دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
کد خبر: 78765

سلامت نیوز : یک متخصص چشم پزشکی گفت: درمان تنبلی چشم فقط تا 9 سالگی و قبل از تکامل رشد بینایی امکان‌پذیر است و بعد از آن شانس کمی برای درمان وجود دارد.

دکتر نادر خرمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: درمان تنبلی قبل از 9 سالگی به دلیل عدم تکامل رشد سلول‌های شبکیه و نقطه حساس ماکولا قابل درمان است البته نور زیاد خورشید می‌تواند به کامل شدن سیستم بینایی کمک کند.

وی در رابطه با اهمیت تشخیص بیماری در سنین کودکی، گفت: نوزاد باید از بدو تولد به وسیله چشم پزشک معاینه شود تا بینایی او از نظر آب مروارید و تنبلی چشم بررسی و پس از چند سال نیز تحت معاینات دوره‌ای در سال‌های مختلف تنبلی چشم قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر در سنین پایین بروز تنبلی چشم را تشخیص بدهیم با تجویز عینک و یا بستن چشم فعال می‌توانیم آن را کاملا درمان کنیم.

این متخصص چشم پزشکی وجود برخی از بیماری‌ها را دلیل تنبلی چشم دانست و گفت: اگر انحرافات چشمی و عیوب انکساری باعث بروز این بیماری باشد، با تشخیص به موقع و استفاده از عینک، جراحی عضلات چشم و آنژیوتراپی درمان می‌شود.

خرمی ادامه داد: در صورت وجود آب مروارید مادرزادی، با عمل جراحی تنبلی از بین می‌رود و کدورت‌های محور بینایی و به قرنیه در سنین پایین درمان‌پذیر است.

وی درباره چگونگی بروز تنبلی چشم، گفت: بسیاری از عیوب انکساری و همچنین‌ آب مروارید جنبه ارثی دارند و بروز تنبلی به دنبال وجود این بیماری‌ها ارثی خواهد بود اما اگر به واسطه ضربه انحرافاتی در چشم به وجود بیاید، این نوع تنبلی اکتسابی است و هیچ جنبه ارثی ندارد.

وی درباره حرکات ارتوپتیک که به کاهش تنبلی چشمی منجر می‌شود، گفت: این حرکات در کنار درمان‌های دیگر و زیر نظر تکنیسین ارتوپتیک باید انجام شود.

خرمی در رابطه با بی‌توجهی به معاینات دوره‌ای هشدار داد و گفت: بسیاری از افراد در سنین بالای 20 سالگی آن هم به دلیل آزمایشات مربوط به استخدام یا گواهینامه رانندگی برای معاینه چشم‌ نزد چشم پزشک می‌روند که درواقع شانس درمان را از خود دریغ می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha