سلامت نیوز : به‌رغم آنكه مطالعات كارشناسان شهری نشان می‌دهد كه یكی از مهم‌ترین معضلات پایتخت بافت‌های فرسوده و مسئله احیای كالبدی این بافت‌هاست، اما شهردار تهران اعتقاد دارد كه معضل آسیب‌های اجتماعی‌ای كه در تار و پود برخی از محله‌های فرسوده شهر تهران ریشه دوانده بسیار مخرب‌تر از احیای كالبد ناپدار این محلات است. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در این باره می‌گوید: «وقتی به صورت عمیق‌تر به مسئله بافت‌های فرسوده در پایتخت نگاه می‌كنیم، می‌بینیم كه زلزله آسیب‌های اجتماعی‌ای كه در درون این بافت‌ها ایجاد شده بسیار خانمان‌بر اندازتر از زلزله طبیعی است كه نگرانش هستیم. چرا كه اساس خلقت و زندگی انسان در بافت فرسوده مورد تهاجم قرار می‌گیرد.» به اعتقاد شهردار تهران؛ در زلزله طبیعی جان انسان از دست می‌رود اما كرامت و هویت انسانی از بین نمی‌رود در صورتی‌كه در زلزله آسیب‌های اجتماعی انسان‌ها زنده هستند اما در واقع یك مرده واقعی به تمام معنا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ نگاه اجتماعی مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر و تغییر رویكرد این نهاد از یك سازمان خدماتی به یك نهاد اجتماعی باعث شد تا عمران و آبادانی در پایتخت با در نظر گرفتن كالبد شهری و نیازهای شهروندان دنبال شود. یكی از حوزه‌هایی كه با این تغییر رویكرد توانست برنامه‌های تاثیرگذاری را در شهر تهران اجرایی كند، سازمان نوسازی شهر تهران بود چرا كه شهردار تهران در این حوزه به این مسئله اعتقاد داشته و دارد كه احیای بافت‌های فرسوده در كلانشهری مانند تهران باید با یك نگاه اجتماعی و مردمی انجام شود نه یك نگاه كالبدی و شهرسازی.

به همین خاطر با راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری در داخل محله‌های فرسوده نگاه اجتماعی نسبت به احیای بافت‌های ناپایدار و فرسوده در میان شهروندان بیشتر شد. آنطور كه علیرضا جعفری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید؛ وجود آسیب‌های اجتماعی در داخل محله‌های فرسوده شهر تهران به عنوان یكی از موانع تاثیرگذار درعدم احیای این بافت‌ها باقی‌مانده است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «با توجه به وجود آسیب‌های اجتماعی زیادی كه در داخل برخی از محله‌های فرسوده شهر به‌ویژه در جنوب تهران وجود دارد، براساس تدابیر رئیس كمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران، شورایی تحت عنوان شورای فرهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده در محله‌های آسیب‌پذیر و فرسوده شهر تهران در حال فعالیت است تا ضمن رفع آسیب‌های اجتماعی این محله‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم جهت احیای كالبدی این محدوده‌ها انجام شود.»

ورود نیروی انتظامی و شهرداری تهران به بافت فرسوده آسیب پذیر

طرح ضربتی جمع‌آوری معتادان پرخطر، كارتن خواب‌ها و متكدیان در محله‌های جنوبی تهران مانند محله‌های هرندی، دروازه غار، شوش یكی از دستاوردهای شورای فرهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران با همكاری نیروی انتظامی بود. ورود كمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران درخصوص احیای بافت‌های فرسوده با رویكرد اجتماعی با حمایت دستگاه‌های متولی مانند نیروی انتظامی یكی از سیاست‌های این شورا در سال‌های اخیر بوده است. برگزاری جلسات متعدد در مناطق جنوبی پایتخت كه دارای بیشترین بافت‌های فرسوده هستند و از همه مهم‌تر بیشترین معضلات و آسیب‌های اجتماعی را دارند، اولین قدمی بود كه شورای شهر با همكاری مدیریت شهری تهران برداشت.

دعوت از شورایاری‌های محلات فرسوده و شنیدن نقطه ‌نظرات این افراد درخصوص آسیب‌های اجتماعی‌ای كه در داخل بافت فرسوده این محله‌ها وجود دارد و از همه مهم‌تر حضور سازمان‌های متولی مانند نیروی انتظامی، سازمان رفاه و خدمات اجتماعی، سازمان نوسازی شهر تهران و سایر سازمان‌های مسئول در این شورا باعث شد تا اولین طرح ضربتی مقابله با آسیب‌های اجتماعی محله‌های جنوب تهران اجرایی شود. علیرضاجعفری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره جلسات شورای فرهنگی نوسازی شهر تهران توضیح می‌دهد: «یكی از موضوعاتی كه در این جلسات بررسی می‌شود، بحث آسیب‌های اجتماعی و معضلاتی است كه به عنوان یك مانع بزرگ در مقابل روند نوسازی شهر تهران قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در محله‌هایی كه آسیب‌های اجتماعی در آنها توسعه پیدا كرده سرمایه‌گذاران كمتری تمایل ورود به این محله‌ها برای احیای بافت‌های فرسوده دارند. از سوی دیگر وجود این آسیب‌های اجتماعی تبدیل به عاملی شده تا شهروندان ساكن در این محله‌ها كمتر رغبت به ادامه زندگی در این محدوده و اقدام به نوسازی املاك فرسوده خود دارند.»

برقراری امنیت اجتماعی در محله‌های فرسوده جنوب شهر

محله هرندی، شوش و دروازه غار كه در محدوده دو منطقه 12 و 15 شهرداری تهران قرار دارند، از جمله محله‌های فرسوده جنوب شهر تهران هستند كه آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در تار و پود این محله‌ها ریشه دوانده است. به همین خاطر یكی از جلسات شورای فرهنگی بافت‌های فرسوده شهر تهران كه به ریاست مرتضی طلایی، رئیس كمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر برگزارشد، رسیدگی به معضلات اجتماعی این محله‌ها بود. حضور نیروی انتظامی برای برقراری نظم و امنیت در این محله‌ها، سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران برای ساماندهی معتادان و بی‌خانمان‌ها و در نهایت دعوت از روحانیون و ائمه جماعت مساجد در این محدوده باعث شد تا تمامی برنامه‌ریزی‌ها از دو منظر انتظامی و استفاده از مساجد به عنوان ركن اصلی كاهش آسیب‌های اجتماعی در این محله‌ها انجام شود.

مرتضی طلایی رئیس كمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران و رئیس شورای فرهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی كه در این نشست شورای فرهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران انجام شد، سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران مراكز بازپروری و ترد اعتیاد معتادان را بعد از جمع‌آوری معتادان پرخطر در این محله‌ها تامین كرد و نیروی انتظامی نیز وظیفه جمع‌آوری معتادان و افراد بی‌خانمان را برعهده داشت. اما نكته قابل تامل شورای فرهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده این است كه با توجه به نوع فعالیت این شورا و اقدماتی كه سازمان نوسازی شهر تهران در زمینه شهرسازی و ساخت‌وساز در روند نوسازی‌های كالبدی دنبال كرده است؛ این امیدواری وجود دارد كه از جهات مختلف به موضوع مهم نوسازی بافت‌های فرسوده در پایتخت پرداخته می‌شود و با هم افزایی توان مدیریتی‌ای كه در این بخش‌ از طریق دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف ایجاد می‌شود، روند نوسازی مردمی در داخل بافت‌های فرسوده با جدیت هرچه بیشتر از سوی مدیریت شهری تهران دنبال می‌شود.»

سه گام مدیریت شهری تهران برای كاهش آسیب‌های اجتماعی

طبق مطالعاتی كه سازمان نوسازی شهر تهران انجام داده است، یكی از موانع اصلی در حوزه بافت‌های فرسوده شهر تهران وجود ناهنجاری‌های اجتماعی در درون این بافت‌هاست. علیرضا جعفری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره به روزنامه تهران‌امروز می‌گوید: «بررسی‌های جامعی كه در این زمینه انجام شده، نشان می‌داد كه یكی از معضلات محله‌های فرسوده‌ای مانند شوش، هرندی و دروازه غار تبدیل این محله‌ها به خانه‌های مجردی است. در واقع با مهاجرت ساكنان قدیمی این محله‌ها به سایر مناطق پایتخت خانه‌های فرسوده در این محدوده با تغییر كاربری از بافت مسكونی به یك بافت سكونتگاهی موردی مانند سكونتگاه كارگران و افراد معتاد باعث ریشه دواندن معضلات اجتماعی در تار و وپود فرسوده این محله‌ها شده است. ایجاد خانه‌های مجردی نیز یكی از بزرگ‌ترین موانع نوسازی بافت‌های فرسوده در محله‌های قدیمی و پرآسیب شهر تهران است چرا كه مانع ورود سرمایه‌گذاران به داخل این بافت‌ها می‌شود.»

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره سیاست‌های مدیریت شهری برای از میان برداشتن این موانع نیز توضیح می‌دهد: «مدیریت شهری تهران سه گام را برای احیای بافت‌های فرسوده در این محله‌ها دنبال می‌كند. نخستین گام افزایش سطح امنیت اجتماعی در این محله‌هاست. گام دوم بالا بردن ارزش افزوده محل توسعه خدمات شهری و ارتقای كیفیت محیطی است و گام سوم نیز با تغییر كاربری‌های ارزش‌افزا در این محله‌ها به نوعی امكان سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و توجیه‌پذیر را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌كنیم. این سه گام سیاست‌های اصلی مدیریت شهری تهران در محدوده‌های پرخطر و فرسوده شهر تهران است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha