سلامت نیوز : مدیرعامل انتقال خون تهران گفت: با فرارسیدن ماه رمضان و ایام روزه‌داری ذخیره خونی تهران کاهش یافته و از همه هموطنان به ویژه گروهای خونی منفی می‌خواهیم تا برای اهدای خون مراجعه کنند.

قاسم اسلامی در گفت‌وگو با فارس، خاطرنشان کرد: در طول ماه مبارک رمضان به طور معمول به دلیل ساعات طولانی روزه‌داری با کاهش تعداد مراجعان به مراکز انتقال خون در سطح کشور هستیم.

وی ادامه داد: امسال در روز اول ماه مبارک رمضان با 75 درصد کاهش اهدای خون و مراجعه کننده نسبت به سایر روزها مواجه بودیم و از طرفی به دلیل اینکه خون و فرآوردهای آن بافت زنده محسوب می‌شوند قادر نیستیم این محصول را برای طولانی مدت نگهداری و ذخیره کنیم.

اسلامی به هموطنان توصیه کرد تا برای اهدای خون در طی سال برنامه ثابتی را در نظر بگیرند تا سازمان انتقال خون در ماه رمضان و فصل تابستان که فصل مسافرت است امکان تأمین خون برای نیازمندان را داشته باشد، چرا که نیاز به خون در بیماران خاص مانند بیماران تالاسمی همیشه ثابت است.

وی تأکید کرد: امسال قبل از ماه رمضان سعی کردیم تا میزان ذخیره خون را افزایش دهیم و تاکنون تا حدی توانسته‌ایم نیاز بیمارستان‌ها و بیماران را تأمین کنیم.

به گفته مدیرعامل انتقال خون تهران اکنون به همه گروه‌های خونی به‌ویژه گروه‌های منفی در تهران نیاز داریم.

وی در پاسخ به اینکه روزه‌داران در چه ساعاتی برای جلوگیری از ضعف و بدحالی می‌توانند برای خون‌دهی مراجعه کنند گفت: اهدای خون با روزه‌داری منافاتی ندارد با این حال، افراد می‌توانند پس از افطار به برخی پایگاه‌های انتقال خون برای اهدای خون مراجعه کنند، اگر چه پایگاه‌ها از صبح برای دریافت خون فعال هستند.

قاسمی تصریح کرد: در هر مرتبه اهدای خون 450 سی‌سی از حجم مایعات بدن کم می‌شود و می‌توان با نوشیدن چند لیوان مایعات مناسب مانند دوغ یا آب‌میوه طبیعی و حتی آب، به راحتی آن را جایگزین کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha