در حال حاضر جمعیت کشور نه تنها رو به کاهش نیست بلکه سالانه یک میلیون نفر نیز به آن اضافه می شود و تصور کم شدن جمعیت اشتباه است.

جمعیت کشور رو به کاهش نیست / فرزند آوری کاهش پیداکرده است
سلامت نیوز : رئیس انجمن جمعیت شناسی گفت: در حال حاضر جمعیت کشور نه تنها رو به کاهش نیست بلکه سالانه یک میلیون نفر نیز به آن اضافه می شود و تصور کم شدن جمعیت اشتباه است.

محمد میرزایی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه جمعیت رو به کاهش نداریم و این فرضی غلط است، افزود اینکه برخی مبنا را 100 سال آینده قرار داده و براساس فرضیات خاصی بحث کاهش جمعیت را مطرح می کنند درست نیست و معمولا برنامه ریزی ها برای 5 سال است و افق بیشتر از 5 سال نمیتواند باشد.

به گفته وی ، از سال 1335 تا کنون به جمعیت کشور اضافه شده بطوریکه هم اکنون 78 میلیون نفر جمعیت داریم و تا آخر دهه 90 نیز جمعیت افزایش پیدا می کند و درصد رشد جمعیت 1.3 است بنابراین میتوان گفت که جمعیت ما رو به کاهش نیست.

رئیس انجمن جمعیت شناسی گفت: از نظر ساختار سنی نیز در وضع ایده آلی هستیم کشور ما در آستانه پنجره جمعیتی و فرصت طلایی جمعیتی است که طی آن بیش از 70 درصد جمعیت در سنین فعالیت قرار می گیرند و امیدواریم بتوانیم از این فرصت طلایی برای جهش در بستر توسعه استفاده مطلوب کنیم. حتی در صورت سالخوردگی جمعیت هم باز بیش از 60 درصد جمعیت در سنین فعالیت ( 15 تا 64 ) سال قرار خواهد داشت و یک سوم در سن 20 تا 35 هستند به همین دلیل جای نگرانی نیست بلکه تمامی این موارد امیدوارکننده است.

وی گفت: فقط یک نکته ای که دغدغه ایجاد می کند این است که فرزند آوری کاهش پیداکرده است یعنی میانگین فرزندانی که یک زن بدنیا می آورد پایین آمده و به 1.8 رسیده است درحالیکه سطح جانشینی 2.1 است یعنی هر 10 تا زن 18 تا یچه بدنیا می آورد و برای این باید چاره اندیشی کرد چون اگه ادامه پیدا کنه در آینده دور 30 یا 40 سال دیگه دجار مشکل می شویم .

به گفته میرزایی، باید یک مقدار روی این موضوع فرهنگ سازی شود از نظر فرهنگی و اقتصادی بطوریکه سطح باروی را به بالای سطح جانشینی مثلا به 2.3 برسانیم همچنین مشکل دیگر هم تاخیر در ازدواج جوانان است و در این خصوص نیز باید بستر سازیهای لازم انجام شود و شرایط و امکانات لازم در اختیار آنان قرار گیرد .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین سن ازدواج زنان 24 سال است، گفت: اگر بتوانیم با برنامه ریزی و فرهنگ سازی این سن را به 22 برسانیم مشکل فرزند آوری نیز تا حدودی برطرف خواهد شد. ولی در مجموع نباید تصور کنیم که جمعیت ایران رو به کاهش است.

این جمعیت شناس در مورد سالخوردگی جمعیت ایران نیز تاکید کرد: سالمندی جمعیت اجتناب ناپذیراست چون وقتی باروری بیاد پایین حتی اگر میانگین فرزند آوری به 2.5 هم برسد بازهم جمعیت سالخورده می شود اما مزیت آن این است که مانند ژاپن سالخوردگی افراطی نیست.

میرزایی با اشاره به اینکه در نیمه دوم قرن 21 تمام کشورهای دنیا حتی افریقا جمعیتشان سالخورده می شود، افزود: در این صورت جمعیت بالای 65 سال به 15 درصد می رسد و این اجتناب ناپذیر و پیامد باروری کنترل شده است اما باز هم نیابد نگران باشیم.

وی اظهار داشت : حتی در ژاپن نیز که 20 درصد جمعیت آن بالای 65 سال است 60 درصد 15 تا 64 سال هستند ولی سالخورده شدن جمعیت همه کشورها اجتناب ناپذیر است. کشورهای صنعتی 70 سال است که جمعیت سالخورده دارند اما به تمام دنیا حکومت می کنند.

این استاد دانشگاه سیاستهای تشویقی را بی تاثیر دانست و گفت: این سیاستها اگر سنجیده باشدمی تواند مشکلات را حل کند اما اینکه بخواهند فقط سکه بدهند درست نیست اما اگر سیاستهایی مانند سرو سامان دادن به خوابگاههای دانشجویان متاهل ، دانشجویان را ترغیب می کند به ازدواج و همچنین سن ازدواج نیز پایین می آید و به تبع آن مشکل فرزند آوری نیز خود به خود حل می شود اما صرف اجرای سیاستهای تشویقی مانند سکه و ... مشکلات و آسیبهایی ایجاد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha