هفدهم تیر ماه امسال رئیس كل گمرك از ترخیص تمامی داروها انبار شده در گمرك خبر داد. با این وجود رئیس انجمن ارتوپدی ایران 28 تیر ماه امسال ضمن رد اظهارات رئیس كل گمرك خبر داد كه حدود 60 میلیون یورو داروی خریداری شده به دلیل مشكلات ارزی بین بانك‌ها و گمرك در انبارهای گمرك مانده و ترخیص نشده است.

سلامت نیوز: هفدهم تیر ماه امسال رئیس كل گمرك از ترخیص تمامی داروها انبار شده در گمرك خبر داد. با این وجود رئیس انجمن ارتوپدی ایران 28 تیر ماه امسال ضمن رد اظهارات رئیس كل گمرك خبر داد كه حدود 60 میلیون یورو داروی خریداری شده به دلیل مشكلات ارزی بین بانك‌ها و گمرك در انبارهای گمرك مانده و ترخیص نشده است.

طی چند ماه گذشته مردم در حالی بابت كمبود داروهای موردنیاز خود در بازار تحت فشارهای شدیدی قرار گرفته‌اند كه هنوز نهادهای مسئول در زمینه واردات دارو مشكلات بین خود را حل نكرده‌اند.
از بانك مركزی كه ارز موردنیاز برای واردات دارو را تامین می‌كند تا وزارت بهداشت و گمرك كه به ترتیب مسئول صدور مجوز برای واردات دارو و مسئول انجام امور ترخیص دارو هستند هر یك دیگری را در زمینه مشكلات به وجود آمده در زمینه اختلال در واردات داروی كشور مقصر می‌دانند.

این در حالی است كه بانك مركزی مدعی شده ارز واردات دارو را به اندازه كافی تامین كرده است. گمرك نیز اختلاف ارزی بین بانك‌ها و بانك مركزی را عامل انباشت دارو در گمرك‌ها می‌داند و وزارت بهداشت هم كه در ابتدا به كلی منكر كمبود دارو شده بود، حالا از عادی شدن روند واردات دارو به كشور خبر می‌دهد.

اما نكته جالب اینجاست كه تاكنون هیچ‌یك از این ادعاها و اظهارات مطرح شده از سوی سه نهاد فوق درست از آب درنیامده است.

رئیس انجمن ارتوپدی ایران در تازه‌ترین اظهارات خود در 28 تیر ماه عنوان كرد كه"در حوزه دارویی مستقیما با تحریم مواجه نیستیم اما مشكلات بانكی و تبادلات مالی باعث شده كه امكان بازگشایی LC یا حساب اعتباری مقدور نباشد و داروسازان برای خرید مواد اولیه مجبور باشند به صورت نقدی و با 100درصد پیش پرداخت عمل كنند.

به گفته تقی نوربخش"این مسئله به شدت تولیدكنندگان دارو را با كمبود نقدینگی مواجه كرده است. از طرفی حدود 60 میلیون یورو داروی خریداری شده به دلیل مشكلات ارزی بین بانك‌ها و گمرك در انبارهای گمرك مانده و ترخیص نشده است."

این در حالی است كه پیش از این در 17 تیر ماه امسال رئیس كل گمرك در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینكه وضعیت دارو به چه صورتی است و چرا داروها از گمرك‌ها ترخیص نمی‌شوند؟ گفته بود كه"وزیر بهداشت اعلام كرده است كه هیچ دارویی در گمرك‌های كشور نمانده است."

جالب اینجاست كه در این بین نیز معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهارنظری عجیب با اشاره به اینكه تاكنون گزارشی درباره انباشت گسترده مواد اولیه دارویی در گمرك‌های داخلی به این وزارتخانه ارسال نشده است، گفت كه"شاید داروی انباشت شده در گمرك داشته باشیم اما مواد اولیه دارویی نداریم. ضمن اینكه گزارشی از كمبود نقدینگی در كارخانه‌های داروسازی و مشكل كمبود مواد اولیه آنها نیز نداریم."

این اظهارنظر در حالی مطرح می‌شود كه هاشم تبریزی دانا، یك عضو اتحادیه واردكنندگان دارو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینكه ترخیص كلیه داروها و مواد اولیه دارویی از گمرك‌های كشور حرف درستی نیست، افزود: كمبود دارو در كشور به بیش از 100 قلم می‌رسد و در همین حال مسئولان تلاش دارند برای آرام كردم فضا حرف‌هایی بزنند كه با واقعیت منطبق نیست. از جمله اینكه همه داروها از گمرك ترخیص شده است اما این موضوع صحت ندارد.

مدیركل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو نیز 13 تیر ماه امسال اذعان كرد كه كشور در فروردین با كمبود 300 قلمی دارو مواجه بود كه این رقم هم‌اكنون به 75 قلم رسیده است. در همین حال تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی گمرك ایران نشان می‌دهد كه واردات برخی از انواع دارو به كشور در سه ماه نخست امسال با كاهش شدیدی مواجه شده است.

بخشنامه ترخیص كالاهای اساسی را هنوز دریافت نكرده‌ایم

در همین معاون گمرك كشور از مكاتبه وزیر بهداشت با گمرك برای ترخیص دارو با حداقل اسناد خبر داد و گفت: بخشنامه ترخیص كالاهای اساسی را دریافت نكردیم و در عین حال بانك مركزی باید برای ترخیص این كالاها كد رهگیری صادر كند.

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با تسنیم درباره وضعیت ترخیص دارو و كالای اساسی از گمرك، اظهار داشت: وزیر بهداشت مكاتباتی را با گمرك در خصوص ترخیص دارو انجام داده و در پاسخ گمرك اعلام آمادگی كرد كه با دریافت حداقل اسناد داروها را ترخیص كند.

به‌گفته وی، حجم داروهای ترخیص شده در گمرك طی 3ماهه ابتدایی سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 20 درصد و از نظر ارزشی بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

معاون امور گمركی گمرك تأكید كرد: گمرك كماكان آمادگی دارد با تعهد بالاترین مقام اجرایی دستگاه‌های مربوطه و با دریافت حداقل اسناد نسبت به ترخیص دارو و كالاهای اساسی اقدام كند.

نادری درباره بنادری كه بیشترین كالاهای اساسی در آنجا مانده است، افزود: این كالاها در بنادر شمال و جنوب هستند اما بیشترین آنها در بندر امام و مابقی در بندر شهید رجایی، امیرآباد، نوشهر و انزلی قرار دارند.

وی در ادامه درباره اظهارات مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توافق با بانك مركزی و آغاز ترخیص كالاهای اساسی با نرخ سابق، گفت: بنده این اخبار را در رسانه‌ها دیدم ولی هنوز نامه یا بخشنامه‌ای در خصوص ترخیص كالاهای اساسی به گمرك نرسیده است.

نادری با بیان اینكه گمرك آمادگی كامل دارد نسبت به ترخیص كالاهای اساسی همكاری‌های لازم را با دستگاه‌های اجرایی انجام دهد، تصریح كرد: بانك مركزی دارو را از دریافت كد رهگیری مستثنی كرده و همین امر در ترخیص دارو سرعت بخشیده بنابراین برای كالاهای اساسی نیز بانك مركزی باید تجدید نظری در فرایند صدور كد رهگیری داشته باشد.
معاون امور گمركی گمرك ادامه داد: تفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای باعث شده تا حجم زیادی از كالاهای اساسی در گمرك بماند ولی با توجه به اخباری كه بنده در رسانه‌ها خواندم بانك مركزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با یكدیگر درباره این موضوع به توافق رسیدند ولی شرط اجرای این توافق این است كه بانك مركزی كد رهگیری را به واردكنندگان بدهد تا آنها بتوانند كالاها را ترخیص كنند.

چهارشنبه هفته گذشته جلسه‌ای با حضور شركت بازرگانی دولتی به ‌نمایندگی از وزارت صنعت در بانك مركزی برگزار شد كه در نهایت بین طرفین توافق انجام و مقرر شد كه تمامی كالاهای اساسی كه در بنادر وجود دارند و به‌دلیل مشكلات ارزی ترخیص نشده‌اند از روز یك‌شنبه 30 تیرماه ترخیص شود.

به هر حال طبق اظهارات مطرح شده در حال حاضر مقدار زیادی داروی وارداتی در گمرك‌ها انباشت شده است. داروهایی كه به نظر می‌رسد اگر اختلاف بین نهادهای مسئول همچنان ادامه یابد در آینده نزدیك فاسد شده و میلیون‌ها یورو از سرمایه كشور به هدر می‌رود. مهمتر از آن وارد آمدن فشار بیشتر به مردمی است كه در به در به دنبال داروی موردنیاز خود این داروخانه و آن داروخانه را می‌گردند. در این بین باید این سوال كلیدی را مطرح كرد چه كسی جلوی واردات دارو را گرفته است و مقصر اصلی در این زمینه چه كسی یا چه نهادی است؟
منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha