سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7874

باورهای نادرست و دانش ناكافی از غذاها كه برخی نیز به باورهای اجتماعی تبدیل شده و به دنبال آن موجب تغییر رژیم غذایی افراد شده است می‌تواند خطرهایی را برای سلامتی افراد ایجاد كند.

كارشناسان تغذیه در سایت اینترنتی تغذیه "‪ "nutritioncastel‬یا به تعبیری سایت "قلعه تغذیه" به چند باور نادرست افراد درباره غذاها اشاره كرده‌اند. آگاهی از این باورهای غلط علاوه بر اینكه ممكن است موجب تغییر رفتار غذایی شود، این امكان را نیز به شما می‌دهد كه از همه مواهب خدادادی و غذاهای متنوع بهره برده و لذت ببرید و به ارتقای سلامت و شادابی خود نیز كمك كنید.


* قند موجب ابتلا به دیابت می‌شود
یكی از رایج‌ترین باورهای غلط تغذیه‌ای این است كه مردم فكر می‌كنند خوردن قند موجب ابتلا به دیابت می‌شود.

اگر شما دیابت ندارید، مصرف قند و شكر به تنهایی باعث دیابت نمی‌شود بلكه یك رژیم غذایی پركالری ، داشتن اضافه وزن و زندگی كم تحرك از جمله عوامل مهمی است كه در بروز دیابت نوع دوم نقش دارد.

اگر شما بیماری قند دارید مقدار شكر و كربوهیدارت خوراكی خود را با كمك یك كارشناس تغذیه بررسی كنید و مقدار قند خونتان را كنترل نمایید.


* تمام چربی‌ها مضر هستند
تصور اینكه تمام چربی‌ها مضر هستند از جمله باورهای غلط تغذیه‌ای است، در حالی كه بدن همه ما به چربی‌ها احتیاج دارد.

چربی‌ها به جذب مواد غذایی ، انتقال سیستم‌های عصبی و حفظ غشای سلولی كمك می‌كند. البته اینها فقط بخشی از كار چربی هاست.

تمام چربی‌ها یكسان نیستند، بعضی از چربی‌ها به سلامت ما كمك می‌كنند در حالی كه بعضی دیگر خطر بیماریهای قلبی را افزایش می‌دهند.

اما وقتی كه چربی‌ها بیشتر از مقدار مورد نیاز مصرف شوند موجب اضافه وزن ، ناراحتی قلبی و برخی انواع سرطان‌ها می‌شوند.

بهترین روش این است كه در رژیم خود چربی‌های خوب و غیر اشباع مثل روغن‌های مایع و دانه‌های روغنی را جایگزین چربی‌های بد مثل چربی‌های اشباع و چرب ترانس مثل روغن جامد و هیدروژنه كنیم.


* با مصرف نكردن نان و برنج (كربوهیدرات ها) وزن كاهش می‌یابد! این هم از تصورات غلط است كه افراد فكر می‌كنند با نخوردن نان و برنج وزن كاهش می‌یابد.

اصلی‌ترین پیام بیشتر رژیم‌های كم كربوهیدارات این است كه
كربوهیدارت‌ها باعث تولید انسولین و قند می‌شوند كه در نتیجه به اضافه وزن منجر می‌شود بنابراین با كم خوردن كربوهیدارت‌ها وزنمان را از دست می‌دهیم.

اما در همین حال كارشناسان تغذیه معتقدند این یك باور غلط تغذیه است زیرا خیلی از رژیم‌های كم كربوهیدارت به اندازه كافی كربوهیدارت ندارند كه بتوانند احتیاج روزمره بدن را تامین كنند بنابراین بدن ما برای تامین انرژی اقدام به سوزاندن كربوهیدارت‌های ذخیره شده(گلیكوژن) می كنند.

وقتی كه بدن ما اقدام به سوزاندن گلیكوژن می‌كند ، آب از دست می‌دهد.

حقیقت این است كه در كنار از دست دادن آب بدن ، این رژیم‌ها كه كم كربوهیدارت هستند اغلب كالری محدود دارند.

"زیبا كاوه یی" كارشناس تغذیه در این‌باره به خبرنگار علمی ایرنا می‌گوید بدن یك فرد معمولی روزانه به ‪ ۲۰۰۰‬تا ‪ ۲۲۰۰‬واحد كالری نیاز دارد كه در یك رژیم طبیعی ‪ ۶۰‬تا ‪ ۷۰‬درصد این مقدار باید از طریق كربوهیدارت‌ها مثل نان ، برنج و سیب زمینی تامین شود، ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬درصد نیز از طریق چربی‌ها و ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬درصد بقیه هم از پروتئین‌ها تامین شود.

لذا افرادی كه كربوهیدارت‌ها را از رژیم غذایی شان حذف و یا كم می‌كنند موجب می‌شود خیلی از مواد مغذی مورد نیاز بدن كه از همین طریق جذب می‌شود از غذای آنان حذف شود و سلامت آنان با مشكل رو به رو شود.

این كارشناس تغذیه خاطرنشان كرد بیشتر از ‪ ۵۰۰‬واحد كالری در روز نباید از رژیم غذایی كم شود.

وی توصیه كرد بهتر است افراد تعادل و تنوع را در رژیم غذایی خود حفظ كنند و از همه نوع مواد غذایی استفاده نمایند، اما متعادل بخورند.

كاوه یی بهترین توصیه را این سفارش پیامبراكرم (ص) می‌داند كه فرموده است تا گرسنه نشده‌ای دست به غذا نبر و قبل از آنكه سیر شوی دست از غذا بكش.


* حذف وعده‌های غذایی به كاهش وزن منجر می‌شود
خیلی از افراد فكر می‌كنند اگر یك وعده غذا نخورند، یعنی كمتر خورده‌اند و وزن كم می‌كنند.

كارشناسان تغذیه می‌گویند اگر ما یك وعده غذا نخوریم، بدن ما این پیام را می‌دهد كه ما گرسنه هستیم، بنابراین عمل متابولیسم را كاهش می دهد تا این نخوردن ما را جبران كند، لذا در نوبت بعدی ما میل داریم غذای بیشتری بخوریم.

اغلب اوقات از دست دادن یك وعده غذایی موجب می‌شود ما كالری بیشتری نسبت به مواقعی كه به دفعات می‌خوریم، مصرف كنیم.

كارشناسان تغذیه توصیه می‌كنند بهترین راه این است كه به دفعات و مقادیر كمتر بخوریم تا قند خونمان نیز تنظیم شود.


* گوشت قرمز برای سلامتی مضر است
اغلب می‌شنویم كه افراد می‌گویند گوشت قرمز نمی‌خورند. بعضی مطالعات نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز به دلیل وجود چربی‌های اشباع موجود در آن به ناراحتی‌های قلبی منجر می‌شود، اما در حقیقت حتی گوشت مرغ با پوست چرب نیز ممكن است به همان میزان گوشت گوساله و گوسفند چربی‌های اشباع داشته باشد.

كارشناسان تغذیه می‌گویند این كه به طور كلی گوشت قرمز برای سلامت شما مضر است یك باور غلط تغذیه‌ای است.

آنها توصیه می‌كنند به جای اینكه گوشت قرمز را به طور كامل حذف كنید قسمت‌های كم چرب مانند مغز ران ، ران و راسته را مصرف كنید.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha