سلامت نیوز : رییس مرکز طبی کودکان با اشاره به اینکه اصلاح مدیریت یک انتظار مهم از وزیر بهداشت آینده است، گفت: متاسفانه وزارت بهداشت بدون هیچ گونه تضمین مالی و تعریف منابع، تمامی تلاش خود را بکار می‌گیرد تا فارغ التحصیلان رشته پزشکی را به شهرهای مختلف مامور کند در حالی که ضروری است اتاق فکری در این وزارتخانه جهت بررسی مشکلات اساسی کشور تشکیل و در جهت رفع آن حساسیت لازم صورت گیرد.

دکتر علی ربانی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه انتظارات مدیران از وزیر بهداشت در چارچوب قوانین مشخص است، اظهار داشت: اصلاح مدیریت از وزیر بهداشت آینده یک انتظار مهم است و امیدواریم که به آن نائل شویم . البته باید سعی براین باشد، کسی که متصدی این سمت است توقعات و انتظارات مشخص شده مدیران را از آنان بخواهد که خوشبختانه تا حدودی در حال عملی شدن است.

رییس مرکز طبی کودکان تهران ادامه داد: باید جایی همچون مرکز طبی کودکان که قطب اطفال ایران است بر روی محصولات تولیدی، نوع آموزش متمرکز شود، این در حالی است که سالهای سال سوالی در خصوص عملکرد مدیران از سوی معاونت و مسولین آموزشی دانشگاه نشده است.

وی با بیان اینکه بیشتر مسائل اداری بر بیمارستان‌ها حاکمیت دارد تا مسائلی که موجب افزایش ارتقای آموزش از لحاظ کمی، کیفی و پژوهشی شود، افزود: آسیب شناسی برنامه های اجرا شده یا در حال اجرا با افرادی که نظرات عملی دارند یکی از کارها و وظایف مهم مسئولین وزارت بهداشت است که باید پیگیری شود.

ربانی به موضوع اجراِی طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: متاسفانه در اجرای طرح پزشک خانواده با کسانی که نسخه می‌نویسند کمتر مشورت شده و این طرح به خوبی آسیب شناسی نشده است، بنابراین مشخص نیست که اجرای آن چه تبعات مثبت و منفی را در پی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، همچنین در خصوص اجرای طرح تمام وقت جغرافیایی در دانشگاهها نیز اظهار کرد: متاسفانه با تصویب مجلس شورای اسلامی قرار بر اجرای طرح تمام وقت جغرافیایی در دانشگاها حتی با صرف زمان زیاد شد اما شاهد هیچگونه اتفاقی در این خصوص نبودیم.

رییس مرکز طبی کودکان با بیان این مطلب که وزارت بهداشت باید در پی مشخص کردن احتیاجات چند سال آینده در خصوص نیازهای پژوهشی، آموزشی، فرایندها و نیازهای پزشکی باشد، اظهار داشت: نبود اتاق فکری در وزارت بهداشت جهت بیان اشکالات کشور یکی از مشکلات مهم در این وزارتخانه است. این در حالی است که تمام تلاش وزارت بهداشت بر ماموریت فارغ التحصیلان دانشجویان رشته پزشکی به شهرهای مختلف بدون هیچگونه تضمین برای این افراد و تعریف کردن منابع و درآمد برای آنان است.

وی به ناعادلانه بودن منابع مالی تولیدی در دانشگاهها اشاره کرد و افزود: امکان دارد در بیمارستانی یک پزشک با ساعت کاری کمتر درآمد کلان داشته باشد در حالی که فرد دیگر با صرف زمان، کار بیشتر و تحصیل در رشته متفاوت درآمد خیلی کمی داشته باشد این در حالی است که هردو در پی رفع نیازهای درمانی مردم هستند، بنابراین این بی عدالتی کاهش کیفیت آموزشی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر ربانی به سخنی از فرمایشات پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه تا عرق کارگر خشک نشده باید مزد آن را پرداخت، اشاره کرد و گفت: منابع مالی همانند گذشته باید در اختیار خدمت دهنده قرار بگیرد، با خدمت رسانی وزارت بهداشت و وزارت رفاه باید مکلف به پرداخت آنی و بدون هیچگونه تاخیر در پرداخت مبلغ ارائه خدمت به فرد خدمت دهنده باشند، که البته اینطور نیست. برگشت منابع مالی در وزارت بهداشت به جای اصلی خود باید یکی از اتفاقات مهم در وزارتخانه و البته در حوزه بهداشت و درمان کشور مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه دولت باید بودجه لازم و مربوطه به هر سازمان و وزارتخانه را به موقع و بدون تاخیر بپردازد، تاکید کرد: قیم پزشکان دولت است، کسانی که در حوزه سلامت در حال فعالیت هستند در واقع ایثار می کنند، بنابراین تمام تلاش‌ها باید بر ایجاد انگیزه لازم در این افراد باشد تا شاهد برداشتن گام‌های بلند در جهت مثبت از جانب آنان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha