سلامت نیوز : با وجود اینکه در کشور ما سقط جنین غیرقانونی است اما قانون در مواردی آن را آزاد اعلام کرده و مادرانی که ادامه بارداری برای آنها خطرناک باشد قبل از پایان 19 هفتگی می‌توانند مجوز سقط درمانی را از پزشکی قانونی بگیرند. اما در مواردی سقط بدون مجوز انجام می‌شود که جنبه جنایی پیدا می‌کند و قانون برای آن مجازات‌هایی را در نظر گرفته است. یعنی هرچند عمده‌ترین دلایل سقط‌ جنین خطر جانی برای مادر، تهدید سلامت، تهدید روان، ناهنجاری جنینی، جنین‌های ناشی از بارداری‌های ناخواسته یا تجاوز جنسی، دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است اما گاهی هم مادر بدون هیچ دلیلی خواهان سقط جنین است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ این درحالیست که قوانین شرعی خاصی در این زمینه وجود دارد که سقط را محدود می‌کند؛ هر چند که این قوانین در کشورهای اسلامی‌هم با یکدیگر متفاوت است. با این وجود سال گذشته 4000 مجوز سقط قانونی در کشور صادر شده؛ هر چند که شواهد حاکی از آن است که سقط‌های غیرقانونی به مراتب بیشتری در کشور انجام شده است که آمار آن موجود نیست. گسترش میزان سقط جنین در کشور موجب شد تا روز شنبه در نشستی در سازمان پزشکی قانونی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. سرپرست پزشکی قانونی منطقه مرکزی استان تهران در این نشست گفت: اگر چه آماری از سقط غیرقانونی در کشور نداریم ولی بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2011، 40 تا 50 میلیون سقط جنین در تمام دنیا انجام می‌شود که نیمی‌از آنها سقط جنایی و غیرقانونی است و 55 درصد سقط جنین‌ها در کشورهای آسیایی اتفاق می‌افتد.

آمنه بیک‌محمدی گفت: خطر جانی برای مادر، تهدید سلامت، تهدید روان، ناهنجاری جنینی، جنین‌های ناشی از بارداری‌های ناخواسته یا تجاوز جنسی، دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و درخواست مادر بدون هیچ دلیلی از جمله دلایل سقط در دنیا عنوان می‌شود. وی با اشاره به اینکه قوانین سقط جنین و محدودیت‌ها بسته به نوع مذهب در کشورهای دنیا متفاوت است افزود: در کشورهایی که مذهب کاتولیک دارند معمولاً سقط جنین محدود و ممنوع است به عنوان مثال در آمریکای شمالی ایالت به ایالت قانون متفاوت است و اگر چه در برخی موارد سقط غیرقانونی انجام می‌شود اما اگر کسی سقط جنین بکند کسی با آن برخوردی نمی‌کند حتی در برخی کشورها که قوانین بر اساس دین بودا تنظیم شده علی‌رغم اینکه در تجارت فحشا فعال هستند اما سقط جنین در آنها ممنوع است. قانون سقط درمانی در کشورهای اسلامی‌هم متفاوت است و در برخی کشورهای اسلامی‌سقط جنین مطلقاً آزاد است اما در برخی کشورها ممنوع است.

سرپرست پزشکی قانونی منطقه مرکزی استان تهران خاطرنشان کرد: در نظام حکومتی ما تعیین قوانین مربوط به سقط جنین لازم بود و با توجه به جمعیت جوان جامعه با تصویب قانون سقط درمانی تکلیف کادر پزشکی و افرادی که در شرایط خاص نیاز به سقط درمانی داشتند نیز مشخص شد. این متخصص پزشکی قانونی با تأکید بر اینکه قانون سقط درمانی در سال 84 و پس از 2 سال کار کارشناسی در مجلس شورای اسلامی‌به تصویب رسیده افزود: هدف اصلی این قانون درمان و پیشگیری از مرگ و میر مادر و نوزادان است که در عین حال با فرهنگ و عواطف مردم ما تداخل ندارد. بیک محمدی با اشاره به حساسیت صدور مجوز سقط درمانی از سوی پزشکی قانونی گفت: برای اینکه پزشکی قانونی بتواند مجوز سقط را صادر کند 5 شرط لازم است که اول از همه آنها بارداری زیر 19 هفته بر اساس انجام سونوگرافی‌های معتبر است.

در عین حال علاوه بر آن باید مادر به دلیل بارداری جانش به خطر افتاده باشد یا جنین دچار ناهنجاری‌هایی که در لیست پزشکی قانونی قرار دارد بوده باشد و در عین حال در نهایت تأییدیه پزشکی قانونی و نظر 3 پزشک متخصص لازم است. وی ادامه داد: مجوز سقط قانونی جنین فقط در مراکز استانها صادر می‌شود و حتی در استان تهران علی‌رغم وجود بیش از 18 مرکز فقط یک مرکز مجوز صادر می‌کند که این امر نشان از حساسیت و دقت در امر صدور مجوز است. سرپرست پزشکی قانونی منطقه مرکزی استان تهران خاطرنشان کرد: زنان باردار باید توجه داشته باشند که حتی اگر شرایط سقط درمانی را داشته باشند در صورت عبور از بارداری بالای 19 هفته نمی‌توان برای صدور مجوز کاری کرد و اگر اقدام به سقط غیرقانونی کنند سقط جنایی محسوب شده و مطابق قانون با کادر پزشکی و فرد خاطی برخورد می‌شود.

تهران در صدر سقط‌های قانونی

سیدامیرحسین مهدوی معاون پزشکی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی نیز گفت: تا قبل از تیر سال 84 که قانون سقط درمانی در مجلس به تصویب رسید، سقط جنین فقط برای مادر در معرض خطر که ادامه بارداری برای او امکان نداشت امکان‌پذیر بود. البته قبل از سال 81 بنا به فتوای مقام معظم رهبری مادران بارداری که جنین آن‌ها دو مورد ناهنجاری جنینی از جمله آنمسفالی (جنینی که جمجمه ندارد و بلافاصله پس از تولد می‌میرد) و تالاسمی‌ماژور را داشتند می‌توانستند با دریافت مجوز از پزشکی قانونی جنین خود را قبل از 4ماهگی سقط کنند.

مهدوی با اشاره به نص صریح قانون سقط درمانی گفت: در این قانون آمده است «سقط درمانی با تشخیص قطعی 3 پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی که به علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن جنین موجب حرج مادر یا تهدید جان او باشد قبل از 4 ماهگی و با رضایت زن مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک معالج نیست.» معاون پزشکی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی در مورد آمار سقط‌های جنایی و غیرقانونی در کشور گفت: آماری از سقط‌های جنایی و آن‌هایی که بدون مجوز در مراکز درمانی انجام می‌شود نداریم اما بر اساس شکایاتی که از عوارض سقط‌های جنایی به دست ما می‌رسد می‌‌توان ردپایی گرفت. به گفته معاون پزشکی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی در سال 91 بیش از 4 هزار مجوز سقط قانونی در کشور صادر شده که تهران با 831 مجوز در صدر صدور مجوز سقط قانونی قرار دارد و پس از آن استان‌های خراسان رضوی با 587 و خوزستان با 538 مورد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

وی گفت: عمده سقط‌های غیرقانونی در مراکز زیر زمینی و مخفی و شرایط غیر استریل انجام می‌شود و در بسیاری از موارد مادر دچار عفونت‌های شدید، خونریزی و حتی پارگی رحم می‌شود و گاهی متأسفانه پیکر بی‌جان این مادران را در سالن تشریح می‌بینیم .در کمیسیون‌های پزشکی قانونی شکایت‌هایی از عوارض این سقط‌ها مطرح‌ می‌شود و در مواردی نهایت با خارج شدن رحم مادر، او برای همیشه از داشتن فرزند محروم می‌شود. وی با هشدار به عده معدودی از افراد جامعه پزشکی که سقط غیرقانونی انجام می‌دهند گفت: مبادرت به سقط جنایی جرم محسوب می‌شود و در قوانین انتظامی‌سازمان نظام پزشکی مجازات‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است. همان طور که زوجین برای سقط غیرقانونی اقدام می‌کنند امکان زیادی وجود دارد که برای عوارض ناشی از سقط غیرقانونی نیز از همان پزشک شکایت کنند.

معاون پزشکی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی با تأکید بر اینکه پزشکی قانونی روند سختگیرانه‌ای را برای اطمینان از ضرورت سقط درمانی دارد گفت: تا با رعایت محدودیت زمانی با نظر 3متخصص و سونوگرافی‌های سریالی مطمئن نشویم که جان مادر در معرض تهدید بوده یا جنین دچار ناهنجاری اساسی است مجوزی صادر نمی‌کنیم و در این راستا از کارشناسان پزشکی قانونی با سواد و آگاه استفاده می‌کنیم. وی یکی از مشکلات سقط درمانی را محدودیت زمانی برشمرد و گفت: حتی اگر فرد دارای شرایط سقط درمانی باشد اما از 19 هفتگی عبور کرده باشد امکان صدور مجوز برای او را نداریم.

 نقش موثر پایین بودن کیفیت اسپرم در سقط جنین

مسئول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم اعلام کرد: براساس نتایج یک پژوهش انجام شده در این مرکز 20 درصد متقاضیان استفاده از تکنولوژی لقاح مصنوعی دارای اختلال در کیفیت اسپرم هستند که این امر میزان موفقیت این روش‌ها را کاهش می‌دهد. براساس نتایج همین پژوهش، پایین بودن کیفیت اسپرم در صورتی که منجر به بارداری موفق شود، منجر به سقط جنین و در موارد زیادی سقط‌های مکرر شده است.

«مهرداد نوروزی‌نیا»، مسوول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم با اعلام این خبر گفت: از آنجا که یکپارچگی (کیفیت ( DNA اسپرم، نقش بسیار مهمی‌در شکل گیری و رشد طبیعی جنین دارد از بین رفتن یکپارچگی DNA در اسپرم از جمله عوامل مهم و شایع در ارتباط با ناباروری مردان به شمار می‌رود. وی ادامه داد: براساس یک پژوهش انجام شده، مشخص شده، حدود 20 درصد از مردان دارای اختلالات در یکپارچگی اسپرم هستند. نوروزی نیا علت اصلی ایجاد آسیب در DNA اسپرم را عوامل اکسیدان و رادیکال‌های آزاد اکسیژن عنوان کرد که حدود 25 درصد از موارد یکپارچگی DNA اسپرم را به خود اختصاص می‌دهد. وی از آلودگی‌های محیطی و شغلی، عفونت‌های دستگاه ادراری – تناسلی، افزایش سن، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از برخی دارو‌ها و مصرف سیگار و الکل و... به عنوان عوامل موثر در کاهش یکپارچگی DNA اسپرم نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha