سلامت نیوز : شمس علی رضازاده با اعلام این خبر در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: از حدود 45 روز پیش تفاهمات با بانک مرکزی برای ترخیص ارز و گمرکات برای ترخیص دارو انجام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: خوشبختانه هم اکنون شاهد هستیم که انبار شرکتهای پخش انباشته از داروهای مورد نیاز و شرکتهای تولید داخل انبارهایشان پر از مواد اولیه برای تأمین داروهای ضروری و مورد نیاز مردم است.

وی با بیان اینکه همه انواع داروهای مورد نیاز از قبیل داروی های عمومی همچون داروهای ضد درد، استامینوفن ضد تب، داروی های قلبی مثل وارفارین و داروهای بیماران خاص وجود دارد، افزود: مواد اولیه دارویی نیز برای رونق تولید داخل ترخیص شده‌اند.

 رضازاده با اشاره به اینکه در یکسال پیش دچار کمبود دارویی شدیم، اظهار داشت: یک سال پیش که بحث مبادله ارز بین کشور ما با کشورهای خارجی دچار اشکال شد. شرکتهای دارویی امکان انتقال پول را از دست داده بودند و به همین دلیل خرید دارو متوقف شده بود و کشور از ذخایر استراتژیک و موجودی های قبلی استفاده می‌کرد و لذا دچار کمبود دارو شدیم، ولی خوشبختانه هم اکنون این فضا از بین رفته و مشکلات کمبود رفع شده شده است.

ذخیره دارو در کشور تا 6 ماه آینده

معاون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت افزود: هر دارویی که مورد نیاز است به محض اینکه درخواست برای تأمین صادر شود، مجوزهای ارجاع آن صادر می شود و اگر شرکتهای وارد کننده مشکل مالی نداشته باشند بلافاصله دارو ترخیص خواهد شد.

وی گفت: در موارد خاص که مشکل مالی نیز وجود دارد و با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای که شرکتها باید در سال پرداخت می کردند در موارد اورژانسی، همکاری بین گمرکات ایران و سازمان غذا و دارو منجر به این شد که این داروها در گمرکات متوقف نشوند و از جمله این ها می توان به فاکتور 8 و داروهای بیماران هموفیلی اشاره کنیم که علی رغم اینکه هنوز از سمت گروه بانکی تایید نشده بود با تعهد و تخصیص سازمان غذا و دارو و موافقت گمرکات ترخیص انجام شده است.

رضازاده با بیان اینکه با توجه به اقلام مختلف، ذخایر دارویی متفاوت است افزود: در ارتباط با واردات دارویی ذخایر از 3 ماه تا 6 ماه و بیشتر است و در بحث تولید داخل متناسب ذخیره بیش از 6 ماه و برخی از اقلام تا پایان سال است اما با وجود این ما شرکتها را تشویق و ترغیب کردیم که نیازهایشان را حداقل برای 15 ماه آینده ارائه کنند و ما مجوزهای آن را ارائه دهیم.

حذف واسطه ها، اعطای مجوزها و هماهنگی با گمرکات

وی با بیان اینکه مواد اولیه، بحث اصلی تولید داروی داخل کشور محسوب می شود، گفت: برای اینکه مواد اولیه به راحتی تولید شوند با تمهیداتی که در نظر گرفته شد از جمله حذف واسطه ها، اعطای مجوزها و همچنین در جاهایی که نیاز به هماهنگی با گمرکات بود، انجام شده است و تأمین ارز مورد نیاز نیز صورت گرفته که این امر منجر به رشد چرخه تولید مواد اولیه تولید داخل با سرعت بیشتری انجام شود و نگرانی هم در این باره نداریم.

وی با بیان اینکه برای واردات نیز همین تمهیدات انجام شده است، ادامه داد: این بخش ارزش افزوده بیشتری برای کشور دارد، چرا که قیمت دارو و درمان را کاهش می‌دهد، بنابراین ما در حوزه تولید و تأمین مواد اولیه تولید داخل توجه زیادی داریم و تلاش می‌کنیم هزینه تامین آنها را کاهش دهیم.

معاون سازمان غذا و دارو با بیان اینکه با تکمیل فرآیند واردات و تکمیل ارز معطلی در فضای انتقال را کاهش می‌دهیم، اظهار داشت: فرآیند تأمین دارو این است که شرکت تولیدی درخواستی را به ما عرضه می‌کند و زمانی که استاندارد و منبع تأمین مشخص شود بلافاصله مجوز تأمین صادر می‌شود.

رضازاده با بیان اینکه محصولات تولید داخل تقریباً هزینه درمان و دارو را یک پنجم و یک سوم محصولات وارداتی کاهش می‌دهد، گفت: در فهرست تخصیص ارزی که به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم بحث مواد اولیه و واردات تولیدات محصول نهایی بیان شد و اعلام کردیم که مواد اولیه در اولویت اول ماست.

پایش بازار دارو، هر 45 روز انجام می‌شود

معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه معاونت برنامه ریزی این سازمان وظیفه دارد بازار را پایش کند تا نیازمندی را احصاء کند و به شرکتها و مجموعه های تولیدی و وارداتی برنامه را تعمیم دهد، گفت: از ابتدای سال 92 سه سری بازخوانی شرکتهای تولیدی و وارداتی را انجام دادیم و اکنون سری سوم آن آغاز شده است.

وی گفت: ما نیازهای کشور را در حوزه های مختلف می‌دانیم و می‌دانیم از هر دارو چقدر نیاز داریم و فهرست شرکتهای تولیدکننده و وارد کننده داروها را نیز داریم.

وی ادامه داد: به این شرکتها فراخوان دادیم تا توانایی و برنامه دارویی شان را تا پایان سال به ما اعلام کنند. مجموع آنها را جمع بندی می‌کنیم و نهایتاً به این نتیجه می‌رسیم که برای چه داروهایی باید سفارش بیشتری برای تولید یا واردات داشته باشیم یا اینکه در برخی مواقع احساس می‌کنیم تولید داخل نمی‌تواند نیاز ما را برآورده کند که باید از محل واردات تأمین کنیم که این برنامه‌ریزی به صورت 45 روز تا 2 ماهه انجام می‌شود.

رضازاده افزود: ما با شرکتهای پخش تعامل داریم و انبارهای آنها را دائماً رصد می‌کنیم که نتیجه آن است که هر دارویی که الان قابل پیش بینی است. می‌دانیم تا چه اندازه تولید و توزیع کنیم و بر اساس نیازمندی تا پایان سال به شرکتهای تولیدکننده و واردکننده سفارش دهیم که آن را تأمین کنند.

بی توجهی به پایش بازار، مشکل کمبود دارو را ایجاد کرد

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که سال گذشته به مرحله بحران و کمبود دارو رسیدیم با وجود کمبود ارزی و مشکلات انتقال ارز، عدم توجه به خود تنظیمی بازار بود که هم اکنون توسط معاونت برنامه ریزی سازمان غذا و دارو رصد می‌شود.

رضازاده گفت: خود تنظیمی بازار با تأمین کالای اساسی قابل اتکا نیست و ما باید دائماً بازار پایش کنیم و مطمئن باشیم که کالاها به موقع تأمین می شوند یا نه؟

تخصیص 50 درصد ارز مورد نیاز دارو

معاون سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از حدود 2 ماه پیش تفاهماتی را با بانک مرکزی با حضور رئیس بانک مرکزی و وزیر بهداشت انجام دادیم، گفت: یکی از بندهای این تفاهمنامه این بود که تخصیص ارز دارو در اولویت اول خواهد بود.

رضازاده با بیان اینکه در جلسه اخیر با معاون ارزی بانک مرکزی نیز بر روی‌ این موضوع تأکید شد، افزود: تاکنون حدود بیش از 50 درصد ارز موردنیاز دارویی کشور تخصیص داده شد و بخش عمده‌ای از دریافت و انتقال آن به شرکتهای تأمین کننده نیز صورت گرفته است.

افزایش مراکز عرضه داروهای خاص ظرف 10 روز آینده

معاون سازمان غذا و دارو گفت: یکی از سیاستهای اصلی این است که دارو رسانی به صورت تفکیک شده در اختیار مردم قرار گیرد و مردم صف های طولانی را برای دریافت دارو طی نکنند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در همان مرحله کمبود دارو در کشور با آن مواجه بودیم این بود که مراکز عرضه محدود بود و تعداد مراجعان زیاد و صف های طولانی داشتیم و تخلیه دارو در آن مراکز سریع اتفاق می‌افتاد و مردم با کمبود دارو مواجه می‌شدند.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو اعتقاد دارد که انجمن صنفی و مراکز غیرانتفاعی می‌توانند به ما کمک کند، ادامه داد: از این رو طی جلسه‌ای که با انجمن داروسازان ایران، انجمن پخش دارو و‌ معاونتهای سازمان غذا و دارو دانشگاهها داشتیم مقرر شد تعداد مراکز عرضه داروهای خاص و داروهایی که عرضه محدود دارند را افزایش دهیم.

واریز یارانه نقدی بیماران ظرف یک هفته آینده

معاون سازمان غذا و دارو با بیان اینکه پرداخت یارانه دارو در دو بخش انجام شده است، گفت: یک بخش آن به صورت نقدی است که تاکنون مجموعه‌ای از بیمارانی که مابه التفاوت پرداخت کرده بودند، صورت حسابهایشان استخراج شده و مبلغ پرداختیشان مشخص شد و در حال تکمیل شماره حساب آنها هستیم که مبلغ یارانه مربوطه آنها جدا شده است و به محض اینکه اطلاعات حساب ها تکمیل شود ظرف یک هفته تا 10 روز آینده به حساب بیماران واریز می‌شود.

پرداخت یارانه بیماران خاص و صعب العلاج از اول مرداد

وی اظهار داشت: یارانه مربوط به داروی بیماران خاص و صعب العلاج به حساب سازمانهای بیمه‌گر واریز می‌شود تا این بیماران بتوانند بر مدیریت بیماری شان تمرکز کنند نه تأمین هزینه‌ها.

معاون داروی سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: ‌این واریز از ابتدای مرداد با یکی دو روز تأخیر اجرایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha