سلامت نیوز : یک دکتر داروساز دورنمایی از بازار دارویی کشور ترسیم و اظهار کرد: وزارت بهداشت باید برای حل مشکلات دارویی از حمایت جمعیت 14 هزار نفری داروسازان برخوردار شود، متاسفانه اکنون داروسازان گرفتار مشکلات عدیده اقتصادی هستند که اگر به آنها رسیدگی نشود به زودی بیش از 80 درصد آنها ورشکسته خواهند شد.

دکتر رویا میرعمادی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه امروز نگاه به داروخانه‌ها، یک نگاه غیرمنصفانه است، عنوان کرد: لازم است نگاه مسئولان و به تبع آن نگاه مردم به مقوله داروخانه‌ها تغییر کند تا بخش قابل توجهی از مشکلات حل شوند.

وی ادامه داد: 14 هزار داروساز فعال در داروخانه‌های کشور مشغول ارائه خدمات هستند و این یک پتانسیل بزرگ است. این جمعیت بزرگ هر روز با مردم در تماس هستند و هدف اساسی که دنبال می‌کنند جلب رضایت مردم است.

این دکتر داروساز ضمن ابراز تاسف از حاکم شدن این تفکر در میان جامعه، رسانه و مسئولان که "داروخانه یک بنگاه صرفا تجاری است، در روند توزیع دارو اخلال ایجاد می‌کند و مدام به دنبال سنگ انداختن است"، اظهار کرد: در همه جای دنیا داروخانه‌دار ناچار است برای تامین معاش خود یک نگاه اقتصادی به داروخانه‌اش داشته باشد، اما این مسئله نمی‌تواند خدمات صادقانه و مخلصانه آنها را زیرسوال ببرد. داروسازها در ایران بعد از 18-17 سال موفق به دریافت جواز تاسیس داروخانه می‌شوند، در آن زمان هیچ سرمایه اولیه‌ای ندارند و با وجود مشکلات اقتصادی عدیده از آنها انتظار می‌رود بهترین خدمات را ارائه کنند.

وی در ادامه دورنمایی از بازار دارویی کشور ترسیم و اظهار کرد: در هیچ کجای دنیا، بحران در داروهای خاص و کمبودها ایجاد نمی‌شود، بلکه بحران در جایی ایجاد می‌شود که عموم جامعه را دربر گرفته باشد. داروهای خاص پنج تا 10 درصد جامعه طبی را تشکیل می‌دهد اما باید رضایت عموم مردم را در نظر بگیریم.

میرعمادی خطاب به مسئولان نظام دارویی کشور گفت: اگر حمایت این جمعیت 14 هزار نفری داروسازان را نداشته باشید، با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. امروز این جامعه درگیر مشکلاتی چون نقدینگی نامناسب، افزایش مالیات و مطالبات بیمه‌ای است و همه فشارها همواره بر روی او که آخرین حلقه از زنجیره معیوب توزیع داروست، وارد می‌شود و به همین خاطر اگر به مشکلات آن‌ها رسیدگی نشود به زودی بیش از 80 درصد آن ورشکسته خواهند شد یا ممکن است به سمت تخلف پیش می‌روند.

این دکتر داروساز با بیان اینکه اکنون بیش از هر مشکل دیگری با "توزیع نامناسب دارو" دست به گریبان هستیم، عنوان کرد: توجه به این بخش از زنجیره تامین دارو ضروری است و می‌توان توزیع دارو را با کمک داروخانه‌ها کنترل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha