دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 78755

سلامت نیوز : کارشناس تغذیه مرکز بهداشت توصیه کرد: برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود.

مهدیه السادات حاجی میرزاده در گفت‌وگو با (ایسنا) ، در مورد وعده غذایی در افطار اظهار کرد: در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه‌های غذایی شیر و لبنیات مانند شیر و ماست و پنیر، میوه و سبزی، نان و غلات مانند برنج و نان برای افزایش قند خون توصیه می‌شود.

وی نکات مهم را شستشوی کامل و ضدعفونی کردن سبزی مصرفی دانست که در این مورد باید دقت کافی شود.

وی همچنین مصرف شیر گرم، فرنی و شیر برنج را در هنگام افطار مناسب دانست.

حاجی میرزاده ادامه داد: استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات، حلیم بدون روغن (حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیوم است) و همچنین مایعات به هنگام افطار و حتی سحر موجب حفظ تعادل آب و مواد معدنی فرد روزه‌دار می‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده از سبزی و میوه در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می‌شود.

این کارشناس تغذیه در خصوص وعده بین افطار و سحر هم گفت: انواع میوه را که حاوی مواد مغذی بسیار مفید برای سلامت بدن است بهتر است در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.

وی تصریح کرد: از کربوهیدرات‌های پیچیده مثل غلات از جمله گندم، جو و... حبوبات مثل عدس، لوبیا، نان‌های سبوس دار و غذاهای حاوی فیبر مثل سبزی‌ها، حبوبات، غلات، میوه‌های با پوست مخصوصا سیب، گلابی، آلو و میوه‌های خشک در بین افطار و سحر بیشتر استفاده کنید چون این غذا‌ها به آهستگی هضم شده و باعث می‌شوند احساس گرسنگی کمتری کنید.

این کارشناس تغذیه در پایان با بیان اینکه عبادت‌هایی که بعد از افطار در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود به متابولیسم غذا کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: در نماز خواندن تمام ماهیچه‌ها و مفاصل درگیر هستند و می‌تواند جانشین یک ورزش با شدت متوسط باشد که کالری مصرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha