یك متخصص تغذیه به مناسبت روز جهانی غذا گفت : نخستین كاری كه باید برای حفظ سلامت انجام دهیم این است كه دانش تغذیه‌ای خوبی داشته باشیم.

دكتر " محسن مداح " روز دوشنبه در مصاحبه با ایرنا افزود: سازمانی باید برای آموزش تغذیه صحیح كه می‌تواند در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها موثر باشد ، تعیین شود.

وی خاطرنشان كرد: چهار میلیون دیابتی در كشور داریم كه دو میلیون نفر از بیماری خود خبر ندارند.

این متخصص تغذیه متذكر شد: در كشور روزی ‪ ۳۰۰‬مورد مرگ در اثر بیماری های قلبی صورت می‌گیرد كه ‪ ۱۰۰‬مورد مربوط به تغذیه است.

دكتر مداح با انتقاد از فروش تنقلات فاقد ارزش غذایی و مضر به حال سلامت در بوفه‌های بسیاری از مدارس گفت : الان در كشورهای توسعه یافته دنیا برای حل مشكلات تغذیه‌ای در مدارس قانون دارند.

این متخصص تغذیه تصریح كرد: آموزش بخشی از كار است ، بخش دیگر دستوری است و باید به صورت تصویب قانون در بیاید.

وی از مسوولان كشور خواست تا فروش تنقلات نامناسب در بوفه‌های مدارس نیز جرم محسوب شود.

وی خاطرنشان كرد: در گیلان ‪۲۲‬درصد دختران دبیرستانی ،اضافه وزن دارند كه‌با این شرایط بار بیماری‌های بسیاری را در آینده بر دوش می‌كشند.

این متخصص متذكر شد: بیماری پوكی استخوان در ‪ ۵۰‬سال آینده از مشكلات مهم كشور خواهد بود و در استانهای جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز مشكل كمبود روی داریم.

دكتر مداح تصریح كرد: سرانه تولید مواد غذایی ما در بسیاری زمینه‌ها مانند لبنیات و گوشت پایین است كه این در سلامت مردم تاثیر نامناسب دارد.

وی تاكید كرد: اولین كار برای حفظ سلامت این است كه دانش تغذیه‌ای خوبی داشته‌باشیم .

به گفته وی در جامعه ما كه بچه‌های زیر ‪ ۱۵‬سال درصد بالایی از جمعیت را تشكیل می‌دهد ، انتخاب‌های غذایی نادرست است.

این متخصص تغذیه همچنین هشدار دارد : فراوانی چاقی نیز در كشور زیاد شده و به ویژه شمار زیادی از جمعیت كشور دچار چاقی شكمی هستند.

دكتر مداح خاطرنشان كرد: در ماهیت آموزشها و سیاستگزاری‌های كلی در سلامت مشكل داریم و باید روی آموزش سرمایه‌گذاری كنیم.

این متخصص معتقد است : زوج‌هایی كه می‌خواهند تشكیل خانواده دهند باید در ابتدا یك دوره تغذیه ببینند.

وی با اشاره به این كه افراد فقیر ‪ ۱۰‬برابر افراد مرفه خرج سلامت می كنند، در حالی كه با آموزش روشهای صحیح تغذیه‌ای علاوه بر كاهش فشار مالی این امر بر دوش آنان می‌توان مردم سالمتری داشت.

به گفته وی ‪ ۸۰‬درصد بیماری‌های عروق كرونر در كشورهای توسعه یافته اتفاق می‌افتد چون سیستم بیمه برای اینها پایین تر است بیشتر دچار مرگ می شوند.

دكتر مداح تاكید كرد باید در بخش آموزش بهداشت جامعه حداكثر سرمایه‌گذاری صورت بگیرد تا در بزرگسالی بیماری‌ها كاهش بیابند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha