دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 78711

به طور کلی کم خوردن در بیماران قلبی طی ماه مبارک رمضان توصیه می شود . کم خوری سبب استراحت دستگاه گوارش و کم شدن فشار روی قلب می شود. بنابراین می توان گفت روزه در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی موثر است.

بیماران قلبی و ماه رمضان
سلامت نیوز : به طور کلی کم خوردن در بیماران قلبی طی ماه مبارک رمضان توصیه می شود کم خوری سبب استراحت دستگاه گوارش و کم شدن فشار روی قلب می شود. بنابراین می توان گفت روزه در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ، بیماری های قلبی به چند دسته تقسیم می شوند:

1 - بیمارانی که فشارخون در حد خفیف تا متوسط دارند که پس از مشورت با پزشک در صورتی که داروهای خود را در دو وعده مصرف کنند و فشارشان کنترل شده باشد می توانند روزه بگیرند اما اگر فشار خون تنظیم نیست و با وجود مصرف دارو فشارشان بالاست، نباید روزه بگیرند.

2) بیمارانی که به علت ضعف عضله قلب دچار نارسایی قلبی هستند و تنگی نفس دارند یا زود خسته می شوند باید استراحت کنند، از انجام کارهای سنگین بپرهیزند و داروهای خود را به موقع مصرف کنند و روزه نگیرند.

3) بیمارانی که سکته کرده اند یا عضلات قلب آنها قدرت انقباضی خود را از دست داده است توصیه می شود از گرفتن روزه خودداری کنند.

4) بیماران دریچه ای قلب و بیمارانی که شرایط خاص جسمانی یا بیماری های همراه دارند نباید روزه بگیرند اما باید با پزشک خود مشورت کنند.

5) بیمارانی که اخیرا تحت عمل پیوند عروق کرونر قرار گرفته اند روزه گرفتن سبب تشدید وضعیت عروق قلب آنها می شود و توصیه می شود روزه نگیرند.

6) بیمارانی که به علت تنگی عروق کرونر قلب دارای استنت یا فنر در قلب هستند توصیه می شود روزه نگیرند.

7) بیمارانی که دچار نارسایی و ایسکمی(کم خونی بافت قلب) و درد قفسه صدری هستند نباید  روزه بگیرند.

8) کسانی که اخیرًا درد سینه و تنگی نفس داشته اند و آنژیوگرافی کرده اند و مشخص شده ایسکمی قلبی دارند نباید روزه بگیرند.

9) اگر بیمار در سال های قبل عمل پیوند عروق کرونر انجام داده یا آنژیوپلاستی شده و هم اکنون مشکلی ندارد، می تواند با مشورت پزشک روزه بگیرد.

10) بیماری های مادرزادی قلبی که دچار سیاهی و کبودی هستند یا عارضه دریچه قلبی این بیماران به علت تنگی و گشادی دریچه های ریوی یا سوراخ بین دو دهلیز یا بطن قلب مجاز به گرفتن روزه نیستند (البته بسته به نوع و شدت عارضه مشورت با پزشک الزامی است)

11) بیمارانی که آریتمی(نامنظمی) قلبی دارند بسته به نظر پزشک معالج دارد چون افت سطح داروهای قلبی سبب عوارض جبران ناپذیری نظیر بزرگ شدن قلب و حتی سکته و حملات قلبی می شود ضمن اینکه به علت حساسیت این بیماران به انواع استرس ها، حتی  احساس گرسنگی برایشان مناسب نیست.

12) بیماران قلبی بستری در بیمارستان نباید روزه بگیرند.

13) بیماران سرپایی قلبی دو حالت دارد:

الف) کسانی که معالجه و مرخص شده اند و باید 3 بار در روز دارو مصرف کنند که نمی توانند روزه بگیرند.

ب) کسانی که معالجه و مرخص شده اند باید 2 بار در روز دارو مصرف کنند می توانند سحر و افطار داروهایشان را مصرف کنند و روزه بگیرند.

ج) کسانی که معالجه و مرخص شده اند در صورتی که چربی و قند خون بالا دارند و دائم باید دارو بگیرند نمی توانند روزه بگیرند اما اگر می توانند داروهایشان را به تجویز پزشک در افطار و سحر میل کنند می توانند روزه بگیرند.

14) کسانی که نشان داده است روزه می تواند با کاهش عوامل خطر از جمله کاهش چربی خون، قندخون، کاهش وزن به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کنند، می  توانند روزه بگیرند.

توصیه به بیماران قلبی برای ماه مبارک رمضان:

-مصرف دارو یا رژیم خود را در طول ماه مبارک رمضان جدی بگیرند.

-اگر انسولین مصرف می کنند ممنوعیت روزه گرفتن دارند.

- کسانی که قند خونشان کنترل شده نیست بهتر است ریسک نکنند.

- کم خوردن در ماه مبارک رمضان به بیماران قلبی توصیه می شود.

- پس از افطار معده را یک باره پر نکنند.

- در افطار اول مایعات نسبتاً گرم و سپس مواد شیرین در مقدار کم مصرف کنند 30 تا 45 دقیقه پس از افطار زمان مناسبی برای صرف غذای حجیم تر است.

- هنگام سحر غذای کم حجم و پرانرژی مانند انواع گوشت سفید(مرغ و ماهی) به همراه میوه و سبزیجات توصیه می شود.

- مصرف دارو طبق دستور پزشک غذاهای پرانرژی و چرب نخورند.

- در افطار پرخوری نکنند  

- انجام ورزش و فعالیت آهسته و پیوسته پس از افطار

- مصرف سبزیجات و میوه ها، مغزهای گیاهی، پنیر و سبزی، گردو و نان، گوجه فرنگی، خیار، چای میزان مناسب چای یا آب ولرم.

- بیماران پس از ماه مبارک رمضان رژیم خود را ناگهان تغییر ندهند و رژیم کم حجم داشته باشند و از افراط در مصرف مواد چرب و شیرین خودداری کنند و میوه، سبزی و لبنیات استفاده کنند.

-اصولا روزه داری برای قلب مفید است اگر بیمار به عالم بودن پزشک خود ایمان دارد و پزشک توصیه به نگرفتن روزه کرده، بیمار بهتر است از دستور پزشک خود پیروی کند اما اگر با وجود نظر پزشک خود روزه گرفت و به عارضه دچار شد بهتر است روزه خود را افطار کند.

حتماً در مورد روزه گرفتن و تنظیم زمان مصرف دارو با پزشک خود مشورت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha