استفاده از رنگ‌ ها برای درمان برخی بیماری‌ ها نظیر افسردگی موثر است .

درمان افسردگی با استفاده از رنگ‌ ها

سلامت نیوز : مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی، استفاده از رنگ‌ها را برای درمان برخی بیماری‌ها نظیر افسردگی راه‌حل علمی و موثر عنوان کرد.

دکتر فربد فدائی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: استفاده از رنگ‌های زرد و نارنجی در قالب نورهای رنگی برای افسردگی مفید گزارش شده است به خصوص در افسردگی فصلی که درمان آن بسیار موفق بوده است.

وی ادامه داد: افسردگی فصلی به دلیل تاریکی در فصل‌های پاییز و زمستان شایعتر بوده و درمان آن استفاده از رنگ‌های زرد و نارنجی، نور زیاد خورشید و حتی نور مصنوعی آن به مدت چند ساعت در روز است که معادل دارو در رفع افسردگی نقش دارد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی درباره تاثیرگذاری نور و رنگ گفت: این عامل از طریق هیپوتالاموس که یکی از غدد مغز است و در تنظیم چرخه فعالیت و استراحت نقش دارد، موجب فرمان‌هایی برای ترشح میانجی‌های عصبی و تاثیر بر تغییرات فیزیولوژیک می‌شود.

وی در رابطه با تاثیرات کلی رنگ‌ها، گفت: رنگ‌های سبز روشن که در بیمارستان و برای لباس جراحان و کارکنان اتاق عمل استفاده می‌شود، باعث آرامش و تمرکز می‌شود. همچنین نور آبی تاثیر زیادی برای کاهش استرس دارد.

عضو هیات مدیره انجمن علمی روانپزشکی ایران استفاده درمانی از رنگ‌ها را جزء درمان‌های جایگزین عنوان کرد و گفت: درمان‌های مبتنی بر روانشناسی رنگ‌ها جنبه رسمی ندارد و به عنوان درمان جایگزین تاثیرات خوبی از عملکرد آن گزارش شده است.

فدائی در رابطه با رنگ‌ها و تاثیرات آن بر انسان‌ها گفت: دو رنگ آبی و قرمز دارای تفاوت‌هایی در زمینه ذهنی و جسمی است و رنگ قرمز باعث افزایش ضربان قلب، ریتم تنفسی و افزایش تحرک می‌شود و سیستم سمپاتیک را فعال می‌کند.

وی ادامه داد: رنگ آبی با ایجاد احساس آرامش، کاهش ضربان قلب و ریتم تنفسی می‌شود که از این خاصیت می‌توان برای ایجاد تغییر در روحیات و ذهن افراد استفاده کرد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی به معانی نمادین رنگ‌ها اشاره کرد و گفت:‌ رنگ سرخ از دیرباز نشانه خطر و حکایت از شور و نشاط و تمایلات نفسانی، رنگ سفید حاکی از معصومیت و پاکیزگی، رنگ بنفش نشانه پاکی و عوالم روحانی و رنگ سبز و زرد به ترتیب نماد سرزندگی و تحرک در زندگی است. هر یک از این رنگ‌ها احساس خاصی را به افراد منتقل می‌کند.

دکتر فدائی در رابطه با افراد و گزینش رنگ‌ها گفت: بررسی‌ها نشان داده است که بین زنان، مردان، کودکان و بیماران روانی در گزینش رنگ‌ها تفاوت وجود دارد و در پژوهشی که به همراه همکاران داشته‌ام گزینش رنگ‌ها بین افراد بهنجار جامعه ایران به ترتیب مربوط به رنگ‌های سبز، آبی و صورتی است که بر اساس تحقیقات مشابه در کشورهای غربی رنگ‌های اول تا سوم مورد گزینش افراد به ترتیب سبز، آبی و سرخ است.

وی ادامه داد: رنگ‌های تیره به ویژه مشکی در بین افراد مبتلا به افسردگی شدید و رنگ‌هایی از قبیل نارنجی، قهوه‌ای و خاکستری در بین بیماران اسکیزوفرنیا رایج‌تر است که نشان از نوع بیماری آنان دارد چرا که رنگ‌های روشن و زنده از سلامتی روح و روان افراد حکایت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha