سلامت نیوز : ظاهر رستمی امروز در نشست خبری سازمان تدارکات پزشکی خاطرنشان کرد: در یک ماه گذشته با وزارت بهداشت و درمان جلساتی داشته‌ایم و وزارت بهداشت دریافت که برای جبران کمبودها در حوزه سلامت می‌تواند از توانمندی سازمان تدارکات پزشکی در کنار خود استفاده کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با تأکید بر اینکه داروهای تک نسخه‌ای داروهایی هستند که مردم نیاز جدی به آن دارند افزود: یکی از این داروها داروی بیماران ام‌اس است که از ابتدای سال با خلاءهایی روبه‌رو بود و انجمن ام اس فشار مضاعفی برای واردات آن به کشور داشت.

رستمی با اشاره به افزایش نرخ ارز و فرایندی که در روند واردات دارو به وجود آمده گفت: با هماهنگی وزارت بهداشت مقرر شد که داروهای کمیاب و نایاب مثل تایسبری، هیومیرا و فامپیرا را برای بیماران ام اس به کشور وارد کنیم.

به گفته رئیس سازمان تدارکات پزشکی در حال حاضر داروی تایسبری برای نیاز 2 تا 3 ماه بیماران تأمین شده و امیدواریم برای پوشش 8 ماه باقیمانده از سال با مساعدت سازمان غذا و دارو بتوانیم مابقی نیاز را تأمین کنیم.

وی در مورد داروی سامپیرا نیز گفت: این دارو برای کنترل حرکات، کاهش آسیب فیزیکی، بیماران ام اس کاربرد دارد که مدتی کمیاب شده بود و به راحتی در دسترس مردم قرار نمی‌گرفت ولی از دیروز در داروخانه‌های تک نسخه‌ای با نظارت دقیق در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد و تا دو ماه آینده پاسخگوی جامعه هدف و بیماران ام‌اس خواهد بود.

رستمی به داروی سوم مورد نیاز بیماران ام‌اس اشاره کرد و گفت: داروی هیومیرا برای درمان رماتیسم مفصلی کاربرد دارد که وارد کشور شد و تقریباً نیاز 3 ماه بیماران تأمین شده است.

وی در مورد قیمت این داروها گفت: قیمت داروی تایسبری به دلیل افزایش نرخ ارز به 7 میلیون و 450 هزار تومان رسیده که 40 درصد آن را بیمه پوشش می‌دهد همچنین داروی فامپیرا به قیمت 630 هزار تومان در اختیار بیمار قرار می‌گیرد که تحت پوشش بیمه نیست.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه بیماران مختلفی از جمله بیماران سرطانی، تالاسمی و نقص ایمنی هم با کمبود داروهای خاص مواجهند و سازمان تدارکات چه تدابیری در این راستا اندیشیده گفت: آمادگی واردات همه داروهای کمیاب و نایاب را داریم به شرط آنکه وزارت بهداشت ارز مناسب به ما بدهد و در عین حال فرایند صدور مجوز را تسهیل کند.

وی در مورد مشکلات ترخیص دارو از گمرک نیز گفت: این مشکلات با پیگیری مجدانه قابل حل است و نباید آن را رسانه‌ای کنیم تا مردم از ناهماهنگی ما مسئولان آزرده خاطر شوند.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر همچنین از ورود داروی مختص بیماران پیوند کلیوی خبر داد و افزود: مسئولیت واردات این دارو به داروخانه 29 فروردین واگذار شده بود که از ابتدای مرداد سازمان تدارکات پزشکی مجوز واردات پیوند کلیه را داد البته این فقط 5 درصد ظرفیت سازمان تدارکات پزشکی است و می‌توانیم از ظرفیت خود برای واردات همه داروهای خاص استفاده کنیم.

رستمی به حجاج اطمینان خاطر داد که برای تأمین واکسن مننژیت مشکلی نخواهند داشت.

وی گفت: در اردیبهشت یک هفته با کمبود واکسن مننژیت مواجه بودیم ولی الان واکسن به اندازه کافی در انبارها موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha