سلامت نیوز :مصطفی محمدنجار  در مراسم افتتاح مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب‌ معتادان استان مازندران گفت: کشورهای دیگر ایجاد چنین مراکزی برای درمان معتادان را ندارند و حتی برای مبارزه با مواد مخدر، سرمایه‌گذاری مناسبی نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با بیان اینکه در ستاد مبارزه با مواد مخدر، نقشه جامعی برای مبارزه با مواد مخدر تدوین شد، بیان داشت: تمام مبادی ورودی و خروجی کشور به‌ منظور جلوگیری از ورود مواد به کشورمان بسته شده و در سفری که به چین داشتیم مقامات چینی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر تقدیر کردند و خواستار انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران به این کشورها بودند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: به منظور پیشگیری از اعتیاد در جامعه، قانونی تدوین شد تا افرادی که داوطلبانه برای ترک اعتیاد مراجعه نمی‌کنند؛ به اینگونه مراکز برای ترک اعتیاد سوق داده شوند و در عین حال باید تلاش شود که در این گونه مراکز ترک اعتیاد، برنامه‌های درمانی با استاندارد انجام شود و فرد پس از ترک این مرکز، دوباره به سمت مواد مخدر نرود.

به گفته وی، تا امروز در کشور، 18 مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب‌ به بهره‌برداری رسیده و این مراکز ظرفیت بازدیدهای بین‌المللی را دارند.

محمدنجار با اعلام اینکه بیش از 46 درصد جرایم در کشور به صورت مستقیم و 25 درصد نیز به صورت غیرمستقیم با مواد مخدر در ارتباط هستند، بیان داشت: هر مسئولی که قرار است در حوزه کاهش جرایم در کشور اقدام کند؛ ابتدا باید از مبارزه با مواد مخدر آغاز کند.

وی خطاب به مسئولان استان مازندران بیان داشت: با ایجاد این مرکز، مسئولان استان برای پاکسازی استان از معتادان اقدام کنند.

ترانزیت مواد مخدر صنعتی از ایران صفر شد

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین در حاشیه این مراسم با بیان اینکه با اصلاح قانون و بکارگیری تدابیر نظامی- امنیتی، ترانزیت مواد مخدر صنعتی در کشور به صفر رسیده است، گفت: در چهار ماه جاری بیش از 120 تن مواد مخدر در کشور کشف شده است و هم‌اکنون نیز ایران بیش از 30 درصد کشف مواد مخدر جهان را بر عهده دارد.

محمدنجار با بیان اینکه مواد مخدر صنعتی همچون شیشه خطرات بالایی دارد، گفت: در گذشته این مواد از کشور به سایر کشورها انتقال داده می‌شد که با اصلاح قانون جدید و تدابیری که در نیروی انتظامی دیده شد، جلوی ورود و خروج این مواد گرفته شد و به صفر رسید.

وی با اشاره به همسایگی ایران با کشور افغانستان بیان داشت: برای مبارزه و جلوگیری از ورود مواد سنتی از افغانستان اقدامات مناسبی برای بسته شدن مرزها و تجهیز مرزها صورت گرفته و کشفیات زیادی نیز انجام شده است.

مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان استان مازندران با 8 بخش، در زمینی به مساحت 17 هکتار در ساری ساخته شده است و روز گذشته یک بخش از این مرکز به مساحت 7 هزار متر مربع به بهره برداری رسیده که برای ساخت آن ۳میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه شده است و ظرفیت پذیرش 450 نفر را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha