سلامت نیوز : مدیرکل امور پروانه‌های سازمان نظام پزشکی از توافقات انجام شده با وزارت بهداشت در جهت حذف پروانه دائم و موقت شاغلین حرف پزشکی و جایگزین شدن پروانه صلاحیت اشتغال خبر داد و اجرای این آیین نامه را منوط به ابلاغ رسمی آن از سوی وزیر بهداشت دانست.

دکتر داریوش طاهرخانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، به تکلیف قانونی وزارت بهداشت برای سیاستگذاری در حوزه سلامت و همچنین نظارت بر امور درمان اشاره کرد و گفت: همچنین بر اساس بند "ن" ماده 3 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی این اختیار به سازمان نظام پزشکی داده شده که نسبت به صدور و تمدید پروانه‌های مطب و مجوز فعالیت پزشکان و حرف وابسته در موسسات اقدام کند. البته در همین بند قانونی تصریح شده که سازمان نظام پزشکی می تواند در زمینه صدور سایر مجوزهای قانونی فعالیت نیز مطابق مقررات وزارت بهداشت اقدام کند.

وی در این باره افزود: بر این اساس قانون‌گذار با نگاه دقیق خود این امکان را فراهم کرده که وزارت بهداشت امور مربوط به پروانه‌های اشتغال را در راستای کاهش تصدی‌گری دولت به سازمان نظام پزشکی واگذار کند و سازمان نظام‌ پزشکی نیز مطابق مقررات حوزه سلامت کشور نسبت به این مهم اقدام نماید.

طاهرخانی به جلسات کارشناسی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت جهت تصمیم گیری درباره حذف پروانه دائم و موقت جامعه پزشکی اشاره کرد و افزود: به دنبال برگزاری این جلسات نهایتا کارشناسان هر دو طرف به این نتیجه رسیدند که حذف پروانه دائم و موقت جامعه پزشکی اختلالی در حوزه سلامت کشور ایجاد نمی‌کند. به دنبال این نظر کارشناسی ، بر اساس شنیده های ما حذف پروانه دائم و موقت از تصویب شورای معاونین وزارت بهداشت نیز گذشته است.

وی در این باره ادامه داد: در این میان خلائی احساس می‌شد و آن اینکه پزشکان و گروه‌هایی که مجوز دفاتر کار را دریافت می‌کردند، برای تمدید پروانه مطب و مجوزهای خود به گذراندن دوره‌های بازآموزی ملزم بودند و به این ترتیب طی سالیان خدمت خود، دانش خود را نیز با دانش روز منطبق می‌کردند. اما در خصوص سایر افراد که در این گروه‌ها قرار نمی‌گرفتند، با حذف پروانه دائم و موقت هر چند یک فرآیند اضافی تعدیل می شد اما هیچ دستاوردی برای حوزه سلامت کشور ایجاد نمی کرد. بر این اساس در جلسات کارشناسی مقرر شد که پروانه صلاحیت اشتغال جایگزین پروانه دائم و موقت شود تا ضمن ایجاد سازوکار مناسب برای نظارت های آتی وزارت بهداشت بر شاغلین حرف پزشکی ، فرآیندی برای بازآموزی‌های سالانه‌ این گروه نیز ایجاد گردد.

طاهرخانی افزود: به این ترتیب تمام فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی برای فعالیت در حیطه حوزه سلامت ملزم به اخذ پروانه صلاحیت اشتغال شدند. همچنین در این توافقات مقرر شد که تمام مراکز دولتی، خیریه و غیردولتی موظف شوند که در زمان استخدام یا انعقاد قرارداد و همچنین در زمان تمدید قرارداد از شاغلین گروه‌های پزشکی پروانه صلاحیت اشتغال را به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز اخذ کنند. البته برای حذف فرآیندهای اضافی، طرفین به این توافق رسیدند که آن دسته از شاغلین پزشکی که از پروانه مطب و مجوز دفتر کار برخوردارند و تاریخ آن نیز تمدید شده و معتبر است، نیازی به اخذ پروانه صلاحیت اشتغال نداشته باشند.

وی تاکید کرد: البته باید گفت که توافقات انجام شده در این زمینه زمانی در کشور اجرایی خواهد شد که آیین‌نامه مربوطه به امضای وزیر بهداشت برسد.

مدیرکل امور پروانه های سازمان نظام پزشکی با اشاره به فعالیت 106 سازمان نظام پزشکی در سطح کشور علاوه بر تهران در حوزه صدور پروانه ، افزود: از آنجا که تمام این 106 سازمان نظام پزشکی اکنون پروانه مطب و مجوز دفاتر کار شاغلین حرف پزشکی را صادر می کنند، سازمان نظام پزشکی آمادگی دارد که طی 48 ساعت پس از ابلاغ آیین‌نامه مذکور از سوی وزیر بهداشت، نسبت به آغاز صدور پروانه صلاحیت اشتغال کلیه فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی و گروه‌های دیگر که از سوی وزیر بهداشت به سازمان نظام پزشکی تفویض شود، اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha