در مورد مسکن‌ها با مصرف غیرمنطقی مواجهیم ؛ مردم بدون اینکه به پزشک مراجعه کنند و بدانند منشا دردشان چیست خودسرانه بسیاری از مسکن‌ها را مصرف می‌کنند.

بالاترین مصرف "غیرمنطقی" مربوط به کدام داروهاست؟
سلامت نیوز : دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها بالاترین میزان مصرف غیرمنطقی دارو را به خود اختصاص می‌دهند.

دکتر نوشین محمدحسینی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه بیشتر از "تجویز" غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک با "مصرف" غیرمنطقی آنتی‌ بیوتیک روبرو هستیم، عنوان کرد: در مورد مسکن‌ها هم با مصرف غیرمنطقی مواجهیم بدون اینکه به پزشک مراجعه کنند و بدانند منشا دردشان چیست خودسرانه بسیاری از مسکن‌ها را مصرف می‌کنند. این مشکل را در بیماری فشار خون و دیابت هم داریم و بیمار بدون مراجعه به پزشک دوز قرص‌های فشار خونش را بالا و پایین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها بالاترین میزان مصرف غیرمنطقی دارو را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: مردم این داروها را خودسرانه مصرف می‌کنند و این آمار بیشتر از تجویز غیرمنطقی است.

محمد حسینی درباره تجویز غیرمنطقی دارو از سوی پزشکان نیز گفت: تعداد پزشکی که به عمد و به اصرار تجویز غیرمنطقی داشته باشد، بسیار پایین است. ممکن است گاهی در تشخیص اشتباه شده و تجویز اشتباه باشد ولی تجویز غیرمنطقی تعمدی آمار بسیار کمی دارد."

بسیار کم دیده‌ام پزشکی تحت تاثیر تبلیغات یک کمپانی نسخه‌ بنویسد

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو درباره پزشکانی که داروهای یک کمپانی بخصوص را برای بیمار تجویز می‌کنند، گفت: بسیار کم دیده‌ام پزشکی تحت تاثیر تبلیغات اقدام به نسخه‌نویسی کند. البته ویزیتورها تاثیرگذار هستند ولی تعیین‌کننده نیستند و اینکه تعمدا به قصد تجارت نسخه نوشته شود، چندان فراگیر نیست. البته وجود همین تعداد اندک هم به علت فرهیختگی این قشر، آسیب‌زننده و آزاردهنده است و باور عمومی را خدشه‌دار می‌کند.

محمد حسینی با بیان اینکه شاخص‌های تجویز دارو در سال 90 و 91 رو به منطقی شدن داشته‌اند، گفت: شاخص‌های تجویز نشان می‌دهد فعالیت‌های انجام شده در راستای فرهنگ‌سازی برای تجویز و مصرف منطقی دارو موفقیت‌آمیز بوده است.وی ادامه داد: البته ایجاد تغییرات فرهنگی کار ساده‌ای نیست و زمان‌بر است، ولی در مصرف کورتیکواستروئید‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای تزریقی تغییراتی ایجاد شده است.

با پزشکان غیرمنطقی نویس دارو چگونه برخورد می‌شود؟

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو با بیان اینکه اگر پزشکی تجویز غیرمنطقی داشته باشد و در کمیته تشخیص داده شود، فرا خوانده شده و درباره علت این تجویز توضیح می‌دهد، گفت: اگر توضیح تجویز قانع‌ کننده نباشد و پزشک هم این روند را پس از تذکرها ادامه دهد، در نهایت کمیته وی را به نظام پزشکی معرفی می‌کند و نظام پزشکی تصمیم می‌گیرد در قبال وی چگونه برخورد کند.

محمد حسینی با اشاره به عارضه‌های مصرف غیر منطقی دارو، عنوان کرد: تجویز غیرمنطقی دارو به سلامت مردم آسیب می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha