سلامت نیوز : سید حسن هاشمی با اشاره به  اینکه طول عمر استفاده از «عنبیه مصنوعی» در کشور به یک سال و نیم می‌رسد، افزود: استفاده از عنبیه مصنوعی برای کسانی که به هر دلیل عنبیه‌شان از دست رفته است کاربرد دارد. به عنوان مثال ممکن است چشم فردی به صورت مادرزادی فاقد عنبیه باشد، یا به عللی چون ضربه و اعمال جراحی آسیب دیده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: عنبیه بخش رنگی پشت قرنیه است که رنگ چشم افراد را تعیین می‌کند و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عنبیه به رنگ‌های مختلف مانند آبی، سبز، قهوه‏ای، عسلی و غیره دیده می‌شود.

به گفته هاشمی تکنیک عنبیه مصنوعی برای نخستین بار در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش از این عنبیه بیمار را می‌دوختیم و به جای آن پروتزهایی در چشم کار می گذاشتیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی چشم پزشکی ایران در مورد روند استفاده از عنبیه مصنوعی گفت:در این پروسه از چشم سالم بیمار عکسبرداری و عنبیه مصنوعی توسط دستگاه‌هایی ساخته می‌شود. جنس عنبیه مصنوعی از سیلیکون است.

وی درباره مزیت بکارگیری این روش در مقایسه با تکنیک های قدیمی‌تر گفت: ظاهر عنبیه‌های مصنوعی با پروتزها قابل مقایسه نیست در واقع و به دلیل اینکه تمام زوایا و جزئیات عنبیه سالم عیناً بر روی عنبیه مصنوعی طراحی می‌شود، دیگر تفاوتی بین دو چشم وجود ندارد در حالی که قبلاً وقتی پروتز در چشم بیمار کار می‌گذاشتیم، مصنوعی بودن آن کاملاً مشخص بود.

هاشمی همچنین از برگزاری بیست و سومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران از ششم تا نهم آبان امسال در تهران خبر داد و گفت: آخرین روش‌های نوین درمان بیماری‌های چشمی مانند پیوند قرنیه به کمک لیزر فمتوسکند، استفاده از Inlay های داخل قرنیه‌ای به منظور اصلاح پیرچشمی، استفاده از لنزهای جدید در اعمال جراحی کاتاراکت (آب مروارید)، جراحی‌های پیچیده سگمان قدامی اعم از قرنیه،عنبیه و عدسی و همچنین بکارگیری عنبیه مصنوعی ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha