سلامت نیوز : سلامتی همه ما در گرو عملكرد درست دستگاه گوارش است چون از هنگامی که شروع به جویدن لقمه غذا می‌کنیم، هضم غذا شروع و مواد ضروری مورد نیاز بدن وارد خون می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ مواد غذایی پس از ورود به معده با آنزیم‌های درون آن مخلوط می‌شود تا به اجزای ساده‌تری تجزیه شود. سپس این مخلوط از معده خارج می‌شود و به روده‌ها می‌رود تا از آن جا، مواد غذایی تجزیه شده، جذب جریان خون شود. موادغذایی تجزیه شده از جریان خون در اختیار بدن قرار می‌گیرد و مواد غذایی که جذب نمی‌شود، به شكل طبیعی دفع می‌شود.

دستگاه گوارش به عنوان یکی از مهمترین اعضای بدن، بیماری‌های مربوط به خود را دارد که گریبانگیر بسیاری از افراد است. عادات غذایی و استرس تاثیر زیادی بر بروز بیماری‌های عملکردی دستگاه گوارش دارد كه بسیاری از آن‌ها اكنون در جامعه ما به‌ویژه میان جوانان و نوجوانان شایع است.
با دكتر ناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و كبد در مورد بیماری‌های شایع مرتبط با دستگاه گوارش به گفت‌وگو نشستیم.

جلوگیری از ابتلا به رفلاكس
دكتر دریانی رفلاكس (برگشت مواد اسیدی به مری) را شایع‌ترین مشكل دستگاه گوارش می‌داند و می‌گوید: بین مری و معده دریچه‌ای به نام كاردیا وجود دارد كه وقتی غذا می‌خوریم این دریچه باید بسته شود اما در افرادی كه گرفتار رفلاكس هستند دریچه كاردیا شل و گشادتر از حالت معمول است و موجب می‌شود اسید معده با PH4 وارد مری شود كه PH آن باید 8 باشد.

بیشتر افرادی كه مبتلا به رفلاكس هستند از ترش كردن، سوزش سر معده، تلخی دهان و برگشت اسید به مری و دهان ابراز ناراحتی می‌كنند. رفلاكس حتی ممكن است موجب درد سینه شود كه معمولاً با درد قلب اشتباه گرفته می‌شود.

دكتر دریانی با اشاره به غذاهایی كه موجب گشاد شدن دریچه كاردیا می‌شود، اظهار می‌كند: چربی‌ها، نوشابه‌های گازدار و انواع سس‌ها موجب آسیب رسیدن به دریچه كاردیا خواهد شد. خوردن غذاهای پرچرب موجب می‌شود معده انبساط پیدا كند و حجم آن بیشتر از اندازه افزایش یابد و در نتیجه دریچه كاردیا باز شود. مصرف فست فود به همراه انواع نوشابه‌های گازدار و سس‌های مختلف هم دریچه را باز می‌كند و موجب رفلاكس می‌شود. آنچه اكنون موجب نگرانی بیشتر پزشكان شده، افزایش ابتلا به كبد چرب است كه مهمترین عامل آن چاقی، به‌ویژه چاقی دور شكم است. 28 درصد نوجوانان به علت مصرف بیش از حد فست فود و حذف غذاهای سنتی از وعده‌های غذایی، اضافه وزن دارند. خانواده هم متأسفانه ذائقه فرزندان خود را از كودكی به فست فود عادت می‌دهند و میل به این غذاها از بچگی در آن‌ها شكل می‌گیرد.

چاقی و مصرف چربی حیوانی علاوه بر اثر‌گذاری بر مشكلات گوارشی، موجب افزایش خطر سكته قلبی و مغزی هم می‌شود. ارتباط مصرف چربی حیوانی با ابتلا به سرطان هم ثابت شده است اما با مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات كه منبع ویتامین c و آنتی اكسیدان است، خطر ابتلا به این بیماری كم می‌شود.

استرس بی‌تاثیر نیست
وی می‌افزاید: یبوست مشكل شایع گوارشی دیگری است كه با كاهش مصرف سبزی و میوه‌های تازه به وجود می‌آید و افراد بسیاری درگیر آن هستند. مصرف غذاهای چرب و فست فود و حذف سبزیجات موجب كم شدن حركات روده می‌شود و دفع چربی از معده هم نسبت به مواد قندی و پروتئین، دیرتر انجام می‌شود.

اگر با وجود همه توصیه‌ها برای خوردن فست‌فود به رستوران می‌روید سالاد فراوانی بخورید تا از یبوست جلوگیری شود؛ هر چند كه بهداشت در شست‌وشوی كاهوی سالاد هم بسیار اهمیت دارد چون در آن انگلی وجود دارد كه با آب از بین نمی‌رود و باید از مواد شوینده حتی مایع ظرفشویی برای از بین بردن انگل‌ها استفاده كرد. به گفته دكتر دریانی، كولیت روده (سندرم روده تحریک‌پذیر) سومین مشكل گوارشی شایع، به‌ویژه در میان زنان جوان است كه با نفخ، درد شكم، اسهال یا یبوست همراه است و مهمترین علت آن اضطراب و استرس است. این بیماری به مشكلات فرد در دوران كودكی برمی‌گردد و با كاهش عوامل استرس زا قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha