سلامت نیوز : آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در سه ماه نخست امسال بیش از 600 هزار دلار انواع سرنگ از چین وارد کشورمان شده است. این در حالی است که برخی کارشناسان نسبت به کیفیت و استاندارد این سرنگ‌ها ابراز تردید می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در سه ماه نخست سال جاری بالغ بر هفت میلیون دلار انواع سرنگ وارد کشور شد. از این مقدار بیش از 600 دلار به صورت مستقیم از چین وارد ایران شد. در همین مدت بزرگترین محموله سرنگ‌های وارداتی نیز سرنگ در احجام دو تا 60 سی‌سی به میزان بیش از 245 تن و ارزش 505 هزار دلار از چین وارد ایران شد.

اگرچه ارزش سرنگ‌های وارداتی از چین بسیار کمتر از ارزش سرنگ‌های وارداتی از کشورهایی مانند بلژیک، فرانسه و آلمان بوده اما وزن سرنگ‌های وارداتی از چین بیش از 70 درصد از کل وزن واردات این محصول را به ایران در سه ماه نخست امسال به خود اختصاص داد.

سال گذشته نیز بیش از 1500 تن انواع سرنگ به ارزش تقریبی 35.8 میلیون دلار وارد کشور شده بود. از این مقدار بیش از 1227 تن سرنگ به ارزش 7.2 میلیون دلار فقط مربوط به واردات سرنگ از چین بوده است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که در سال گذشته نیز چین در واردات سرنگ ایران سهمی معادل 80 درصد داشته است.

در همین حال یک عضو سازمان نظام‌پزشکی با اشاره به اینکه واردات سرنگ‌های آلوده چینی به کشور با وجود همه تکذیب‌ها واقعیت دارد، گفته که "چون کسی از مصرف سرنگ‌های آلوده شکایت نکرده، بنابراین هیچ سازمان و نهاد و ارگانی هم مسئله را دنبال نکرده است."

به گفته ایرج خسرونیا "وجود آمپول‌های چینی در کشور صحت دارد و مواردی که بر اثر این تزریق‌ها دچار مشکل شده‌اند را هم داریم اما این افراد باید به پزشک‌ قانونی مراجعه کنند تا آن زمان پزشک‌ قانونی در مورد آنها تشکیل پرونده دهد و اگر امروز شاهد آن هستیم که پزشکی‌ قانونی در این مورد اعلام می‌کند که در هیچ موردی درباره آمپول‌های چینی پرونده‌ای ندارند به خاطر آن است که افرادی که بر اثر تزریق این آمپول‌های چینی متضرر شده‌اند شکایت نکردند."

طبق آمار در حال حاضر 18 کارخانه تولید سرنگ در کشور وجود دارد و با وجود این تعداد کارخانه عجیب به نظر می‌رسد که کشور باز هم نیازمند واردات سرنگ است. در همین حال مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌ احمر هم گفته که "وزارت بهداشت با وجود تولید سرنگ‌های مرغوب در کشور توسط 18 کارخانه، مجوز واردات این کالا را بی‌رویه صادر می‌کند."

واردات سرنگ‌های چینی به کشور در حالی همچنان ادامه دارد که در حال حاضر بسیاری از داروهای حیاتی و موردنیاز مردم به دلیل مشکلات ارزی به وجود آمده در گمرک‌های کشور انباشت شده و گمرک به آنها اجازه ترخیص نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha