امروزه با گسترش زندگی ماشینی اضطراب و دلواپسی برای میلیون‌ها انسان به صورت مشكلی غیر قابل حل و خسته‌كننده در آمده است.

اضطراب عبارت است از یك احساس ناراحت‌كننده و مبهم ترس، وحشت یا خطر با منشای ناشناخته كه در فرد به وجود می‌آید. برای بعضی از افراد این حالت ممكن است ناگهانی روی دهد و برطرف شود، اما برای بعضی دیگر این حالت به صورت مزمن درمی‌آید.

اضطراب ازنظر علمی شامل اضطراب حاد ناشی از موقعیتی خاص،اختلال در تطابق یافتن با شرایط تازه و اختلال تنش‌زای پس از حادثه است. به گفته رواشناسان،احساس این كه یك اتفاق نامطلوب یا زیانبار به زودی رخ خواهد داد، خشك شدن دهان، مشكل در بلع یا خشونت صدا، تند شدن تنفس و ضربان قلب،تپش قلب،حالت لرزش یا پرش عضلات،ناتوانی جنسی،انقباض عضلات،سردرد كمردرد،عرق كردن، تهوع،كاهش وزن،خواب‌آلودگی و مشكل در تمركز از علایم شایع اضطراب است.

اما آنچه مسلم است به قول روانشناسان " هیچ وقت در خلوت خویش نباید به اضطراب و نگرانی فكر كرد."
دكتر"مجید بیگ محمدی "یك روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : امروزه بیشترین درصد مردم دچار نوعی از اختلالات اضطراب هستند.

وی با بیان این كه‌انسان می‌تواند روح حقیقت گرایی و واقع بینی را به طرق مختلف در خودتقویت كند،افزود: بی‌توجهی به اموری كه باعث ایجاد اضطراب شده است، در از بین بردن این اختلال روانی بسیار موثر است.

بیگ‌محمدی به افراد توصیه كرد به فكر تغییر شیوه زندگی باشند و از تفكرات بی‌جا و بیش از حد دوری كنند.

وی افزود : افراد باید سعی كنند در اجتماعات حضور بیشتری داشته باشندو زیادی با خودشان خلوت نكنند و خود را از تنهایی دور كنند.

این روانشناس همچنین ازافراد خواست خود را درمعرض افكاری خاص كه تهدیدكننده و یا منشاء استرس هستند و در ناخودآگاه انسان‌ها وجود دارند، قرار ندهند.

وی تداوم فعالیت‌های اجتماعی در زمان ابتلا به این بیماری و عدم استفاده از كافئین ، مواد تحریك‌كننده و الكل در درمان اضطراب موثر دانست .

بیگ محمدی با اشاره به این كه ورزش و انجام تمرینات بدنی هیجانات را كاهش می‌دهد،گفت: ورزش نگرانی را كم كرده و اثر آن را خنثی می‌كند، احساس خوبی را در وجود فرد افزایش می‌دهد، مقدار خواب را زیاد و به قدرت تمركز كمك فراوان می‌كند.

وی تمرین در كنترل تنفس را برای جلوگیری و از بین بردن اضطراب موثر دانست و گفت:اگرنفس عمیقی بكشید و بازدم خود را آهسته خارج كنید، احساس آرامش می‌كنید.

این روانشناس راز و نیاز با خداوند را در كاهش اضطراب بسیار موثردانست و تاكید كرد: هر روز نماز بخوانید و با خالق یكتا راز و نیاز كنید.

بیگ محمدی گفت: مطالعات نشان داده است كه میزان افسردگی و اضطراب در میان افرادی كه به خداوند ایمان دارند بسیار كمتر از بقیه افراد است.

وی با بیان این كه به كمك تفكر و عبادت، نگرش جامعی نسبت به حیات و زندگی ایجاد می‌شود ، افزود: خواندن قرآن را نیز نباید فراموش كرد چراكه قرآن آرامش بخش دلهاست.

این‌روانشناس یادآور شد : هر لحظه كه احساس كردید دچار دلشوره و یا نگرانی بیش از حد شده‌اید،سعی كنید به نحوی خودتان را از قید آن آزاد كنید.

وی توصیه كرد : در این شرایط از روی صندلی بلند شوید ، قدم بزنید و یا با دوستی صحبت كنید و از نشستن و ماندن در جایی كه شمارا نگران می‌كند، بپرهیزید.

به گفته بیگ محمدی گاهی اوقات نگرانی و اضطراب اجازه بروزپیدا نمی‌كند و به‌شكل ناراحتی آشكار شده باقی می‌ماند، بعضی وقت‌ها لازم است كه از ته دل گریه كنید زیرا یك گریه به موقع تمامی نگرانی‌ها رااز بین می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha