دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 78708

سلامت نیوز : استرس باعث سردرد و معده درد می‌شود. اما اگر استرس خیلی زیاد باشد، می‌تواند باعث مشکلات دهانی، دندان و لثه گردد و به طور کلی سلامت عمومی بدن را به خطر بیندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اثرات استرس و عصبانیت بر روی سلامت دهان عبارتند از: زخم‌های دهانی مثل آفت دهان و تبخال لب.فشار دادن دندان‌ها و یا دندان قروچه. بهداشت ضعیف دهان و برنامه غذایی ناسالم داشتن. بیماری‌های لثه و یا بدتر شدن این بیماری ها.

آفت دهان

آفت دهان زخم‌های کوچکی به رنگ سفید هستند که روی زبان و داخل لب ظاهر می‌شوند.محققان هنوز علت ایجاد آفت دهان را نمی‌دانند، اما حدس می‌زنند به علت مشکلات سیستم ایمنی، باکتری‌ها و ویروس‌ها بروز می‌کنند.محققان معتقدند استرس همانند خستگی و آلرژی می‌تواند بروز آفت را زیاد کند.آفت دهان مسری نیست و طی 7 تا 10 روز برطرف می‌شوند.به یاد داشته باشید که دهانشویه را حتما با تجویز دندانپزشک مصرف کنید، چون مصرف خودسرانه آن ممکن است مضر باشد. برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از آفت می‌توانید از محلول‌های گیاهی مخصوص آن که در داروخانه‌ها می‌فرشند، استفاده کنید. برای کاهش درد آفت دهان، غذاهای تند و غذاهای اسیدی مثل گوجه فرنگی را مصرف نکنید.

تبخال لب

تبخال یا زخم سرد توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود و مسری است.تبخال، تاولی پر از مایع است که در اطراف لب‌ها ظاهر می‌شود، اما می‌تواند در زیر بینی و یا در اطراف چانه نیز بوجود آید. ناراحتی‌های روحی در بروز تبخال موثر است و همراه با تب، آفتاب سوختگی و یا ساییدگی پوست می‌باشد.تبخال معمولا به خودی خود در طی یک هفته خوب می‌شود.درمان تبخال لب شامل داروهای ضدقارچ می‌باشد.

دندان قروچه

استرس باعث فشار دادن دندان‌ها روی هم می‌شود.فشار دادن دندان‌ها روی هم می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در مفصل گیجگاهی فکی شود. این مفصل در جلوی گوش و جایی که جمجمه و فک پایین به هم می‌رسند، قرار دارد. به پزشک و یا دندانپزشک مراجعه کنید و از او بخواهید که برای حل این مشکل به شما کمک کنند.دندانپزشک ممکن است استفاده از گارد دهان (محافظ دندان ها) را به شما توصیه کند که این گارد را هنگامی که می‌خواهید بخوابید در دهانتان می‌گذارید.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

استرس شدید باعث تغییر خلق و خوی شما می‌شود و شما حوصله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراقبت از دهان و دندان خود را نخواهید داشت.اگر از دهان خود مراقبت نکنید، سلامتی دندان‌ها و دهانتان را از بین می‌برید.اگر بهداشت و سلامت دهان را رعایت نکنید، منجر به بیماری لثه و افزایش پوسیدگی دندان می‌شوید.هنگامی که استرس دارید، ممکن است خوراکی‌های شیرین را بیشتر مصرف کنید که این خود عامل بسیاری از مشکلات دندانی و تخریب دندان‌ها می‌شود.به طور مرتب ورزش کنید تا استرس شما کم شود. ورزش موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد که برای بهداشت دهان نیز بسیار خوب است.

بیماری لثه

استرس چه زیاد و چه کم، موجب افزایش پلاک‌های دندانی می‌شود.استرس درازمدت باعث افزایش خونریزی لثه‌ها و یا ژنژیویت (التهاب لثه) می‌شود که می‌تواند به بیماری لثه‌ای منجر شود. راهکارهای مقابله با استرس می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای را کم کند.داشتن یک برنامه غذایی متعادل، به طور مرتب نزد دندانپزشک رفتن و بهداشت خوب دهان موجب کاهش بیماری‌های لثه‌ای می‌شود.حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز نخ دندان بکشید.دهانشویه ضد باکتری نیز باعث کاهش باکتری‌های ایجاد کننده پلاک دندان می‌شوند. ولی به یاد داشته باشید که دهانشویه را حتما با تجویز دندانپزشک مصرف کنید، چون مصرف خودسرانه آن ممکن است مضر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha