سلامت نیوز : یک استادیار اقتصاد و مدیریت دارو با بیان اینکه مداخلات دارویی موجب گرانی مداخلات درمانی خواهد شد، گفت: تقویت سیستم‌های بیمه‌گر، دادن یارانه به دارو توسط دولت و کنترل قیمت دارو با نظام توزیع مناسب به خصوص برای کشورهایی با وسعت جغرافیایی بالا همانند کشور ما از جمله راهکارهای مناسب برای جبران هزینه های دارویی است.

دکتر شکوفه نیکفر در گفت وگو با ایسنا ؛ به موضوع استراتژی و اهداف اصلی منظور شده در سیاست ملی دارویی کشور پرداخت و اظهار داشت: اساس سیاست ملی دارویی در واقع تدوین استراتژی‌های بلندمدت و میان مدت توسط دولت در زمینه مسایل و مشکلات دارویی کشور است. همچنین این سیاست یک نوع برنامه اصلی برای رسیدن به اهداف تعیین شده در آن خواهد بود.

این استادیار مدیریت دارو و غذا وزارت بهداشت با بیان اینکه سیاست ملی دارویی به مثابه یک سند رسمی تلقی می شود که تصمیم دولت را در خصوص موضوعات دارویی کشور مشخص می کند، افزود: بدون وجود سیاست ملی دارویی نیازهای دارویی کشور مورد ارزیابی قرار نخواهد گرفت، از آنجا که اهداف و مسولیت‌ها به صورت شفاف تعریف نشده، بدون وجود چنین اساسنامه ای اقدامات دولت در خصوص مسایل دارویی هماهنگ نمی شود.

دکتر نیکفر با اشاره به اینکه عواملی همچون به وجود آمدن تجارت جهانی و وصل شدن صنایع داخلی به تجارت جهانی الزاماتی را در خصوص سیاست ملی دارویی کشور به وجود آورد، گفت: عملا قبل از سال 2000 میلادی حدود 60 کشور اقدام به تدوین و به روز کردن سیاست های ملی دارویی کشور خود کردند. در بسیاری از موارد تغییرات سیاسی خاص ایجاد شده در کشورها دریچه ای را به سمت تغییرات سیاست ملی دارویی کشور هم باز کرد.

وی به اهداف مهم سیاست ملی دارویی در تمام کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: فراهم کردن دارو با قیمت مناسب و داشتن قابلیت خرید، تضمین کیفیت داروها، ایمنی و اثربخشی آن، مصرف منطقی دارو از طریق تشویق بیماران و روش های درمانی صحیح و ارزان قیمت از جمله اهداف تعیین شده جهانی سیاست ملی دارویی در تمام کشورها است که مسوولان باید به آن واقف باشند.

دکتر نیکفر در ادامه، تصریح کرد: انتخاب داروهای اساسی و قابل خرید بودن آنان، سیستم تهیه دارو، قوانین و روابط تضمین کیفیت داروها، انجام تحقیقات دارویی، جذب نیروهای انسانی توانمند برای ایجاد زیرساخت ها جهت پیشرفت در زمینه دارو از جمله عناصری است که باید در سیاست های دارویی کشور مورد ارزیابی قرار گیرد که البته این ارزیابی‌ها منجر به ایجاد زمینه های مناسب تهیه و ارائه دارو با کیفیت مناسب و خوب خواهد شد.

وی، انتخاب استراتژی برای رسیدن به اهداف تعیین شده سیاست دارویی را پیچیده دانست و گفت: عملا یک ارزیابی و بررسی نسبت به وضعیت دارویی باید توسط دولت صورت گیرد تا از این طریق به نیازهای اصلی نظام دارویی کشور پی ببرند و در جهت رفع آن اقدام کنند.

نیکفر با اشاره به اینکه راهکارهای تهیه دارو باید به خوبی تعریف شود، اظهار داشت: بعد از تجهیز و تامین داروهای مورد نیاز و درخواستی توسط سیستم های دولتی و خصوصی باید به فکر جبران هزینه‌های مربوط به تهیه دارو بود، چرا که فناوری تهیه دارو با بنیان گران و با ارزش علم و دانش تولید شده است و باید حتی الامکان سهم هزینه پرداخت شده توسط بیمار کاهش یابد تا روند سلامتی به علت نبود توانایی در فراهم کردن دارو با خطر مواجه نشود.

وی با بیان اینکه مداخلات دارویی موجب گرانی مداخلات درمانی می شود، گفت: مکانیزم های مناسب جهت جبران هزینه ها، تقویت سیستم های بیمه گر، دادن یارانه به دارو توسط دولت و کنترل قیمت دارو با نظام توزیع مناسب به خصوص برای کشورهایی با وسعت جغرافیایی بالا همانند کشور ما از جمله راهکارهای مناسب برای جبران هزینه دارو است.

دکتر نیکفر در پایان تامین سلامت افراد را یکی از اهداف مهم هر حکومت دانست و اظهار داشت: برای ارتقای سطح سلامت جامعه باید تمام سطوح کشور باهم ارتباط داشته باشند و به نوعی درصدد اجرای صحیح سیاست های دارویی باشند، تا بتوان هرچه زودتر به این هدف مهم که همه کشورها در تلاش و تکاپو برای رسیدن به آن هستند دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha