دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 78692

حدود ۶ الی ۱۰ میلیون نفر از افراد جامعه فاقد پوشش بیمه‌ای و حداقل بیمه پایه هستند که متاسفانه این آمار به دهک‌های پایین‌تر جامعه تعلق دارد بنابراین ضروری است هرچه سریع‌تر این افراد در زمره مشمولان بیمه قرار گیرند.

بی عدالتی در نظام سلامت موج می زند
سلامت نیوز : این روزها گران شدن داروها خصوصا داروی بیماران خاص و «ام‌اس» به یكی از بحث های داغ جامعه تبدیل شده و عملكرد بخش درمانی مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ بر اساس سند چشم انداز 20ساله توسعه كشور قرار بود كه شركت های بیمه گر دولتی و خصوصی به كمك جامعه بیایند و حوزه نظام سلامت كشور را بر اساس عدالت در سلامت مدیریت كنند. بر اساس همین برنامه هم بود كه در برنامه چشم انداز پیش بینی شد كه هر ایرانی باید تحت پوشش نظام جامع بیمه قرار بگیرد. اما الان خبر می رسد كه در ایران بیمه شامل تمام افراد نمی شود. به گفته دكترعلیرضا زالی رئیس كل منتخب سازمان نظام پزشكی ایران، حدود 8 الی 13 درصد مردم ایران (كه اكثراً جزو دهك های پایین جامعه هستند) از داشتن بیمه های درمانی محروم هستند.

دكتر علیرضا زالی رئیس کل منتخب سازمان نظام پزشکی ایران، در حالی این خبر مهم را می دهد كه می گوید: بی‌عدالتی در پوشش بیمه‌ای آحاد جامعه از مهم‌ترین مشکلات نظام سلامت کشور است. او دیروز گفت متاسفانه امروزه بخش عمده‌ای از مردم به خصوص قشر ضعیف کشور، از حداقل پوشش بیمه‌ای برخودار نیستند. براساس آماری که از گوشه و کنار به دست ما رسیده، حدود ۶ الی ۱۰ میلیون نفر از افراد جامعه فاقد پوشش بیمه‌ای و حداقل بیمه پایه هستند که متاسفانه این آمار به دهک‌های پایین‌تر جامعه تعلق دارد بنابراین ضروری است هرچه سریع‌تر این افراد در زمره مشمولان بیمه قرار گیرند.

سهم بهداشت در بودجه واقعی شود

وی در مورد اعتبارات حوزه سلامت نیز می افزاید: با توجه به مشکلاتی که در بخش بهداشت و درمان کشور وجود دارد سازمان نظام پزشکی پیشنهاد می‌کند که در نیمه دوم سال ۹۲ مجددا بحث تعیین واقعی سرانه در دستور کار قرار گیرد تا مشکلات اخیر بخش سلامت مرتفع شود. اگر ما عدد ۱۸۰۰ میلیارد تومانی که در حال حاضر به عنوان مابه‌التفاوت یارانه دارو در نظر گرفته شده را از مجموع اعتبارات حوزه سلامت کسر کنیم به جرات می‌توان گفت اعتبارات عمومی این وزارتخانه در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ منفی ۵ درصد رشد داشته است. اعتبارت مناسب در زمینه تعیین سرانه و بحث واقعی سازی سهم بهداشت و درمان از سهم عمومی بودجه کشور، از راهبردهای پیشنهادی سازمان نظام پزشکی برای صیانت از حقوق بیماران است و به طور حتم تا زمانی که این راهکار طی نشود مجددا بار پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا کرده و چالش‌های این حوزه عمیق‌تر خواهد شد.

افزایش اعتبارت بهداشت و درمان و سهم این حوزه از بودجه عمومی کشور و همچنین درآمد ناخالص داخلی بوده است كه به‌طور حتم این مهم منجر به افزایش توان بیماران در پرداخت هزینه‌های درمان و بازآفرینی مجدد در پرداخت سرانه کشور می‌شود.

پول بیمارستان جایگزین شام برخی خانواده ها

دكتر عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه و عضو كمیسیون بهداشت در مجلس درباره افرادی كه در ایران بیمه شده اند به تهران امروز می گوید: جمعیت كشورمان 75 میلیون نفر است و قائدتا اگر تمام مردم ایران بیمه شده باشند باید 75 میلیون دفترچه بیمه صادر شده باشد اما چیزی درحدود 76 میلیون دفترچه بیمه صادر شده است. این نشان می دهد كه چقدر بی عدالتی در این بخش وجود دارد. طبق آمار افرادی وجود دارند كه سه دفترچه بیمه دارند در صورتی كه برخی افراد جامعه دفترچه بیمه ندارند و متاسفانه كسانی كه دفترچه بیمه ندارند در بخش آسیب‌پذیر جامعه هستند. طبق طرح بیمه ایرانیان، باید تمام بیمه ها به غیر از خدمات درمانی نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات با توجه به شرایط خاص همشكل و ادغام شوند. اگر تمام دفترچه های بیمه در بیمه سلامت ایرانیان جمع شود می توان در مورد عدالت بحث كرد.

رشد منفی 5 درصد اعتبارات حوزه سلامت

نماینده مردم ارومیه در مجلس در مورد رشد منفی 5 درصد اعتبارات حوزه سلامت می افزاید: در حوزه سلامت هر مسئله و كم و كاستی به دلیل تصویب بودجه مربوط باشد، فشار آن بر مردم تحمیل خواهد شد و كسری بودجه از جیب مردم بیرون خواهد آمد. طبق قانون باید 30درصد بیمه از طرف مردم و 70 درصد مابقی را دولت تأمین كند ولی این روزها این مسئله برعكس شده و بیش از 70 درصد هزینه های درمانی را مردم متقبل می شوند.

در این ماه مبارك رمضان احتمال دارد بخشی از جامعه به هر شكلی از افطار تا سحر خود را با كمبودها طی كنند اما اگر در این خانواده ها كسی بیمار شود آنها مجبورند دشواری زیادی را تحمل كنند. مثلا شام نخورند تا پول بیمارستان را بدهند. بخش حوزه سلامت اجباری است و نمی توان از آن گذشت. بنابراین باید سهم مردم از پرداخت هزینه های این حوزه كمتر شود.دكتر فتاحی عضو كمیسیون بهداشت مجلس در ادامه به بیمه سلامت ایرانیان اشاره كرده و می گوید: خوشبختانه شورای عالی بیمه سلامت ایرانیان توانسته با بیمه سلامت ایرانیان، برخی هموطنانمان كه از بضاعت كمتری برخوردارند را تحت پوشش بیمه قرار دهد. مردم با پرداخت سالانه 60 هزار تومان برای هر نفر، می توانند از یك‌سال بیمه درمانی استفاده كنند.

پرداخت 18 هزار تومان دفترچه بیمه سلامت ایرانیان

این بیمه همطراز بیمه كارمندان و بیمه های روستایی و وابسته به بیمه درمانی كشور است. این بیمه همراه دفترچه است كه بیمه‌گذاران می‌توانند از آن استفاده كنند. البته وجود دارند خانواده هایی كه 60هزار تومان در سال را هم نمی‌توانند پرداخت كنند. به همین دلیل این هموطنان با مراجعه به دفتر نمایندگان مجلس، سازمان ها و ارگان‌های مربوط مانند بهزیستی، بخشداری‌ها، روحانیت و... و گرفتن نامه می‌توانند با پرداخت 18 هزار تومان، دفترچه بیمه سلامت ایرانیان را دریافت كنند. البته این دفترچه ها در بیمارستان های دولتی به غیر از بیمارستان های تامین اجتماعی مانند بیمارستان میلاد، مانند دفترچه تامین اجتماعی است.

بعضی افراد به دلایل خاص شناسنامه ندارند

این نماینده مجلس در مورد آنكه اكثر افرادی كه بیمه نشده اند در دهك های پایین جامعه هستند نیز می گوید: بعضی استان ها و مناطقی كه قومیت ها بیشتر در آن به چشم می خورد به دلایل خاص دارای شناسنامه نیستند. در این قومیت ها داشتن شناسنامه اهمیت زیادی ندارد. مثلا زن ها شناسنامه ندارند، پسرها برای سربازی تا چند سال شناسنامه ندارند و... خب طبیعتا دفترچه خدمات درمانی هم ندارند.پس باید تدبیری اندیشید تا مشكلات این قشر محروم هم حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha