سلامت نیوز : اواخر فروردین امسال سازمان انتقال خون در اعلامیه‌ای عنوان کرد که کشور نیاز فوری به خون ندارد، این در حالی است که بعد از گذشت 3 ماه همین سازمان دوباره اعلام کرده است که ذخایر خونی در کشور کاهش یافته است و بهتر است مردم هرچه زودتر به هم‌وطنان‌شان خون اهدا کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ کاهش اهدای خون در ماه رمضان، در کنار نبود امکان نگهداری خون‌هایی که در ماه‌های گذشته اهدا شده است، هر سال ذخایر خونی کشور را در این ایام با نوسان روبه‌رو می‌کند. به گفته بشیر حاجی‌بیگی، مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون، اکنون میزان ذخایر خونی نسبت به قبل از ماه مبارک 40 درصد کاهش داشته است و این کاهش در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، بوشهر، گیلان، مازندران و گرگان که آمار بیماران خاص به‌ویژه مبتلایان به تالاسمی در آنها بالاتر است، بیشتر احساس می‌شود.

تهران منفی نیاز دارد
در استان تهران نیز میزان ذخیره به 40 درصد کاهش یافته است، این را قاسم اسلامی، مدیرعامل انتقال خون تهران به فارس می‌گوید و اعلام می‌کند: با فرا رسیدن ماه رمضان و ایام روزه‌داری، ذخیره خون تهران کاهش یافته است و از همه هم‌وطنان به ویژه گروه‌های خونی منفی می‌خواهیم تا برای اهدای خون مراجعه کنند. امسال در روز اول ماه مبارک رمضان با 75 درصد کاهش اهدای خون و مراجعه‌کننده نسبت به سایر روزها مواجه بودیم و از طرفی به دلیل اینکه خون و فرآورده‌های آن بافت زنده محسوب می‌شوند قادر نیستیم این محصول را برای طولانی مدت نگهداری و ذخیره کنیم. وی به هم‌وطنان توصیه کرد تا برای اهدای خون در طی سال برنامه ثابتی را در نظر بگیرند تا سازمان انتقال خون در ماه رمضان و فصل تابستان که فصل مسافرت است، امکان تأمین خون برای نیازمندان را داشته باشد؛ زیرا نیاز به خون در بیماران خاص مانند بیماران تالاسمی همیشگی است.

ماه رمضان اهداکننده کم می‌شود
به گفته رییس سازمان انتقال خون استان خراسان رضوی، در این استان نیز ذخایر همه گروه‌های خونی کاهش یافته است، اما به گروه‌های خونی منفی نیاز بیشتری وجود دارد. محمداسماعیل خیامی به «حمایت» خاطرنشان می‌کند: کاهش ذخایر بانک خونی با فرا رسیدن ماه رمضان امری طبیعی است؛ زیرا مردم به دلیل ترس از ضعف برای اهدای خون مراجعه نمی‌کنند و هنگامی که ماه رمضان در تابستان باشد این روند کاهشی شدیدتر می‌شود.

خیامی اضافه می‌‌کند:‌ در ماه رمضان ‌6 پایگاه انتقال خون در مشهد و تعدادی پایگاه نیز در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، گناباد و قوچان فعال هستند و مردم می‌تواند برای اهدای خود به این مراکز مراجعه کنند.

کمبود شدید در سیستان و بلوچستان
در میان همه استان‌های کشور، سیستان و بلوچستان با مصرف روزانه بیش از 390 واحد خون، در صدر قرار دارد. مدیر کل سازمان انتقال خون این استان در این باره به «حمایت» می‌گوید: در استان سیستان و بلوچستان افراد زیادی به دلیل بیماری‌های خونی مانند تالاسمی، هموفیلی، سرطان، بیماری‌های کلیوی و بخش‌های جراحی به خون نیاز دارند و برآورد ما نشان می‌دهد که امسال استان بیش از 90 هزار واحد خون نیاز خواهد داشت که در مقایسه با سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است. اسماعیل صانعی مقدم ادامه می‌دهد: سالانه 65 هزار نفر اهدا کننده خون در استان وجود دارند که از این تعداد 13 هزار نفر اهداکننده مستمر هستند.

هرمزگان، دومین استان نیازمند خون
ایمان زارعی مدیرکل سازمان انتقال خون استان هرمزگان نیز با بیان اینکه این استان دومین استان مصرف‌کنند‌ه فرآورده‌های خونی است به «حمایت» می‌گوید: خون و فرآورده‌های آن پنج‌شش روز قابلیت نگهداری دارند و استان ما که به دلیل آمار بالای تالاسمی بعد از مازندران در صدر استان‌های مصرف کننده قرار دارد باید به طور مستمر خون دریافت کند و در اختیار بیماران قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha