سلامت نیوز : معاون داروی سازمان غذا و دارو به تبیین آخرین وضعیت بازار دارویی کشور پرداخت و گفت: ترخیص دارو از 45 روز پیش به صورت جدی آغاز شده و شاهد ذخیره دارو در انبار شرکت‌های دارویی هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر شمسعلی رضازاده که شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور یافته بود، ادامه داد: داروهای ترخیص شده انواع داروهای مورد نیاز مردم از قبیل شیاف‌های ضد تب و ضد درد، وارفارین، داروهای حاجب و داروهای بیماران خاص را شامل می‌شود.

وی درباره علت ایجاد کمبودهای دارویی در چند ماه گذشته عنوان کرد: ریشه کمبودهای دارویی را باید در یک سال پیش که مبادله ارز با شرکت‌های خارجی دچار مشکل شده بود، جستجو کرد و تمام مدت از ذخایر استفاده می‌کردیم تا اینکه موفق شدیم با توافقات انجام شده داروهای مورد نیاز مردم را تامین کنیم.

به گفته معاون دارویی سازمان غذا و دارو فاکتور 8 که داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی است پس از چند ماه سرانجام از گمرک ترخیص شده است.

رضازاده درباره میزان ذخایر داروها نیز توضیح داد: اکنون ذخایر داروهای وارداتی بیش از سه ماه و متوسط ذخیره داروهای تولید داخل بیش از شش ماه است البته این میزان بسته به نوع دارو متفاوت است و حتی در برخی اقلام تا پایان سال نیز مشکلی برای تامین نداریم.

وی با بیان اینکه مواد اولیه بخش اصلی تولید داروست، عنوان کرد: در حال حاضر مواد اولیه دارویی هم در داخل کشور تولید می‌شوند و هم از طریق واردات تامین می‌شوند. اکنون از نظر حجمی بیش از 60 درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروها در داخل کشور تهیه می‌شود.

معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تمهیدات و تسهیلات متفاوتی برای واردات مواد اولیه دارو در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: تامین مواد اولیه برای ما بسیار حائز اهمیت است زیرا باعث کاهش هزینه‌های درمان خواهد شد. داروهای تولید داخل هزینه‌های درمان را به یک پنجم تا یک سوم محصولات وارداتی کاهش می‌دهند.

وی افزود: به عنوان مثال از جمله اقداماتی که در این خصوص انجام شده است در اولویت قرار دادن تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه است.

رضازاده ضمن تاکید بر ضرورت پایش مستمر بازار دارویی برای جلوگیری از بروز کمبودهای دارویی عنوان کرد: تاکنون معاونت برنامه ریزی و پایش سازمان غذا و دارو در دو مرحله به بازخوانی مستندات تولید شرکت‌های دارویی پرداخته و نیازسنجی دارو را در کشور به طور مستمر انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بر اساس نیاز تامین دارو سفارشات تهیه کالا به شرکت‌ها ارسال می‌شوند.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یکی از دلایل بروز بحران و کمبود شدید دارو در سال 91 بی دقتی در امر برنامه ریزی برای تامین دارو بود، عنوان کرد: در دوره‌های قبل به خود تنظیمی بازار بیشتر توجه می شد در حالی که این امر به تنهایی کافی نیست و باید پایش مستمر بازار دارو به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر این امر در ردیف سیاستهای اصلی سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.

رضازاده درباره روند تخصیص ارز دارو نیز توضیح داد: از حدود دو ماه پیش تفاهماتی با بانک مرکزی انجام شده است که یکی از مفاد آن در اولویت قرار گرفتن تخصیص ارز داروست که تاکنون رعایت شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بانک مرکزی بیش از 50 درصد ارز مورد نیاز دارو را تخصیص داده است،‌ عنوان کرد: بخش قابل توجهی از این ارز تخصیصی دریافت شده است.

معاون داروی سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت تسهیل دارو رسانی به مردم تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در زمان بروز کمبودها با آن مواجه بودیم محدود بودن تعداد مراکز عرضه بود اما طی جلساتی که با حضور انجمن داروسازان و شرکت‌های پخش دارو داشتیم بنا شد بر تعداد داروخانه‌های عرضه کننده داروهای ویژه اضافه شود در حال حاضر مراحل مربوط به انتخاب و معرفی داروخانه‌های معین طی می‌شود و حداکثر تا 10 روز آینده مراکز عرضه داروهای ویژه اعلام خواهد شد.

رضازاده درباره زمان نهایی واریز یارانه دارو به بیماران خاص نیز گفت: در حال حاضر اطلاعات مربوط به بیماران استخراج شده و در حال تکمیل اطلاعات مربوط به شماره حساب‌های خانوار بیماران هستیم و پیش بینی می‌کنیم حداکثر ظرف 7 تا 10 روز آینده مابه التفاوت پرداختی آنها برای تغییر نرخ ارز به حسابشان واریز شود.

معاون داروی سازمان غذا و دارو ادامه داد: برای جلوگیری از سرگردانی بیماران از اول مرداد یارانه دارو به طور کامل به حساب سازمان‌های بیمه گر منتقل خواهد شد و آنها بر اساس نرخ پرداختی که سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند پوشش بیمه‌ای داروهای خاص را انجام خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha