یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 78624
سلامت نیوز : مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان از اجرای طرح «آموزش زوجین در مساجد» خبر داد و گفت: با اعلام آمادگی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، این طرح بزودی اجرایی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ مسعود امینی با اشاره به اینکه طرح آموزش رایگان زوجین در حوزه ازدواج و طلاق ابتدا در چند استان اجرا خواهد شد، اظهار داشت: در ابتدا در استان تهران به صورت پایلوت، این طرح اجرا شده و پس از عملیاتی شدن آن با تهیه بسته‌های آموزشی این اقدام در استان‌هایی همچون البرز، قم، خراسان‌رضوی، اصفهان، خوزستان، آذربایجان‌ و فارس اجرا خواهد شد. امینی، اعتبار در نظر گرفته شده برای آموزش زوجین در مساجد استان تهران را 47 میلیون و 600 هزار تومان اعلام کرد و به ایسنا گفت: این وجه از سوی معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان به حساب اداره کل ورزش و جوانان استان تهران واریز شده است و در انتظار اعلام نهایی اجرای این طرح از سوی این اداره کل هستیم.

محور كار امام‌جماعت مساجد هستند

به گفته مدیرکل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان، مجری این طرح یک موسسه است که زیر نظر اداره کل استان تهران و حوزه‌های علمیه استان فعالیت می‌کند که این طرح با همکاری شبکه تلویزیونی تهران و مرکز امور مساجد در حداقل 100 تا 300 مسجد استان اجرایی می‌شود. وی تصریح کرد: مشاوران انتخابی از سوی مدیریت حوزه‌های علمیه استان پس از اجرای این طرح به زوجینی که کمتر از 5 سال از ازدواجشان می‌گذرد آموزش رایگان ارائه می‌دهند. امینی ادامه داد: البته در این طرح زوجینی که بیش از 5 سال از ازدواج آنان می‌گذرد نیز می‌توانند شرکت کنند. ضمن آنکه مساجد اجرا کننده این طرح از طریق سامانه پیام کوتاه و همچنین اعلام عمومی در مساجد برای اهالی مجاور مسجد اجرا می‌شود، این در حالی است که محور کار، امام جماعت مساجد هستند.

همچنین این طرح با همکاری صدا و سیما با زیرنویس کردن به مخاطبان اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی با بیان اینکه این طرح از مردادماه قابلیت اجرایی دارد، یادآور شد: هدف از اجرای این طرح تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق با آموزش مهارت‌های زندگی است. امینی با اشاره به اینکه زوجین در این کلاس‌های مشاوره حداقل یک تا 3 جلسه آموزش خواهند دید، خاطر‌نشان کرد: پس از برنامه عمومی، برای زوجینی که نیاز به مشاوره بیشتر احساس شود کارگاه‌هایی به صورت تخصصی برگزار خواهد شد. ضمن اینکه در کنار این کارگاه‌های آموزشی برای زوجین نمایشگاه کتاب و مسابقات مرتبط با آن کتاب‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه می‌توان از سازمان‌های مردم نهاد نیز در بخش‌های اجرایی این طرح بهره گرفت، تصریح کرد: قرار است این طرح پس از اجرا در استان‌های عنوان شده، تا پایان سال و با تامین اعتبار در تمام استان‌های بزرگ کشور نیز اجرایی شود تا در پایان سال بتوانیم ارزیابی عملکردی از اجرای این طرح داشته باشیم.

مراكز همسرگزینی مرداد مجوز می‌گیرند

وی همچنین از برگزاری مراسم تحلیف مراکز مشاوره ازدواج و همسرگزینی در مرداد ماه خبر داد.

امینی در این باره گفت: مراحل بررسی نخستین گروه مشاوران برای این هفته نهایی شده است و مجوز این مراکز مشاوره در مراسم تحلیف اعطا می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: ثبت‌نام قطعی بیش از260 نفر از متقاضیان راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج در سامانه صدور مجوز الکترونیکی ثبت‌ شده است، البته متقاضیان زیادی برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند؛ اما همه واجد شرایط برای ثبت‌نام نیستند ضمن اینکه بررسی مدارک تعدادی از متقاضیان راه‌اندازی مراکز مشاوره انجام شده است و مصاحبه‌های علمی این افراد نیز با حضور اساتید روانشناسی و نماینده‌ای از حوزه علمیه قم و سازمان نظام روانشناسی در حال انجام است.

وی ادامه داد: در مرحله اول بین 20 تا 40 مرکز احراز صلاحیت خواهند شد که مراسم تحلیفی نیز پیش‌بینی شده است تا در این مراسم مراکز مشاوره با دریافت مجوزهایشان این مسؤولیت خطیر را برعهده بگیرند و امیدواریم ظرف یک ماه آینده این مراسم برگزار شود.

به گفته امینی، صلاحیت متقاضیان مراکز مشاوره از لحاظ علمی تایید شده و در مراسم تحلیف موافقت اصولی برای راه‌اندازی این مراکز به آنان تقدیم می‌شود. ضمن اینکه به این افراد مهلت 3 تا 6 ماهه‌برای معرفی دفاتر مراکز مشاوره‌ آنها داده شده است تا پس از معرفی محل دفترشان، کمیته نظارت از دفاتر بازدید کرده و در صورت دارا بودن استاندارد لازم، مورد تایید قرار گیرد. وی در پایان گفت: پس از تایید دفاتر مشاوره متقاضیان، مجوز اصلی برای راه‌اندازی مراکز مشاوره به آنان اعطا می‌شود، چرا که در ابتدا در مراسم تحلیف موافقت‌ اصولی ارائه شده و پس از تایید دفاتر مراکز مشاوره متقاضیان، مجوز فعالیت به آنان داده می‌شود البته در گروه اول و دوم که مراسم تحلیف آنان در مرداد ماه برگزار می‌شود، قریب به اتفاق آنان دفاتر خود را معرفی کرده و استاندارد لازم را داشته‌اند. بنابراین در مراسم تحلیف مجوز فعالیت خود را دریافت می‌کنند.

پیشنهاد افتتاح سپرده ازدواج جوانان

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان، از اجرای طرح سپرده ازدواج برای جوانان به منظور تشویق و ترغیب آنها به ازدواج و تشکیل خانواده خبر داد.سیدباقر پیشنمازی به باشگاه خبرنگاران گفت: معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، طرحی تحت عنوان «حساب سپرده ازدواج جوانان» به بانك مركزی پیشنهاد داده است كه در صورت اجرای موفق، در دراز‌مدت به عنوان یك كار ماندگار مطرح خواهد شد. وی افزود: برای اجرای طرح حساب سپرده ازدواج جوانان اشخاص حقیقی، حقوقی، نهادها و موسسات وجوه پس‌انداز خود را در حسابی با این عنوان پس‌انداز می‌كنند كه سود حاصل از این نوع حساب، وقف ازدواج جوانان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha