سلامت نیوز : حمیدرضا جمشیدی امروز در مراسم اعطای مجوز به اولین اپراتور خدمات سلامت مجازی در کشور گفت: از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تاکنون در زمینه اجتماعی ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و در زمینه سلامت در حال طراحی بیمارستان‌هایی برای مناطق محروم و پذیرش بهتر بیماران هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در بحث دارو 15 درصد داروی مورد نیاز را که عمدتاً وارداتی بوده‌ است تولید کردیم به طوری که با تولید داروی ضد سرطان در سال گذشته 25 میلیارد تومان از هزینه بیماران سرطانی را کاهش دادیم.

وی با اشاره به ورود به تولید 19 نانو دارو و داروهای هورمونی گفت: پروژه تولید ماده اولیه آنتی‌بیوتیک با استفاده سلول زنده را در دست اجرا داریم.

جمشیدی ادامه داد: 200 هزار هکتار در نزدیکی شهرستان کرج به عنوان شهرک دارویی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سلامت از مهمترین حیطه‌های اجتماعی بوده که ارزش ملی، علمی و سیاسی دارد، گفت: سلامت مجازی کالایی لوکس نیست و مهمترین مشخصه آن ایجاد عدالت و دسترسی بیماران به خدمات است.

عضو ستاد اجرایی فرمان حضرت امام افزود: طبق قوانین، سلامت حق همگانی است یعنی 76 میلیون ایرانی باید از آن بهره‌مند شوند و بهره‌مندی به معنی در دسترس بودن نیست.

وی گفت: منابع محدود است و تضاد بین کارایی و عدالت وجود دارد و حتی اگر تمام چاه‌های نفت را به پای سلامت بریزیم با این روش فعلی جواب نمی‌دهد.

جمشیدی گفت: منابع دولت‌ها محدود است، با افزایش سن و ورود تکنولوژی‌های جدید مشکل ایجاد شده و حتی کشورهایی که 16 درصد درآمد ناخالص ملی خود را به سلامت می‌دهند هزینه‌هایشان در دهه گذشته ۲ برابر شده است.

وی با بیان اینکه مردم ما از ارائه خدمات سلامت ناراضی‌ هستند، گفت: 50 درصد مراجعات به بخش درمان بر اساس نگرانی و احساس ناراحتی مردم است که این مسئله با سلامت مجازی کاهش می‌یابد.

وی افزود: بخشی از جامعه ما فرصت آگاهی از آخرین اطلاعات پزشکی را ندارند بنابراین با سلامت مجازی می‌توانیم درمان را به روز کنیم، اطلاعات به روز را به دست پزشکان بسپاریم تا سلامت مجازی کارایی و کیفیتش بهبود  و هزینه‌ها کاهش‌یابد.

عضو ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تصریح کرد: امروز دنیا به این نتیجه رسیده که سلامت الکترونیک و ارائه خدمات سلامت مجازی پاسخی به مشکلات است و ستاد اجرایی فرمان امام از سال گذشته با ارائه مشاوره به مردم از طریق سامانه 8999 هزاران متخصص را به صورت مجازی عضو کرده است.

جمشیدی گفت: با کمک وزارت بهداشت مرکز ملی اطلاعات سلامت راه‌اندازی شده است که در این مرکز اطلاعات سلامت به روز می‌شود و امکان راه‌اندازی پرونده سلامت داده می‌شود.

وی در مورد طرح‌های در دست اجرا گفت: پروژه موبایل سلامت که توانایی اندازه‌گیری قند خون، کلسترول، تری گلیسیرید را دارد برای تولید انبوه آماده شده است.

وی ادامه داد: همچنین پروژه تخت هوشمند طراحی شده که علائم حیاتی بیماران، درجه حرارت، وزن، فشار خون و ضبط تصویر به مدت 5 دقیقه را به پزشک منتقل می‌کند.

جمشیدی همچنین از راه‌اندازی ایستگاه پکیج آزمایشگاهی خبر داد و گفت: این دستگاه 150 آزمایش را انجام می‌دهد. همچنین دستگاه آزمایشگاه سیار آموزش و بازآموزی جامعه پزشکی از دیگر برنامه‌های در دست اجرا است.

عضو ستاد اجرایی فرمان حضرت امام افزود: مهمترین دلیلی که بیماران در کشور به موقع درمان می‌شوند این است که تشخیص مستمر و به موقع به آنها یادآوری می‌کند که وقت دارویشان است یا باید به پزشک مراجعه کنند. این مسئله مهمترین دلیل مرگ نیز گزارش شده است که اگر سیستم سلامت مجازی راه‌اندازی شود جلوی مرگ و میرها نیز گرفته می‌شود.

وی گفت: هر ایرانی در سال 14 بار به مراکز درمانی مراجعه می‌کند. این حجم مراجعه با هزینه بالای مالی بین بیمه، دانشگاه و داروخانه می‌تواند از طریق سلامت مجازی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: در 3 منطقه در شهرستان زابل در مرز افغانستان، در پاوه و در نزدیکی قم در حال حاضر این پکیج سلامت مجازی در حال اجرا است و اگر پایلوت آن به اتمام رسید به صورت گسترده در کشور اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha