سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر از ورود 12 قلم داروی فوریتی به تا پایان ماه رمضان خبر داد و گفت: مشکل تامین واکسن حجاج حل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ ظاهر رستمی درباره جزئیات ورود سه داروی بیماران ام اس به کشور گفت: پیش از این بشارت ورود داروهای بیماران ام اس را داده بودیم که با پیگیری‌های صورت گرفته داروهای تای سابری، فامپیرا و هیومیرا وارد چرخه شد.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر با بیان اینکه از فروردین ماه امسال با کمیاب و نایاب‌شدن داروهای ام اس و فشار مضاعف انجمن این بیماری خلا بزرگی در تامین این داروها وجود داشت گفت: با توجه به افزایش نرخ و مشکلات بر فرایند واردات دارو نشستی را پیرامون حل این مشکل با مسئولان وزارت بهداشت برپا کردیم که در این نشست سازمان تدارکات پزشکی عنوان کرد که توان تامین داروهای کمیاب و نایاب را دارد که سرانجام با پیگیری‌های بخش بازرگانی این سازمان این سه دارو وارد کشور شد.

وی با بیان اینکه داروی تای‌سابری از روز شنبه وارد چرخه توزیع می‌شود گفت: بر اساس اطلاعات و آمار انجمن ام اس و وزارت بهداشت این دارو تامین و تا مدت سه ماه مشکلی در راستای تامین این دارو نخواهیم داشت و امیدواریم وزارت بهداشت در پایان این مدت سه ماه تمهیدات لازم را در راستای تامین مجدد این دارو انجام دهد.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر در مورد تامین داروی فامپیرا که برای کنترل حرکات بیماران ام اس و کاهش آسیب فیزیکی این بیماران است، گفت: این دارو نیز کمیاب شده بود اما از روز گذشته این دارو با نظارت دقیق و به صورت هفتگی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 200 تا 300 عدد این دارو در داروخانه‌ها آماده است گفت: مابقی این دارو تا پایان هفته وارد داروخانه‌ها می‌شود و تقریبا برای دو ماه پاسخگوی جامعه هدف است.

رستمی همچنین در مورد داروی هیومیرا که برای بیماری‌های روماتیسم مفصلی بیماران ام اس مصرف می‌شود گفت: این دارو نیز با تلاش دکتر شریعتی وارد کشور شده و تقریبا نیاز سه ماه بیماران را پوشش می‌دهد که در حال حاضر در حال توزیع است.

وی با اعلام خبر ورود داروهای پیوند کلیه گفت: پیش از این مسئولیت ورود این داروها از سوی وزارت بهداشت بر عهده داروخانه 29 فروردین گذاشته شده بود اما بر اساس تصمیم جدید از مردادماه امتیاز ورود این دارو به سازمان تدارکات پزشکی داده می‌شود.

سازمان تدارکات پزشکی تنها از پنج درصد توان خود بهره می‌گیرد

رستمی با بیان اینکه ورود موفقیت‌آمیز این سه دارو تنها بهره‌گیری از پنج درصد ظرفیت این سازمان است گفت: سازمان تدارکات پزشکی توانایی این را دارد که تمام داروهایی را که برچسب کمیاب و نایاب بر آنها اطلاق شده را در صورت موافقت وزارت بهداشت وارد کشور کند، البته این واقعیت از سوی وزارت بهداشت پذیرفته شده است.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر افزود: بار دیگر اعلام می‌کنم که سازمان تدارکات پزشکی توانایی تامین داروهای کمیاب و نایاب را دارد گفت: با تمام توان وارد این چرخه می‌شویم اما دو شرط برای وزارت بهداشت داریم که یکی تامین و در اختیار گذاشتن ارز و دیگری تسریع فرآیند صدور مجوز است که اگر این دو شرط تامین شود و مشکلات حل شود مابقی مشکلات را سازمان تدارکات پزشکی رفع می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما مشکلی در بخش گمرک و ترخیص داروها ندارید،‌ گفت: در بخش گمرک مشکلاتی هست اما این مشکلات آنقدر خاص نیست که بخواهیم مردم را در جریان ناهماهنگی و عدم همکاری دستگاه‌ها قرار داده و آنان را ناراحت کنیم.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر در مورد تامین واکسن حجاج گفت: فرایند تامین واکسن تعریف شده هرچند در اردیبهشت‌ماه شاهد مشکلات و وقفه یک هفته‌ای در تامین واکسن بوده‌ایم اما این مشکل حل شده و به اندازه کافی واکسن‌ در انبارها موجود است و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته واکسن حجاج به موقع تامین خواهد شد.

وی درباره قیمت داروهای وارد شده با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری داروها بر عهده وزارت بهداشت است، گفت: تامین داروهای تک نسخه‌ای سودی برای ما ندارد اما داروی تای‌سابری که حدود 50 درصد آن را بیمه‌ها تقبل می‌کنند هفت میلیون و 450 هزار تومان به فروش می‌رسد که پیش از این قیمت این دارو سه میلیون 300 هزار تومان بوده که با توجه به مشکلات ارز شاهد افزایش قیمت این دارو بودیم و داروی فامپیرا 630 هزار تومان به فروش می رسد که البته این دارو بیمه نیست و جا دارد سازمان‌های بیمه‌گر وارد شوند.

به گفته مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر، قیمت آمپول تای‌سابری 1800 یورو است.

وی با اعلام این خبر که تا پایان ماه مبارک رمضان 12 قلم داروی فوریتی وارد کشور می‌شود، گفت: این داروها در حال طی روند قانونی هستند و تا پایان ماه رمضان وارد چرخه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست خبری دکتر شریعتی مدیرعامل شرکت بازرگانی سها کیش با بیان اینکه این شرکت بازرگانی اولین شرکت فعال در حوزه ورود داروهای تک نسخه‌ای و فوریت‌های دارویی خاص است گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین داروهای تک نسخه‌ای انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این سازمان داروی بتافرون را نیز وارد کشور می‌کند گفت: این دارو به صورت موردی و بر اساس درخواست بیماران از داروهای تک‌نسخه‌ای هلال‌احمر وارد کشور می‌شود اما برنامه‌ریزی برای ورود عمده این دارو نداریم و باید مجوز وزارت بهداشت در این مورد اخذ شود.

وی با اشاره به عدم برنامه‌ریزی برای ورود این داروها به صورت عمده و مشکل انتقال پول گفت: این سه قلم دارو نیز بر اساس درخواست انجمن ام اس تهیه شده و برای ورود داروهای دیگر وزارت بهداشت باید مجوزهای لازم را ارائه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha