یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 78662
سلامت نیوز : به تازگی هشدارهای زیادی در ارتباط با افزایش آلودگی دریای خزر به گوش می‌رسد تا جایی كه مسئولان سازمان محیط زیست از مردم خواسته‌اند تا به علت آلودگی فراوان در این دریا اقدام به شنا كردن نكنند به ویژه از تماس بدن كودكان خود با آب این دریا به شدت پرهیز كنند. اما منشأ این آلودگی‌ها از كجاست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ محمد رضا روشن ضمیر، كارشناس ارشد محیط زیست فعالیت‌های نفتی را یكی از مهمترین علل آلودگی دریای خزر می‌داند و به می‌گوید: بیشترین منابع آلودگی نفتی این دریا را باید به ترتیب در كشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، تركمنستان و ایران جست.

وی با اشاره به این‌كه سالیانه 15 هزار تن نفت فقط از حوضچه‌های نفتی آذربایجان وارد دریای بسته خزر می‌شود، خاطرنشان می‌كند: از آنجا كه گفته می‌شود فلات قاره و منطقه ساحلی دریای خزر پس از خلیج فارس و سیبری سومین منطقه از نظرگاه ذخیره نفت و گاز جهان به شمار می‌آید برآورد حاكی از آن است كه با آغاز گسترش فعالیت‌های استخراج نفت در كشورهای ایران، تركمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان، آلودگی‌های نفتی به 8 تا 32 برابر افزایش یابد.

 فاضلاب بلای جان دریای خزر
وی هجوم فاضلاب‌ها به رودخانه‌ها را یكی دیگر از علل آلودگی دریای خزر عنوان می‌كند و می‌افزاید: ولگا و رودخانه‌هایی كه از خاك جمهوری آذربایجان وارد دریای خزر می‌شوند موجب 80 درصد آلودگی‌های این دریا شمرده شده‌اند. بر پایه اندازه‌گیری رسمی در سال 1991 میلادی در دلتای ولگا، بر اثر فعالیت‌های كشاورزی 25/23 تن مواد ارگانیك 48درصد تن نیترات آمونیوم و 18درصد تن نیترات نیتروژن وارد خزر شده است.

وی با تاكید بر این‌كه هم‌اكنون دریای خزر به انبار زباله‌های كشورهای ساحلی تبدیل شده است، تصریح می‌كند: خزر تبدیل به زباله دان سكونتگاه‌های شهری پیرامون خود شده است تا جایی كه به ساحل ایران مربوط می‌شود از 33 كانون شهری، حداقل زباله‌های 22 كانون به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم وارد این دریا می‌شود و محدودیت‌های زمین، نبود یا كمبود امكانات غنی و مشكل فناوری جمع‌آوری زباله و بازیافت آن باعث شده تا بخش بزرگی از زباله‌ها به صورت مستقیم به دریا یا رودخانه‌ها ریخته شده و شیرابه آن‌ها سر انجام به دریا سرازیر شود.وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر همین شیرابه با رخنه در زمین به علت بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی، موجب آلودگی گسترده آب‌های زیر زمینی جلگه‌ای به ویژه در نوار ساحلی شده است.

 تعهد کشورهای حاشیه به رعایت محیط زیست
به گفته وی، در سند توسعه ملی كشور سه استان گیلان، مازندران و گلستان كه رسمیت قانونی یافته است، دفع زباله یا اثر تخریبی آن بر محیط زیست در شمار مهم‌ترین مشكلات این استان‌ها به شمار آمده است.این كارشناس ارشد محیط زیست بر لزوم تسریع در انجام پروژه‌های كارشناسی به منظور مدیریت و كاهش آلودگی‌های زیست محیطی دریای خزر تاكید می‌كند و می‌گوید: تعهد 5 كشورحاشیه دریای خزر به رعایت ملاحظات زیست محیطی در دریای خزر باید مورد توجه این كشورها قرار گیرد و با كشورهای خاطی برخورد قانونی صورت گیرد.

 راه‌هایی برای کنترل آلودگی
وی بهره‌وری از پیشرفته‌ترین فناوری جهت تصفیه و بازیافت فاضلاب‌های شهری، صنعتی و كشاورزی در شهرهای ساحلی، امحا و بازیافت پسماندهای شهری و خانگی در سكونتگاه‌های سواحل دریای خزر را در كنترل آلودگی بزرگترین دریاچه جهان بسیار موثر می‌داند و عنوان می‌كند: همچنین در راستای كنترل آلودگی‌ها این دریاچه باید كشتی‌ها، نفتكش‌ها و قایق‌های موتوری به رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی و عدم هر گونه آلودگی در دریایی خزر ملزم شوند.

روشن ضمیر به انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی در مرحله امكان سنجی و مكانیابی جهت تمام طرحهای توسعه و بهره‌وری درسواحل و داخل دریای خزر به منظور كاهش آلودگی‌های زیست محیطی این دریاچه اشاره و اظهار می‌کند: بهره وری از روش‌های مبارزه بیولوژیك با آفات نباتی با جایگزین روش‌های شیمیایی و استفاده از سموم خطرناك در مبارزه با آفات نباتی در استانهای ساحلی در كنترل آلودگی‌های دریای خزر بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha