سلامت نیوز : یک متخصص داخلی در خصوص بهترین روش برای مقابله با هپاتیت، گفت: علاوه بر رعایت اصول بهداشتی و عدم استفاده مشترک از وسایل و لوازم شخصی، بهترین راه مقابله با ابتلا به بیماری هپاتیت، تزریق واکسن است.

دکتر مرتضی نظریان در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: هپاتیت که به یرقان و زردی هم معروف است به معنای التهاب و ورم کبد است که موجب تخریب و اختلال در کار آن می‎شود. مهم‌ترین عامل ایجاد کننده هپاتیت ویروس‎ها هستند، اما برخی از بیماری‎‏های ارثی، مصرف مشروبات الکلی، داروها و سموم نیز می‎توانند هپاتیت ایجاد کنند.

وی افزود: فرق بین هپاتیت‎های ویروسی و هپاتیت‌هایی که غیرویروسی هستند در این است که هپاتیت‎های غیرویروسی اگرچه برای فرد بیمار خطرناک هستند، اما به دیگران سرایت نمی‎کنند در حالی که هپاتیت‎های ویروسی مسری بوده و از راه‎های مختلف می‎تواند به دیگران سرایت کند. بیماری هپاتیت در دو نوع حاد و مزمن وجود دارد که هر یک به تفکیک دارای علایمی هستند.

نظریان تصریح کرد: تنها عده کمی از بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی و تحت شرایط خاص از خود علایم نشان می‎دهند، بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت B ممکن است هیچ‌یک از علایم را از خود نشان ندهند. در هپاتیت B از نوع حاد معمولاً پس از ورود ویروس به بدن و طی دوره نهفته و بدون علامت که مدت آن بسته به نوع ویروس از هفته‎ها تا ماه‎ها طول می‎کشد و علایم اولیه به صورت تب خفیف، درد عضلانی و خستگی و ضعف است.

فوق‌ تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: در حالت مزمن که با پیشرفت بیماری سبب ایجاد اثرات پایدار و غیرقابل برگشت و تخریب کامل سلول‎های کبدی خواهد شد، علایمی مثل ورم پاها، آب آوردن شکم، کاهش سطح هوشیاری و اغما از خود بروز می‌دهد. در حقیقت بیماری هپاتیت B از بیماری‎های شایع در کشور است و تعداد ناقلین آن در سطح کشور به بیش از 3 میلیون نفر می‌رسد.

این متخصص داخلی در خصوص راه‎های انتقال این بیماری، اظهار کرد: این بیماری از راه‎های مختلفی نظیر ارتباطات خارج از عرف، زندگی با فردی که قبلاً به ویروس مبتلا شده است، اعتیاد به مواد مخدر تزریقی یا استنشاقی، مادر آلوده به جنین در هنگام حاملگی یا زایمان و تماس اتفاقی با سوزن‎ها و وسایل آلوده تیز و برنده خصوصاً در کارکنان بیمارستانی و مراکز پزشکی قابل انتقال است.

نظریان در خصوص نحوه پیشگیری از ابتلا به این بیماری‏، یادآور شد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری علاوه بر رعایت اصول بهداشتی باید کارهایی نظیر شناسایی افراد آلوده، شناسایی مادران آلوده تا قبل از تولد نوزاد و از همه مهم‌تر انجام واکسیناسیون را انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha