سلامت نیوز : رییس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت از غربالگری حدود شش میلیون نوزاد در زمینه کم کاری مادرزادی تیروئید و شناسایی و درمان 15هزار کودک مبتلا به این بیماری خبر داد.

دکتر محمد علوی‌نیا در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اجرای برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در کشور، گفت: با توجه به آموزش‌های ارائه شده به مادران باردار و به دنبال اجرای برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان از سال 84، والدین جهت نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزادشان برای انجام غربالگری کم‌ کاری تیروئید به مراکز مربوطه در سراسر کشور مراجعه می‌کنند.

وی کم کاری تیروئید مادرزادی را از بیماری‌هایی عنوان کرد که به راحتی شناسایی نمی‌شود اما بعدها با عقب‌ماندگی ذهنی خود را نشان می‌دهد.

رییس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت افزود: به دنبال غربالگری‌های انجام شده، نوزادان مبتلا به کم‌ کاری مادرزادی تیروئید، پس از شناسایی تحت درمان قرار می‌گیرند.

علوی‌نیا ادامه داد: از سال 84 تاکنون حدود شش میلیون نوزاد در زمینه کم کاری تیروئید نوزادان تحت غربالگری قرار گرفته‌اند. البته پوشش این برنامه در سال‌های ابتدایی اجرا پایین بود، اما اکنون این پوشش به حدود 95 درصد رسیده است؛ پنج درصد باقی مانده نیز به عشایر و مهاجرین به ویژه افاغنه مربوط می‌شود.

رییس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت گفت: به دنبال غربالگری حدود شش میلیون کودک در زمینه کم کاری تیروئید نوزادان، حدود 15 هزار نوزاد مبتلا شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

علوی‌نیا همچنین از اجرای آزمایشی طرح غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در عشایر با کمک دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال گذشته خبر داد و گفت: به منظور بالا بردن پوشش این برنامه، این طرح اجرا شد که البته نتایج آن نیز مشخص شده است. در صورت توسعه برنامه غربالگری کم کاری تیروئید مادرزادی به جمعیت عشایر، پوشش این برنامه به 98 درصد افزایش خواهد یافت.

وی در پایان گفت: پس از شناسایی نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی، این نوزادان تحت درمان قرار گرفته و تا 3 سالگی پیگیری می‌شوند تا مطمئن شویم که این نوزادان به صورت قطعی درمان شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha