سلامت نیوز : مجوز فعالیت نخستین اپراتور خدمات سلامت مجازی کشور اعطا شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مجوز فعالیت نخستین اپراتور خدمات سلامت مجازی کشور با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی و عضو هیات مدیره بنیاد برکت افتتاح شد.

قرار است این اپراتور با استفاده از فضای مجازی به کنترل سلامت شهروندان در سطح کشور رسیدگی کند.در این مراسم دبیر شورای عالی فضای مجازی به همراه مدیر عامل بنیاد برکت صحبت کردند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم اعطای مجوز اولین اپراتور سلامت مجازی گفت: سرمایه‌گذاری اپراتور سلامت توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

مهدی اخوان بهابادی نقش این شورا را پیوند دهنده‌ای میان دو وزارت ارتباطات و بهداشت و درمان با بخش خصوصی دانست و عنوان کرد: راه‌اندازی این خدمت در کشور بدون هماهنگی این دو وزارتخانه میسر نبود و بخش خصوصی هنگامی وارد چنین طرح‌هایی می‌شود که سوددهی در آن در نظر گرفته شده باشد.

وی در ادامه تلاش این شورا را در استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فضای مجازی دانست و ادامه داد: اتفاقی که صورت گرفت در حقیقت ایجاد یک هماهنگی بین بخش دولتی وغیردولتی بود و در چنین مواردی مرکز به عنوان تجمیع کننده مجوزها عمل می‌کند.

او افزود: در این زمینه ابتدا بنیاد برکت توافق نامه‌ای را با وزارت بهداشت امضا کرد و بعد از آن مجوزهای مورد نیاز را از اپراتورهای مخابراتی دریافت کرد و با امضای این دو موافقت نامه، اجازه فعالیت به این اپراتور در کشور داده شد.

اخوان در مورد انحصار مجوز صادر شده برای اپراتور برکت تصریح کرد: در ارائه این خدمت، انحصاری دیده نشده و درخواست‌های دیگری در رابطه با این موضوع داشته‌ایم. در رابطه با مشارکت شرکت‌های خارجی در این حوزه هم ممنوعیتی وجود ندارد و شرکت‌های خارجی می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های خود را داشته باشند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی از ملاحظات مجوز صادر شده صحبت به میان آورد و گفت: بحث بعدی ملاحظات امنیت اطلاعات و حریم خصوصی مردم بود که اپراتور به حفظ اسرار پزشکی ملزم شده است و موضوع دیگر بحث اجرای طرح بود که به این طرح نباید به دید یک منبع درآمدزایی نگاه کرد و تمام نقاط کشور اعم از نقاط روستایی ومحروم باید به این سیستم تجهیز شوند. در رابطه با پیوست‌های امنیتی و فرهنگی هم اپراتور ملزم به رعایت این پیوست‌ها است.

وی در پایان ورود خدمات نوین در کشور را زمینه‌ای برای رشد اقتصادی مطرح کرد و گفت: اگر به دنبال اقتصاد بدون نفت و اشتغالزایی هستیم از ساده‌ترین راه حل‌ها بحث فضای مجازی است که باید رشد و توسعه خود در این حوزه را افزایش داد.

عضو هیات مدیره بنیاد برکت هم در این مراسم گفت: مشکل عدم دسترسی به وسیله اپراتور سلامت تا حدودی برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمشیدی در این مراسم دغدغه این اپراتور را حل مشکل محرومان مطرح کرد و افزود: باید برنامه گسترده‌ای برای کارآفرینی در مناطق محروم در نظر گرفت و با سرمایه‌گذاری روی این طرح هزاران نفر مشغول به کار شده و تعداد زیادی روستایی تحت نظر این اپراتور خواهند رفت.

وی در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در مناطق محروم در این زمینه گفت: بوسیله این اپراتور می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد و دسترسی و خدمات‌رسانی به مردم در نقاط دور افتاده را آسان‌تر کرد. این حوزه برای ما هیچ سودی ندارد و بنا بر وظیفه اجتماعی این اتفاق صورت گرفته است.

جمشیدی در ادامه به اهمیت سلامت مجازی اشاره‌ و تاکید کرد: کشور ما می‌تواند در زمینه سلامت مجازی حرف اول را بزند، عدالت و دسترسی در دنیا برای عموم مردم یک حق همگانی است. اما مشکل اصلی عدم دسترسی به تمام مردم در کشور و محدود بودن منابع است. در حقیقت تضادی بین کارآیی و عدالت وجود دارد. منابع دولت‌ها محدود بوده اما نیاز در حوزه سلامت نامحدود است.

وی راه حل این موضوع را سلامت مجازی دانست و ادامه داد: سلامت مجازی حلال این مشکل است و راه حل کاهش هزینه‌ها است.

او 50 درصد از مراجعات مردم به مراکز درمانی را ناشی از اضطراب مطرح کرد و گفت: به وسیله سلامت مجازی می‌توان این نگرانی را از طریق مشاوره از بین برد و هزینه‌ها را کاهش داد البته در این بین نباید نقش کارآیی و کیفیت را فراموش کرد.

عضو هیات مدیره بنیاد سلامت در پایان به تکنولوژی‌های استفاده شده در این اپراتور اشاره‌ و خاطر نشان کرد: موبایلی در این زمینه طراحی شده که می‌تواند نوار قلب و سایر اطلاعات سلامت را از کاربرد دریافت کند. همچنین تختی به نام تخت سلامت ساخته شده که تمام اطلاعات بیمار اعم از وزن، دما و غیره را دریافت کرده و به متخصصان ارسال می‌کند. در این زمینه می‌توان نرم افزارهایی را ارائه کرد که با توجه به سابقه‌ی، بیمار زمان انجام فعالیت‌های خاصش را به او یادآوری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha