سلامت نیوز : مصطفی وفایی اقدم،رزیدنت رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر اجازه ارائه خدمات رادیولوژی به افراد غیر رادیولوژیست یادداشتی به فارس ارسال کرد که به این شرح است:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این روزها وزیر بهداشت جناب آقای دکتر طریقت منفرد را در رسانه ملی به کرات در تمام شبکه‌ها و در ساعتهای مختلف می بینیم. مصاحبه، پشت مصاحبه و تحلیل های پی در پی و آمار و ارقام های عجیب در توجیه واگذاری خدمات تصویربرداری به پزشکان غیر رادیولوژیست به بهانه خدمت به مناطق محروم.

وزیر محترم بهداشت در مصاحبه های این روزهای خود مدام از زن بارداری صحبت می‌کند که برای یک سونوگرافی ساده مجبور است 200 کیلومتر طی مسافت کند و به شهری دیگر برود! یا از فردی سخن می‌گوید که برای تشخیص یک شکستگی باید 100 کیلومتر راهپیمایی کند!

جناب وزیر از مناطق محروم بدون رادیولوژیستی سخن می‌گوید که در بسیاری از آنها بر خلاف ادعای مطرح شده توسط وزیر محترم یا رادیولو‍ِژیست وجود دارد یا مناطقی هستند که در آنها اگر رادیولوژیستی حضور ندارد، متخصص رشته‌هایی به مراتب خطیرتر مانند زنان، جراح اعصاب، جراح عمومی یا قلب نیز وجود ندارد و بیمار مجبور است برای مواردی به مراتب اورژانسی تر از خدمات رادیولوژی مسافتی طولانی را طی کند.

جمعه شب جناب وزیر در برنامه نبض شبکه خبر از دو شهر بانه و سقز به عنوان شهرهای فاقد رادیولوژیست نام بردند. با یک مراجعه ساده به سایت دانشگاه علوم پزشکی کردستان به راحتی در می‌یابیم که هر دو این شهرها در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی متخصصان رادیولوژی تمام وقت در هر دو بخش های خصوصی رادیولوژی و سونوگرافی هستند.

اینجا این سؤال پیش می آید که آمار و ارقام کذب با چه هدفی در رسانه ملی برای مردمی که از واقعیت بی خبرند ارائه می‌شود؟

مردم بزرگوار ایران باید بدانند که طبق منابع اطلاعاتی وزارت بهداشت تعداد رادیولوژیست های کشور از اکثر متخصصان دیگر مثل جراحی اعصاب، پوست، داخلی اعصاب، اورولوژی، پاتولوژی، گوش و حلق و بینی، چشم‌پزشکی و روانپزشکی بیشتر است، چند رشته دیگر هم ممکن است به لحاظ عددی کمی بیشتر از رادیولوژیست باشند ولی طبق تأیید سازمان بهداشت جهانی نیاز به آنها مثل متخصصان قلب، داخلی، جراحی و زنان چندین برابر است و در واقع کمبود در آنها هم بیشتر از رادیولوژیست است.

اگر وزیر محترم بهداشت بهانه اش کمبود متخصص است و ژست رسیدگی به مناطق محروم را می گیرد چرا سایر تخصص هایی که به مراتب مورد نیازتر از رادیولوژی هستند و آمار آنها بسیار کمتر از رادیولوژیست است را هدف قرار نمی دهد.

با توجه به موارد ذکر شده و آمار و ارقام کذب که مدارک آن موجود و قابل ارائه است به نظر می‌رسد که اصرار وزیر محترم بهداشت نسبت به واگذاری خدمات تصویربرداری به پزشکان غیر رادیولوژیست به عناوین دلسوزانه مناطق محروم، بیشتر بهانه جویی است برای سرپوش گذاشتن به کمبودها و نارسایی‌های سیستم مدیریتی این وزارتخانه در تامین سلامت مردم.

ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر وزارت بهداشت با مشکلات بسیار مهمتری همچون کمبود دارو، تأمین مطالبات مادی پزشکان و... دسته و پنجه نرم می‌کند و این گونه طرح های مطرح شده را می توان در راستای منحرف کردن افکار عمومی از مسئله اصلی دانست.

نکته قابل توجه دیگر این است که وزیر محترم بهداشت مدام صحبت از توانمندسازی پزشکان عمومی در قالب پزشک خانواده می‌کند. همه می‌دانیم که طرح پزشک خانواده قرار است در کل کشور اجرا شود نه فقط مناطق محروم. درنتیجه می‌توان گفت که با توجه به وجود 70 هزار پزشک عمومی در کشور، با اجرایی شدن این طرح حداقل به همین تعداد دستگاه سونوگرافی باید با پول بیت المال وارد کشور شود که ارزانترین مدل چینی آن حدود 100 میلیون تومان است و مجموعاً چندین هزار میلیارد تومان باید هزینه شود! به نظر شما چه کسی از این طرح سود می‌برد؟ مردم مناطق محروم یا چند شرکت وارد کننده دستگاه سونوگرافی و حامیان آنها؟!!! 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha