سلامت نیوز : رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: برنامه کاهش آسیب در معتادان از زمانی که در زندان‌ها اجرا می‌شود موارد ایدز را کاهش داده به طوری که موارد ابتلا به ایدز در بین معتادان طی سال‌های گذشته از 18 به 15درصد رسیده است.

محمد‌مهدی گویا در گفت‌وگو با فارس، درباره برنامه کاهش آسیب در معتادان زندانی گفت: با انجام این برنامه رفته رفته شاهد این هستیم که عفونت ایدز در زندانی‌ها رو به کاهش است.

وی ادامه داد: لازمه ادامه این برنامه این است که سازمان زندان‌ها هم تشویق و هم حمایت شود. باید سازمان زندانها حمایت مالی شود و پرسنل آن تأمین شود تا زندانی‌ها در مضیقه نباشند.

وی گفت: چنانچه برنامه کاهش آسیب به درستی در زندان‌ها اجرایی شود کاهش محسوسی را در معتادان زندانی شاهد خواهیم بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: موارد بیماری ایدز در بین معتادان طی سال‌های گذشته از 18 به 15 درصد کاهش یافت که این رقم در میان زندانیان از 15 درصد هم کمتر است.

گویا با بیان اینکه برای درمان معتادان زندانی بیشتر از متادون استفاده می‌شود ادامه داد: به دلیل کمبودهای اخیری که در مورد داروی متادون در کشور مطرح شد نهایت تلاش انجام گرفت تا کمبودی در زندان‌ها ایجاد نشود به همین دلیل اولویت توزیع متادون با زندان‌ها است.

وی در مورد هدف اجرای برنامه کاهش آسیب در معتادان گفت: با برنامه کاهش آسیب به دنبال این هستیم تا فردی که مواد مخدر تزریق می‌کند رفتارهای کم‌خطرتری داشته باشد یعنی به جای تزریق مواد مخدر از داروهایی استفاده کند که تزریقی نباشد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: متادون‌درمانی از جمله روش‌های قابل اطمینان در درمان معتادان تزریقی در زندان‌ها است و تجربه نشان داده افرادی که متادون مصرف می‌کنند رفتارهای مجرمانه آنها کاهش می‌یابد و کارهای ضد اجتماعی آنها کم می‌شود.

گویا گفت: متادون ماده مخدری که جای مواد مخدر مصرف شود نیست و در برنامه کاهش آسیب،استفاده از سایر ترکیباتی با این ویژگی در دستور کار قرار دارد. با این وجود عده معدودی از معتادان از متادون استفاده نمی‌کنند و به هر دلیلی به دنبال تزریق هستند.

وی تصریح کرد: در برنامه کاهش آسیب به این معتادان که متادون استفاده نمی‌کنند. سرنگ و سوزن استریل داده می‌شود تا به صورت مشترک مواد مخدر استفاده نکنند. به این افراد آموزش داده می‌شود تا آسیب کمتری ببینند و به سمت درمان با متادون روی آورند.

گویا گفت: به نظر می‌رسد برنامه کاهش آسیب در عرصه کاهش تقاضا روش درمانی مؤثری در اعتیاد است و هر کجا که این برنامه کمرنگ شود شمار معتادان تزریقی نیز بیشتر می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اگر کمیت خدمات کاهش یابد و کیفیت نیز کم شود موج بعدی ایدز بعید نیست.

وی تصریح کرد: بنابر این در امر کیفیت خدمات علاوه بر متادون‌درمانی به معتادی که مراجعه می‌کند مشاوره‌های درمانی داده می‌شود مرتب آزمایش ایدز گرفته می‌شود و از نظر هپاتیت وضعیت معتاد بررسی می‌شود همچنین روان یک فرد معتاد باید مورد ارزیابی قرار گیرد و کشورهایی موفق بوده‌اند که کیفیت خدمات خود را افزایش داده‌اند.

گویا گفت: باید بودجه‌های مناسب در کنار برنامه‌های کارشناسی و نظارت بر روند اجرای برنامه کاهش آسیب انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha