی ندارند. هر روز عکس و خبری از قطع درختان کهنسال و بیمار این خیابان به گوش می‌رسد. از چهار راه ولیعصر تا میدان ونک. درختانی که می‌گویند به دلیل پیری خطرسازند و برای حفاظت از جان عابران شبانه قطع شده‌اند. مسئولان شهری تعداد درختان قطع شده را شش درخت می‌دانند اما منابع غیررسمی خبر قطع 20 درخت را هم داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار؛ چنارهای خیابان ولیعصر شناسنامه دارند و نمی‌توان به راحتی سایر درختان این شهر را که بی‌صدا قطع می‌شوند از بین برد. اما با وجود تمام نگرانی‌هایی که برای ماندن چنارهای حاشیه این خیابان وجود دارد آن‌ها از درون خورده می‌شوند. بهار دو سال پیش بود که برای آفت‌کشی، نواری زرد رنگ بر تنه چنارهای ولیعصر پیچیدند. اما انگار حشراتی که به جان چنارها افتاده بود جان‌سخت‌تر از آن بودند که با این نوارهای زرد از جان این درختان 70 ساله بروند و حالا درون بعضی از این درختان خالی است. چنارهای خیابان ولیعصر ایستاده مرده‌اند و با بادی بر زمین می‌افتند.

کنده‌های بر جا مانده این‌بار انکار نشدند. معاون خدمات شهری شهرداری تهران که معمولا قطع هر درختی را در پایتخت منکر می‌شد این‌بار این خبر را تایید کرد و به بهار گفت: کارشناسان دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران که به عنوان مشاوران طرح نگهداری از درختان ولیعصر از این درختان بازدید کرده بودند، تشخیص دادند که شش درخت در این محدوده خطرساز هستند. مجتبی عبداللهی ادامه می‌دهد: این درختان به دلیل پوسیدگی برای عابران خطرات جانی ایجاد می‌کرد بنابراین در اولین فرصت قطع شدند و به‌زودی درختان دیگری جایگزین آن‌ها می‌شوند. علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران هم قطع درختان را قانونی دانست و گفت: این اقدام با نظر مشاور طرح واکاوی درختان خیابان ولیعصر و صدور رأی از سوی کمیسیون ماده 7 انجام شده است. اما کمیته حفاظت از درختان ولیعصر که متشکل از اعضای شورای شهر تهران، شهرداران مناطق، کارشناسان محیط‌زیست و... است، از قطع درختان ولیعصر خبر دارند؟

حسن پیراسته عضو کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران درباره درختان قطع شده به بهار می‌گوید: قطع درختان ولیعصر به همین راحتی نیست و باید گزارش ارائه شده از سوی سازمان پارک‌ها به کمیته پژوهشی که شامل استادان دانشگاهی و... برود و در آنجا مورد تایید قرار بگیرد. برای تک‌تک درختان باید به این کمیته مراجعه شود و اگر امکان احیا و بازگشت درخت باشد هرگز درختان قطع نمی‌شود. پیراسته در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود دوربین‌های امنیتی یکی از دلایل قطع شدن تعدادی از درختان خیابان ولیعصر به شمار می‌روند، یکی از مقصران خشک شدن درختان خیابان ولیعصر را بی‌مهری همسایگانی که در جوار این درختان زندگی می‌کنند، دانست و گفت: شما اگر از حاشیه این خیابان بگذرید مشاهده می‌کنید که چه تعداد درخت به دلیل این بی‌توجهی‌ها خشک و قطع شده‌اند.

این موضوع در چندین نقطه از خیابان به راحتی قابل مشاهده است. بلندمرتبه‌سازی در این محدوده عامل دیگر خشکیدن درختان ولیعصر است که پیراسته به آن اشاره کرد. او معتقد است: این ساختمان‌های بلند فضای حیاتی درختان را از آن‌ها گرفته است و دلیل دیگر که او برای خشکیدن درختان ولیعصر نام می‌برد بعضی فعالیت‌های عمرانی و تزیینی است. احداث خطوط مختلف آب و گاز و... بدون هماهنگی با پارک‌ها و فضای سبز، انگل‌ها و... دلایل دیگری برای خشکیده شدن این درختان هستند. پیراسته گرمای هوای چند سال اخیر را دلیل دیگری بر خشک شدن درختان چنار ولیعصر دانست و گفت: چنارها وابسته به اقلیم معتدل هستند و نمی‌توانند تنش‌های گرمایی بالای 40 درجه را تحمل کنند. او همسایگانی را که در مجاورت این خیابان هستند و بسیاری از آلاینده‌ها را در آب‌های روان این خیابان رها کرده و آگاهانه سبب مرگ تدریجی این درختان می‌شوند یکی از متهمان اصلی کاهش درختان ولیعصر دانست. اما تنها اجازه کمیسیون ماده 7 و کمیته پژوهشی برای قطع این درختان کافی نیست؟

این خیابان ثبت ملی است و هرگونه تغییر در آن نیازمند اجازه میراث فرهنگی است. مسعود نصرتی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در این‌باره گفت: در جریان موضوع نیستم و برای این کار استعلامی نیز از سازمان میراث فرهنگی گرفته نشده است. نصرتی ادامه داد: خیابان ولیعصر علاوه بر خانه‌های تاریخی با درختانش به ثبت رسیده است و یکی از دلایل ثبت آن، وجود درختان قدیمی چنار آن بود برای مثال اگر باغ تاریخی را ثبت ملی می‌کنیم به‌طور حتم با همه درختانش ثبت می‌شود. به همین دلیل اگر قرار است طرحی در خیابان ولیعصر(عج) انجام شود باید سازمان میراث فرهنگی نیز در جریان آن قرار بگیرد.

احمد محیط طباطبایی یکی از اعضای شورای سیاستگذاری ثبت میراث تاریخی لزوم دریافت اجازه از سازمان میراث فرهنگی برای قطع حتی یک درخت در این خیابان به هر بهانه‌ای حتی آفت‌زدگی را تایید کرد و به مهر گفت: قاعدتا انجام هر طرحی در این خیابان با نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شود زیرا در قانون ثبت میراث ملی نیز این موضوع مطرح شده و کسب استعلام از سازمان میراث فرهنگی اجرا و احترام به قانون است. وی گفت: حتی اگر درختان به بهانه آفت‌زدگی قطع شده باشند، باید پایه (کنده) درختان قدیمی در خیابان نگه داشته شود چون باید حضور این درختان نشانه‌ای داشته باشند. سازمان میراث فرهنگی باید در این زمینه تذکر داده یا سلسله مراتب قانون آن را انجام دهد. ‎ سال‌هاست حال چنارهای خیابان ولیعصر خوب نیست اما خبری هم از رسیدگی به این درختان نیست و هر سال آماری از قطع‌شدن این درختان قدیمی منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha