سلامت نیوز : محمدرضا وفا ادامه داد: با توجه به اینکه روزهای ماه رمضان امسال کمی طولانی‌تر و گرم‌تر از سال‌های گذشته است باید روزه‌داران نکات و اصول خاصی را در انتخاب و مصرف خوراکی‌ها در فاصله بین افطار تا سحر در نظر گیرند و بتوانند ضمن بهره‌مندی از فیوضات معنوی این ماه، به سلامت کامل جسمی برسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: ماه رمضان علاوه بر کسب فیض معنوی، زمانی بسیار مغتنم برای ارتقای سلامت جسمانی است. با توجه به اینکه ابتلا به بیماریهای مزمن از جمله چاقی و دیابت در جامعه رو به افزایش است، در این ماه افرادی که به اختلالات متابولیکی مانند فشارخون و مشکلات دستگاه گوارش مبتلا هستند، باید با انتخاب وعده غذایی مناسب و مشاوره با متخصصان مربوطه روزه بگیرند  و از این ماه مبارک برای ارتقای سلامت جسمانی خود حداکثر استفاده را ببرند.

وی با اشاره به این مطلب که با انتخاب میان وعده‌های مختلف می‌توان تمام نیازمندیهای بدن را پوشش داد و به وزن ایده آل رسید؛ گفت: توصیه می‌شود در وعده افطار، ابتدا روزه خود را با مقداری مایعات ساده، سالم و نسبتاً گرم مثل شیر یا چای گرم و البته کمرنگ همراه با مقدار اندکی شیرینی های طبیعی مثل خرما، انجیر، کشمش و توت باز کنند. سپس یک وعده سبک غذایی، مثل صبحانه یعنی نان، پنیر و گردو و سبزی خوردن مصرف شود.

وفا خاطر نشان کرد: وعده افطار به هیچ عنوان سریع و با عجله مصرف نشود، چرا که دستگاه گوارش حدود 16-17 ساعت خالی بوده است و اگر یک دفعه و با عجله غذا مصرف شود، به بروز مشکلات گوارشی برای فرد منجر می‌شود. همچنین مصرف مایعات سرد می‌تواند استرس حرارتی را در دستگاه گوارش ایجاد کند.

این متخصص تغذیه افزود: قند خون فرد روزه‌داری که ساعت‌های زیادی را در این روزهای گرم ناشتا بوده، به شدت افت می‌کند و این افت قندخون با خوردن یکی از مواد شیرینی که به آنها اشاره شد به سرعت جبران می‌شود.

دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به روزه داران توصیه کرد: در فاصله کوتاهی مانند 10 تا 20 دقیقه پس از صرف افطاری(که معمولاً باید یک غذای سبک باشد)، از گروه میوه‌ها و صیفی‌های تازه فصل تابستان مانند هندوانه، طالبی، خربزه استفاده کنند و سپس با یک فاصله کوتاه، بسته به شرایط خویش شام خود را نوش جان کنند.

وی افزود: در وعده شام نیز می‌توان از گروههای اصلی خوراکی یعنی گروه نان و غلات، سیزیها و صیفی‌ها و گروه گوشتها استفاده کرد تا بدین ترتیب تمام مواد مغذی مورد نیاز برای بدن فراهم شود.

وفا با بیان این مطلب که ایده‌آل ترین حالت برای صرف غذا در  وعده سحر این است که روزه‌داران حداقل 45 دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شوند، اظهار داشت: با توجه به اینکه وعده سحر مانند وعده ناهار است، ابتدا در وعده سحر می‌توان از گروه میوه‌ها و سبزیها یا صیفی‌ها به همراه گروه لبنیات به صورت مقداری ماست و خیار استفاده کرد.

وی گفت: بهتر است هر فردی سهم اصلی گوشت و مواد پروتئینی مورد نیاز را در فاصله افطار تا سحر بگنجاند. چرا که متابولیسم این مواد نیاز به دفع آب از بدن دارد. بنابراین مصرف پروتئین در وعده سحر موجب احساس تشنگی و کم آبی شدید در ساعات اولیه روز می‌شود.

وی افزود: بهتر است سهم اصلی چربی مصرفی روزانه هر فرد، در وعده سحری او گنجانده شود. چون چربی‌ها جزء آخرین موادی هستند که معده را ترک می‌کنند و میزان انرژی آنها نسبت به پروتئین و کربوهیدرات بیشتر است، بنابراین می‌توانند برای مدت بیشتری احساس سیری را در فرد روزه‌دار تداوم بخشند.

این متخصص تغذیه بهترین نوشیدنی در ماه رمضان را آب دانست و گفت: اگر می‌خواهید در طول روز احساس تشنگی نکنید در وعده سحر، آب را به اندازه کافی و جرعه جرعه بنوشید و از نوشیدن چای، نسکافه، نوشابه و انواع نوشیدنی‌های شیرین که منجر به ایجاد تشنگی در ساعات اولیه روز می شوند، بپرهیزید. 

وفا در خصوص بوی بد دهان هنگام روزه داری گفت: هنگام روزه‌داری دهان، خشک و ترشح بزاق کم می شود. بنابراین یک مقدار بوی دهان، طبیعی است که با رعایت کامل بهداشت دهان و دندان می‌توان جلوی این بوی نامطبوع را گرفت. اما مصرف غذاهای خیلی چرب و سنگین، موجب تولید گاز در دستگاه گوارش می شود که بخشی از آنها از دهان خارج می شود. مصرف میوه و سبزیجات همراه با تمام وعده های غذایی ماه رمضان احتمال بروز این مشکل را حل می کند.

دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گیرند توصیه کرد: نیاز به مواد مغذی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ،درنوجوانان خیلی بیشتر از افراد بالغ است، بنابراین کیفیت غذاهای مصرفی در ماه رمضان به دلیل اینکه نوجوانان در سن رشد هستند، بسیار مهم است. چرا که از مهمترین شاخصهای کیفیت زندگی و توسعه در تمام جوامع، رشد مطلوب می باشد.

وفا در خصوص روزه داری سالمندان گفت: ‌سالمندان به شرط اینکه در سلامت کامل باشند و مشکل خاصی مانند بیماریهای قلبی، عروقی، دیابت، کلیوی نداشته باشند، می توانند روزه بگیرند.

وفا خاطر نشان کرد: کم آبی سالمندان را بیشتر از هر گروه سنی دیگری دچار آسیب می‌کند. بنابراین توصیه‌ها برای پیشگیری از کم آبی در مورد سالمندان بسیار جدی تر است و سالمندان باید روزانه از گروه شیر و لبنیات ؛ غلات و نان سبوس دار، سبزیجات، میوه ها، گوشتها و تخم مرغ استفاده کنند تا دچار کمبود مواد مغذی نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha